| کد مطلب: ۱۱۲۵۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد

کشف ۳ سیاره بالقوه قابل سکونت

دانشمندان ۳ سیاره بالقوه قابل سکونت را شناسایی کردند.

 کشف ۳ سیاره بالقوه قابل سکونت

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، ستاره شناسان دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند سه سیاره را در منظومه سیاره‌ای HD48948 کشف کردند که در فاصله ۵۵ سال نوری از زمین قرار دارند و به طور بالقوه قابل سکونت هستند.

به گفته دانشمندان، این سیارات به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌چرخند، اما اگر از فضاپیمای وویجر ۱ استفاده کنیم، نزدیک به یک میلیون سال طول می‌کشد تا به آنها برسیم.

دانشمندان سیستم HD48948 را با کمک طیف‌سنج HARPS-N مطالعه کردند و در طی ۱۰ سال تقریباً ۲۰۰ اندازه‌گیری با دقت بالا از سرعت شعاعی به دست آوردند. تجزیه و تحلیل این شاخص‌ها نشان داد که این سیاره یک ابرزمین است و از دسته سیارات با جرم بیشتر از جرم زمین، اما کمتر از جرم نپتون است که دور یک کوتوله نارنجی می‌چرخد که تا حدودی شبیه خورشید است.

محققان این کشف را گامی هیجان انگیز در جستجوی سیارات قابل سکونت می‌دانند.

برای محققان مشخص شد که چرخش سه سیاره به دور ستاره HD48948 به ترتیب ۷، ۳۸ و ۱۵۱ روز زمینی طول می‌کشد. آخرین سیاره در فاصله‌ای قرار دارد که آب مایع می‌تواند بدون جوشیدن یا یخ زدن وجود داشته باشد. چنین شرایطی برای زندگی ایده آل در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین دانشمندان باید هر یک از آنها را بیشتر مطالعه کنند تا مشخص کنند که آیا واقعاً کسی می‌تواند در آنجا زندگی کند یا خیر.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار