| کد مطلب: ۱۱۲۰۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد

در رودخانه آب شیرین موجودی باستانی دیده شد ! / عکس

بروک لامپری استرالیایی، یک ماهی بدون آرواره غیر انگلی، در کوئینزلند یافت شده است که دامنه شناخته شده خود را گسترش می دهد. تلاش‌های حفاظتی به دلیل هویت اشتباه آن با گونه‌های رایج‌تر با چالش‌هایی روبرو هستند. دانشمندان بر اهمیت حفاظت از این گونه در خطر انقراض در میان تهدیداتی مانند تغییرات زیستگاه و بالا آمدن سطح دریا تاکید می کنند. اعتبار: دیوید موفات

در رودخانه آب شیرین موجودی باستانی دیده شد ! / عکس

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، بروک لامپری استرالیایی، یک ماهی بدون آرواره است که در کوئینزلند یافت شده است؛ دانشمندان بر اهمیت حفاظت از این گونه در خطر انقراض در میان تهدیداتی مانند تغییرات زیستگاه و بالا آمدن سطح دریا تاکید می‌کنند.

بروک لامپری استرالیایی (Mordacia praecox) متعلق به گروهی از ماهیان بدون آرواره اولیه است؛ طول آن تا ۱۵ سانتی متر است و ردیف‌هایی از دندان‌های تیز دارد. برخلاف اکثر گونه‌های لمپری که از دندان‌های خود برای مکیدن خون استفاده می‌کنند، این گونه غیر انگلی است.

به عنوان لارو، لامپری بروک استرالیایی حدود سه سال در کف نهرها مدفون می‌شود و با فیلتر تغذیه می‌کند (به جاندارانی که غذای خود را از طریق پالایش آب دریا تأمین می‌کند، پالیده‌خوار گفته می‌شود) مرحله بزرگسالی آن حدود یک سال است که در آن اصلاً تغذیه نمی‌کند. قبل از مطالعات اخیر انجام شده، اعتقاد بر این بود که این گونه فقط در چند جریان در امتداد خط ساحلی ۱۷۰ کیلومتری نزدیک مرز NSW/Victoria زندگی می‌کند.

با این حال در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده‌است، مشخص شد که این گونه در رودخانه‌های K'gari (جزیره فریزر) در گستره وسیعی تا شمال راکهمپتون زندگی می‌کنند. با این گستره وسیع جغرافیایی، لامپری بروک استرالیایی به تنها گونه لامپری در جهان تبدیل می‌شود که در آب‌های واقعاً گرمسیری زندگی می‌کند.

پیدا کردن گونه‌ای در حال انقراض تا این اندازه خارج از محدوده شناخته شده‌اش و در عین حال بسیار نزدیک به مناطق پرجمعیت، بسیار هیجان‌انگیز است. انتظار می‌رود که این گونه برای مدت بسیار طولانی در کوئینزلند وجود داشته است، اما به دلیل ماهیت مرموزشان پنهان مانده‌اند.

6039216

شاید بزرگترین تهدید برای حفاظت از آنها این باشد که شناسایی آنها بسیار دشوار است؛ این گونه واقعاً با یک مورد هویت اشتباه روبرو است. لمپری غیرانگلی بروک استرالیایی در بیشتر عمر خود از خویشاوند جنوبی خونخوار معمولی خود، لامپری سر کوتاه (Mordacia mordax) که وضعیت حفاظتی "کمترین نگرانی" را دارد، قابل تشخیص نیست.

در سراسر دنیا، تنها افراد کمی می‌توانند آنها را از هم تشخیص دهند. حفاظت از این گونه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به خصوص با توجه به پیش بینی افزایش سطح دریا که به معنای تبدیل رودخانه‌های آب شیرین به آب شور است.

منبع : خبر آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار