آرمان ملی علت افزایش بیرویه قیمت بلیت هواپیما را بررسی میکند
تعطیلی پلتفرمها دلالی بلیت هواپیما را رونق میدهد | صنعت هوانوردی برای بازگشت به روال عادی نیازمند رفع تحریم است
قیمت بلیت هواپیما در هفتههای اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده که در این میان بلیت برخی مسیرها نایاب شده و مردم را به دردسر انداخته است. از سوی دیگر سرگردانی مسافران در فرودگاه و کنسل کردن پروازها از سوی ایرلاینها معضل دیگری است که مسافران با آن روبه هستند، در این میان اما اظهارات رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی که اگر بلیت هواپیما گران نشود، عدهای اتوبوسسوار، هواپیماسوار میشوند بسیاری را آزرده خاطر ساخت، اما تنها راهکار مقابله سازمان هواپیمایی در برخورد با گرانیها پاک کردن صورت مساله و تعلیق مجوز برخی آژانسهای هواپیمایی از جمله تعلیق علیبابا بود، در حالی که گرانی بلیت هواپیما به زنجیرهای از مشکلات باز میگردد که شیوه تنظیمگری سازمان هواپیمایی یکی از حلقههای آن است.
به گزارش آرمان ملی آنلاین سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقدامات صورتگرفته در راستای حمایت از حقوق مسافر و کنترل بازار فروش بلیت هواپیما در طول ماههای اخیر اطلاعیه صادر کرد. در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: در راستای حمایت از حقوق مسافر و رعایت دستورالعملها و قوانین صنعت هوانوردی و همچنین تأکید و دستور وزیر محترم راه و شهرسازی مبنیبر ممنوعیت فروش چارتری بلیت در مسیرهای هوایی پرترافیک از مبداء و به مقصد تهران - مشهد- تبریز - اصفهان- شیراز- اهواز- بندرعباس) و نیز تخلف گرانفروشی برخی از شرکتهای هواپیمایی، اقداماتی از جمله لغو مجوز ۱۰ شرکت هواپیمایی در برخی از مسیرها به عمل آورد.
همچنین در چارچوب وظایف و مسئولیتهای محوله در قالب قانون سازمان هواپیمایی کشوری و سایر قوانین و مقرارت موضوعه، نظارتهای لازم در خصوص الزام رعایت مقررات و بخشنامههای نرخی و سایر الزامات موضوعه صورت گرفته است. در حوزه برخورد با تخلفات مربوط به دفاتر و سایتهای فروش بلیت هوایی، پروانه فعالیت دفاتر دارای مجوز فروش الکترونیکی از این سازمان در چندین مورد تعلیق و در صورتی که دارای مجوز از این سازمان نبوده به مراجع صلاحیتدار به منظور برخورد با این دفاتر و سایتها (دادسرای فرهنگ و رسانه، دادسرای عمومی و انقلاب ویژه فرودگاههای تهران و پلیس فتا) جهت انسداد سایتها معرفی شدهاند.
در خصوص شرکتهای هواپیمایی نیز در دو حوزه تخلفات نرخی و پروازهای چارتری اقدامات بهشرح ذیل انجام شده است:
الف) در حوزه تخلفات نرخی؛ رصد مستمر و روزانه تمامی کانالها و سیستمهای توزیع و فروش در جهت انطباق با نرخهای نمایش دادهشده و فروشرفته با نرخنامه ابلاغی این سازمان انجام میگیرد و موارد تخلف به سازمان تعزیرات حکومتی جهت برخورد تعزیراتی معرفی میشوند که تاکنون چند پرونده در سازمان مزبور تشکیل شده و در دست پیگیری است.
ب) در حوزه پروازهای چارتری؛ این سازمان با ابلاغ بخشنامه به شرکتهای هواپیمایی، برقراری پرواز چارتری در شش مسیر از مبداء و به مقصد تهران (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس) را غیرمجاز اعلام و به شرکتهای هواپیمایی ۱۴ روز مهلت برای حذف پروازهای چارتری در مسیرهای فوقالذکر تعیین کرد. با اتمام مهلت تعیینشده، مجوزهای پروازی آندسته از شرکتهای هواپیمایی که نسبت به رعایت بخشنامه ابلاغی اقدام نکردند، در برخی از مسیرها ابطال شد که همواره به عنوان آخرین اقدام، در دستور کار این سازمان قرار میگیرد.
این اقدام در ادامه تذکرات کتبی قبلی، معرفی به دستگاههای نظارتی و تعزیزاتی وضع شده برای شرکتها در حوزه غیرعملیاتی و بنا به دستور صریح مقام عالی وزارت صورت گرفت.
بیشتر بخوانید: مجوز «علیبابا» هم به دلیل گرانفروشی تعلیق شد
با تعطیلی پلتفرمها مشکل صنعت هوایی حل نمیشود
مسعود مهاجر، کارشناس حمل و نقل در پاسخ به این پرسش که آیا برخوردهای اینچنینی و تعلیق پلتفرمها به دلیل رعایت نکردن قیمت مصوب، مشکل گرانی بلیت هواپیما را حل میکند، گفت: این گونه برخوردها در هیچ کشوری که صنعت هوانوردی پیشرفته و پویایی دارد دیده نمیشود و سازمان هواپیمایی با این شیوه برخورد نمیتواند گرانی بلیت را کنترل کند و فقط صورت مساله را پاک میکند.
