| کد مطلب: ۱۰۵۹۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد

بازهم ماندن در لیست سیاه

روز گذشته یک خبر بد در ارتباط با ایران در رسانه‌ها منتشر شد. در این خبر آمده بود که ایران مجددا در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف ماند. ماندن ایران در لیست سیاه در این معناست که بانک‌های مطرح و درجه یک بین‌المللی نمی‌توانند با ایران وارد تبادلات مالی شوند و تازمانی که ایران از این لیست خارج نشود، احتمالا سایر بانک‌های درجه چندم هم تنها مبالغ اندکی دلار برای ایران جابجا می‌کنند و با هزینه‌های بالاتری اقدام به جابه‌جایی پول برای ایران خواهند کرد.

بازهم ماندن در لیست سیاه

به گزارش آرمان ملی آنلاین مهدی پازوکی، اقتصاددان نوشت: ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف در شرایطی است که جز کره شمالی و احتمالا یک کشور آفریقایی تمامی کشورهای جهان به عضویت اف‌ای‌تی‌اف درآمده‌اند. کمترین ضرر ایران در عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف این است که هزینه‌های بیشتری باید برای جابه‌جایی پول در سطح بین‌المللی بپردازد شما یک تاجر ایرانی را به حساب آورید که با یک قرارداد از یکی از کشورهای اروپایی ماشین‌آلات صنعتی وارد کند در فرض که بتواند مبالغ دلاری آن را تهیه کند چگونه می‌تواند این مبالغ را به آلمان یا دیگر کشورهای اروپایی بفرستد.

البته این امکان وجود دارد که این تاجر به گونه‌ای مبالغ مورد نیاز برای خرید ماشین آلات صنعتی را به سازنده اروپایی ارسال کند، اما به چه شیوه؟ با چه کیفیتی و با چه هزینه‌ای قطعا برای جابه‌جایی این مبلغ باید هزینه بیشتری از نرم بین‌المللی بپردازد تا بتواند یک واحد صنعتی در ایران را راه‌اندازی کرده و یا نوسازی کند. اینجاست که امکان دارد از تصمیم خود صرف نظر کند و حتی در اندیشه خارج کردن سرمایه‌های خود از ایران بیفتد. ایران سه شریک مهم تجاری در جهان دارد اول چین، دوم ترکیه و سوم روسیه هر سه این کشورها عضو دائم اف‌ای‌تی‌اف هستند و سایر کشورها در سطح پایین‌تری به عضویت اف‌ای‌تی‌اف در آمده‌اند.

آنچه باید برای دولت ایران مهم باشد منافع ملی است. یکی از گروه‌هایی که ایران به آنها  ارتباط مالی  دارد برای اینکه غربی‌ها بانک‌های آن کشور را تحریم نکنند اعلام کرده است که ایران از طریقی غیر از طریق بانکی به ما  ارتباط دارد. ایران نیز می‌تواند چنین سیاستی را اعمال کند و به گروه‌های مد نظر خود به طریقی غیر از بانکی کمک کند تا مورد تحریم قرار نگیرد.

دولت در حال حاضر برای گرفتن پول‌های خود از کشورهای همسایه با چالش روبه‌روست عراق در چارچوب اف‌ای‌تی‌اف عمل می‌کند بعد چطور ایران توقع دارد خارج از این چارچوب بتواند در بازار‌های عراق حضور داشته باشد. در دوسال گذشته اعلام شده که سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته سوال این است که از کدام سیستم بانکی بدون عضویت اف‌ای‌تی‌اف این سرمایه‌گذاری صورت گرفته است؟ رئیس اتاق ایران و چین اعلام کرده در برابر هر صد یورو باید 20 یورو به چین پول داد چرا چون عضو اف‌ای‌تی‌اف نیستیم.

نویسنده : مهدی پازوکی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار