| کد مطلب: ۱۱۲۱۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از همزمانی قطعی برق و گرمای طاقت‌فرسا؛

تابستان سختی در راه است؟

آرمان ملی: روز گذشته در تهران و همزمان با اعلام رسمی تغییر ساعت کاری ادارات به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق، درست بعد از تمام‌شدن ساعت کاری، برق برخی مناطق و محلات تهران قطع شد و از آنجا که منازل مسکونی جوار ادارات از این قاعده مستثنی نبودند و به این دلیل که بسیاری از همین مناطق به دلیل نداشتن آب و کمبود و قطعی‌های پی در پی آن از پمپ‌ استفاده می‌کنند و این پمپ‌ها هم با برق کار می‌کنند در نتیجه در دمای بسیار بالا و گرمای طاقت‌فرسای روز گذشته مردم برخی مناطق بی‌آنکه از پیش مطلع بوده باشند، نه برق داشتند و نه آب .

تابستان سختی در راه است؟

 نکته اینکه از آنجا که تولید برق و نیروگاه‌های مربوط به آن با آب کار می‌کنند و ما کشور کم آبی هستیم و حالا دیگر در بسیاری از مناطق، دچار بی‌آبی هستیم، به نظر از این جهت هم در وضعیتی فوق بحرانی قرارگرفته‌ایم که مسئولان تصمیم گرفته‌اند با قطع برق و آب ادارات و خانه‌ها جبران بی‌برقی و بی‌آبی کنند چرا که بنا به آمار، حدود ۹۰درصد آب کشور در بخش کشاورزی و آن هم به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و وسایل آبرسانی کهنه و فرسوده و به روز نشده مثل همه جای دنیا، هدر می‌رود و شاید مصرف مردم در برابر این حجم عظیم از هدررفت چیزی حدود ۳ درصد(به زعم برخی کارشناسان) باشد!

جایزه به کم‌مصرف‌ها

بر اساس مصوبه هیأت وزیران و با هدف آنچه مدیریت مصرف برق گفته می‌شود، ساعت کار ادارات از ١٥ خرداد تا ١٥ شهریور تغییر می‌کند.

ایرنا از  قول «علی‌اکبر محرابیان» در گفت‌وگویی، توضیح داد که ساعت پایان کار ۱۳ خواهد بود و به این طریق مدیریت مصرف انجام خواهد شد. وزیر نیرو البته گفته بخش اداری باید در مصارف سرمایشی هم ملاحظه داشته باشد و دمای محیط کاری را روی دمای آسایش که ۲۶ درجه است قرار دهد.

ایرنا نوشته: افزایش دمای هوا این روزها موجب افزایش مصرف برق در کشور و فشار مضاعف به شبکه برق شده و اینکه وزارت نیرو امسال با هدف مدیریت مصرف برق در بخش خانگی، علاوه بر پاداش‌های سال گذشته ۸۰ میلیون جایزه برای مشترکان صرفه‌جو در نظر گرفته است. این جوایز شامل کالاهای خانگی، بسته‌های اینترنت، دوچرخه، کالاهای الکترونیک و  صد‌ها خودرو می‌شود.

از سوی دیگر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم توضیح داده که بر اساس مصوبه هیات وزیران، ادارات باید در ساعات کاری، مصارف خود را ۳۰ درصد و پس از پایان ساعات کاری ۶۰ درصد کاهش دهند که با نصب کنتورهای هوشمند مصرف برق ادارات کنترل‌پذیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر اینطور توضیح داده که برای تغییر ساعت کار ادارات، مصوبه هیأت وزیران در سال گذشته را داریم که همچنان قابل اجراست و امسال نیز اجرایی می‌شود که براساس آن ساعت کار ادارات از ١٥ خرداد تا ١٥ شهریور تغییر می‌کند.

البته سال گذشته نیز، بر اساس مصوبه همان سال هیأت وزیران و به منظور مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال، ساعت کاری ادارات به ٦ صبح تا یک بعدازظهر تغییر یافت که گفته می‌شود این اقدام کاهش ٨٥٠ مگاواتی اوج بار شبکه برق در تابستان ١٤٠٢ را به همراه داشته است.