سوال این است که وقتی پلتفرمها تعلیق شوند چه اتفاقی میافتد؟ آیا بلیت به قیمت مصوب به دست مسافر میرسد؟ قطعا تا زمانی که عرضه و تقاضا بالانس نباشد و ایرلاینهای ما با تعداد بالای هواپیماهای فرسوده و زمین گیر مواجه باشند و تا زمانی که پروازها با تاخیرهای زیاد و کنسلیهای غیرمترقبه به دلیل فرسودگی ناوگان و کمبود قطعه مواجه باشد، نمیتوان در یک فضای ذهنی قیمتها را تصویب کرد و انتظار رعایت قیمت از سوی ایرلاینها را داشت.
وقتی پلتفرم رسمی تعلیق شود، فضا برای واسطه گریها و دلالیهای غیررسمی باز میشود بلیت به صورت غیررسمی و با روشهای عجیب به چند برابر قیمت توسط دلالان به مسافران عرضه میشود و مسافران هم ناچار به خرید خواهند بود. سازمان هواپیمایی باید تنظیمگری را در حوزه هوانوردی به صورتی انجام دهد که بازار شفافتر شود، نه اینکه پلتفرمهای رسمی از گردونه خارج شوند و فضا برای دلالی بازتر شود.
این کارشناس حمل و نقل با اشاره به مدیریت ناکارآمد سازمان هواپیمایی در حوزه تنظیمگری افزود: تعیین سقف برای قیمت بلیت از سوی سازمان هواپیمایی یکی از موارد بارز این ناکارآمدی است که معنی آن این است که ایرلاینها وادار شوند بدون توجیه اقتصادی پروازهای خود را برنامهریزی کنند در صورتی که اگر درآمدهای ایرلاینها پوشش دهنده هزینههای جاری و توسعهای و مولد سود منطقی نباشد، با چه توجیهی به کار خود ادامه دهد؟
او در پایان تصریح کرد: صنعت هوانوردی برای بازگشت به روال عادی نیازمند رفع تحریم و نوسازی و بهبود اقتصاد کشور است و اینکه تصور کنیم میتوان با برخورد با پلتفرمهای فروش بلیت، در این صنعت تنظیمگری کرد، تصور واقع بینانهای نیست.
بیشتر بخوانید: سرنوشت بلیتهای فروخته شده از شرکتهای هواپیمایی لغو مجوز شده چیست؟
وزیر راه توپ را در زمین دیگری میاندازد
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه گرانفروشی بلیت هواپیما طبق قیمتهای مصوب نیست، گفت که سازمان هواپیمایی کشوری بهدنبال طراحی یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت است.
مهرداد بذرپاش در پاسخ به اینکه آیا بلیت هواپیما کم و گران شده است، گفت: بلیت هواپیما کم نشده و قدری بیشتر هم شده است، اما از مسئولان سازمان هواپیمایی خواستهام که حتما باید فکری جدی درباره این موضوع اندیشیده شود؛ زیرا بلیت در شبکههای غیررسمی توزیع میشود و عدهای از سوداگران بلیت را گرانتر به مردم میفروشند. کسانی که با آبروی صنعت بازی میکنند و به این صنعت اجحاف میکنند هم به دستگاه قضائی معرفی شوند.
او خاطرنشان کرد: تعدادی از ایرلاینها از جمله ایرلاینهای بزرگ سقف بلیت را رعایت میکنند و در سایت رسمی خود بلیت را عرضه میکنند، ایرلاینهای دیگر بلیت را به عوامل فروش میدهند که آنها هم در شبکههای مختلف چندلایه بلیت را عرضه میکنند که گرانفروشی اتفاق افتاده است. از این رو من از مسئولان سازمان هواپیمایی خواستم یک پلتفرم متمرکز ایجاد شود که بلیتها را عرضه کند که سازمان هم بهدنبال طراحی این پلتفرم است که هرچه سریعتر این کار انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا برنامهای برای گران شدن بلیت هواپیما وجود ندارد، گفت: همه بلیتها گران نشده، چند فقره که در سایتها مشاهده میکنیم گران فروخته میشود، قیمتهای مصوب نیست. اگر خود شرکت هواپیمایی به گرانفروشی اقدام کند، مستقیما به تعزیرات معرفی میشود که شده است؛ اگر عوامل فروش و لایههای بعدی به بهانههای مختلف گرانفروشی کنند هم لغو مجوزشان در دستور کار قرار میگیرد و هم به مراجع رسمی قضائی معرفی میشوند.
در ماههای گذشته موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما که خواسته شرکتهای هواپیمایی است، به نتیجه نرسیده و همین موضوع شائبه کمبود بلیت و گرانفروشی توسط ایرلاینها را مطرح کرده که از سوی مسئولان صنعت هوایی تکذیب شده است. با وجود این در آخرین اظهار نظرات، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد ظرف چند روز آینده مصوبهای برای پاسخگویی به مطالبات ایرلاینها تصویب میشود.
در همین زمینه بخوانید:
ارسال نظر