بنابر گزارش اکوایران، این تغییر موجب برخی نارضایتی‌ها و واکنش‌های رسانه‌ای از سوی کارکنان دستگاه‌های اجرایی بود و نداشتن خواب کافی، نگرانی از عدم حضور به موقع در محل کار، افزایش استرس و سردرگمی و بر هم خوردن نظم خانواده‌ها از جمله معایبی است که در این رابطه عنوان شده بود.

مصطفی رجبی مشهدی در روزهای پایانی سال 1401 در همین رابطه گفته بود: بر اساس مطالعه‌ای که در سال 1399 انجام شد، تغییر نکردن ساعت رسمی کشور می‌تواند تا 2 هزار مگاوات مصرف را در ساعات اوج مصرف شبانه افزایش دهد.

به‌گفته او: این در حالی‌است که وقتی ساعت‌ها را به جلو می‌کشیم از خنکی صبح استفاده و در نتیجه از کولرها کمتر استفاده می‌شود. علاوه بر این ساعت کار اداری هم زودتر پایان می‌یابد و وسایل سرمایشی زودتر خاموش می‌شود و این موضوع کمک می‌کند تا ساعت اوج مصرف روزانه را با مصرف کمتری سپری کنیم.

منتقدان چه می‌گویند

اما به گزارش جماران، کامبیز نوروزی، حقوق‌دان و کارشناس رسانه در نقد این تغییراتی که زندگی شهروندان را هدف قرار داده، نوشت:

ساعت کار جدید ادارات: ۶ صبح تا ۱۳! اکثریت نمایندگان مجلس در فروردین ۱۴۰۱ ، خلاف نظر کارشناسی و بدون هر توجیهی تغییر فصلی ساعت را با این ادعای که تاثیری در مصرف برق ندارد لغو کردند.

آنها حتی به حرف مرکز پژوهش‌های مجلس هم گوش نکردند که مخالف لغو تغییر ساعت رسمی بود.

از اول فروردین ۱۴۰۲ با  تصویب مجلس  علی‌رغم واقعیت‌های کارشناسی و نیازهای مردم و وضع قانون جدید ساعت رسمی کشور دیگر تغییر نکرد.

حالا دولت به‌خاطر صرفه‌جویی و کاهش در مصرف برق، تصویب کرده‌است که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ساعت کار ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ بعدازظهر خواهد بود.

این نوع ساعت کاری طبعا بر بخش خصوصی و جاهای دیگر هم اثر می‌گذارد.

با ساعت کاری جدید کارکنان ادارات باید حدود ساعت ۴ یا زودتر بیدار شوند و خود و فرزندانشان را آماده کنند و چیزی حدود ساعت ۵ صبح یا زودتر بیرون بیایند تا ساعت ۶ صبح به اداره برسند. مراجعان ادارات هم دچار همین مشکل خواهند بود.

زندگی و آرامش مردم با این ساعت کار مختل می‌شود و زحمتی نامعقول را باید تحمل کنند.

این زحمت را مجلسی آفریده‌ است که دوره‌اش تمام شد، این شیوه را در خیلی طرح‌ها و لوایح دیگر هم به کار برده ‌است مثل طرح صیانت از فضای مجازی، لایحه حجاب و عفاف، مقررات مالیاتی و.... هم به کار برده‌اند.

مصرف ۹۰درصدی آب کشور در کشاورزی

اواخر دی ماه سال گذشته بود که شهید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور وقت کشور در دیدار با مردم دماوند، گفت: مدیریت مصرف آب بسیار مهم است؛ برخی از مصارف واقعا اسراف است که موجب هدر رفت آب می‌شود اگر در این مناطق مدیریت آب به خوبی صورت بگیرد؛ حتما احساس کمبود نخواهیم داشت؛ به ویژه برای مصرف کشاورزی و دامداری بیشترین آب مصرفیِ‌ کشور، در زمینه کشاورزی است؛ شاید ۹۰درصد مصرف آب کشور در زمینه کشاورزی باشد کار ساخت سد نمرود از سال ۸۴ آغاز شده و نباید تا الان طول می‌کشید؛ آن سال کجا و امروز کجا؟ اولین بازدید ما از منطقه، همین سد بود که باید کارهایی برای اتمام آن رخ بدهد.

این گفته‌ها و این اذعان، بار دیگر علاوه بر بیان ارتباط عمیق تولید برق و آب، بر تلاش و همت مسئولان جهت به روزرسانی و استانداردسازی سیستم آبرسانی در بخش کشاورزی و صرف بودجه در این بخش حیاتی تاکید می‌کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار