| کد مطلب: ۱۱۱۴۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

منظور از لوله های گالوانیزه، محصولاتی هستند که در واقع گالوانیزه شده و دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و رطوبت هستند. از این رو لوله های گالوانیزه به دو روش گرم و سرد ساخته می شوند و در موارد مختلفی که در معرض این گونه عوامل هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد بسته به نحوه تولید آن ها بیشتر در ضخامت لایه روی، ظاهر، کاربرد و طول عمر می باشد.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

لوله های گالوانیزه بر سطح خود دارای پوششی از جنس فلز روی هستند که سبب حفاظت از آن ها در مقابل عوامل ذکر شده می گردد. حال ضخامت این پوشش در لوله های گرم بین 35 تا 650 میکرون بر متر مربع است؛ در صورتی که لوله های سرد ضخامت پوششی در حدود 5 تا 15 میکرون بر متر مربع را به خود اختصاص می دهند. از سوی دیگر سطح ظاهری لوله های گالوانیزه سرد به سبب ضخامت کمتر پوشش، روشن تر و صیقلی تر می باشد، اما لوله گالوانیزه گرم به علت حرارتی که در حین تولید تحمل می کند، سطحی به رنگ نقره ای تیره داشته و ممکن است برجستگی هایی بر سطح آن نیز یافت شود.

دیگر تفاوت لوله های گالوانیزه گرم و سرد در نوع تولید و پوشش دهی آن ها می باشد. در روش گالوانیزه گرم از حمام ها و حوضچه های مذاب حاوی فلز روی استفاده می کنند؛ در صورتی که لوله های سرد با استفاده از فرایند آبکاری، لایه های روی بر سطح آن ها اعمال می شود. این موضوع در میزان مقاومت این فلزات در نهایت تأثیر دارد و لوله های گرم دارای پوشش سطح، زیر و گوشه های بهتر و در نتیجه استحکام بالاتری هستند. این موضوع در طول عمر این قطعات نیز مؤثر بوده و لوله های گالوانیزه گرم بین 25 تا 30 سال عمر می کنند، اما لوله های سرد تنها حدود 8 سال عمر مفید دارند.

در نهایت باید گفت بیشترین استفاده از لوله های گالوانیزه گرم در تمامی قطعات، فضاهای باز، حصار بزرگراه ها، گاردریل، لوله های انتقال و ... می باشد؛ در صورتی که لوله گالوانیزه سرد بیشتر در قطعات خودروسازی، بست ها، پیچ و مهره و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

گالوانیزاسیون چیست؟

ورق گالوانیزه

ممکن است تا به حال به گستردگی کاربردهای آهن و فولاد در انواع صنایع توجه کرده باشید. در واقع فلز آهن به همراه اصلی ترین آلیاژ آن یعنی فولاد، سازگاری بسیار بالایی را با انواع مواد و عناصر دارد، اما یک ضعف بسیار بزرگ نیز داشته که آن مربوط به عدم استحکام در برابر عوامل رطوبتی و اکسیدی همانند زنگ زدگی و خوردگی است. طی سال های گذشته راه حلی برای این موضوع کشف شد و آن گالوانیزاسیون نام گرفت. طی فرآیند گالوانیزاسیون فلزات قادر به استفاده در محیط هایی هستند که در ارتباط با زنگ زدگی و خوردگی قرار دارند.

این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و با استفاده از یک لایه پوشش از جنس فلز روی سبب حفاظت از فلزات در محیط های خورنده می گردد. گالوانیزاسیون روش های مختلفی داشته که اصلی ترین آن ها با نام های گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد شناخته می شوند. در واقع لایه پوششی به عنوان آند عمل کرده و سبب حفاظت از فلز زیرین که کاتدی است، خواهد شد. این حفاظت به صورت ایجاد یک سطح هم پتانسیل و مثبت در اطراف فلز انجام گرفته و باعث جلوگیری از ورود یون های فولاد به آن محیط خواهد شد. به سبب این روش انواع ورق های گالوانیزه، لوله ها، نبشی، پروفیل، قوطی، شیت های رنگی و موجدار با انواع خواص و کاربردها تولید می شوند.

لازم به ذکر است هر چه ضخامت پوشش گالوانیزاسیون بر روی فلز بیشتر باشد، در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارد. البته باید دقت داشت که سبب سنگین شدن وزن ورق یا مقطع مورد استفاده نشود و هزینه بسیاری را به همراه نداشته باشد.

نکات ورق گالوانیزه با کیفیت برای خرید

ورق گالوانیزه

همان طور که اشاره شد، روش های مختلفی برای تولید ورق گالوانیزه وجود دارد که هر کدام سبب تولید کیفیت سطح، ظاهر، کاربرد و قیمت متفاوتی برای این فلزات خواهند شد. از این رو مشتریان همواره به دنبال خرید ورق گالوانیزه با کیفیت برای کاربرد مد نظر خود هستند. در این بخش نیز قصد بررسی نکاتی را داریم که در زمان خرید این فلز باید در نظر بگیرید. البته در ابتدا توصیه می شود پیش از ثبت سفارش کاربرد نهایی خود را مشخص نمایید تا گرید مناسب به همراه ابعاد ورق گالوانیزه برای آن را خریداری نمایید.

  1. نکته اول در زمان خرید ورق گالوانیزه میزان اهمیت داشتن سطح ظاهری می باشد. اگر قصد دارید از این فلز در مصارفی استفاده کنید که در معرض دید هستند و سطح ظاهری آن ها مشخص است، باید گفت هر چه میزان پوشش روی بیشتر باشد، ورق گالوانیزه دارای سطحی تیره تر با کمی برجستگی می باشد که اسپانگل نامیده می شود.
  2. هر چه میزان اسپانگل فولاد گالوانیزه ریزتر و کمتر باشد، محصول از زیبایی بیشتر و البته استحکام بالاتری برخوردار می باشد؛ در نتیجه اگر استحکام این محصول در زمان استفاده برای شما حائز اهمیت است، ورق گالوانیزه بدون گل یا گل ریز خریداری نمایید.
  3. میزان انعطاف پذیری ورق گالوانیزه بر اساس گریدهای کششی به صورت کم، متوسط و زیاد تغییر می کند و این گریدها شامل DX51D تا DX56D هستند.
  4. یک ورق گالوانیزه با کیفیت دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی، خوردگی، رطوبت و اکسیداسیون می باشد. همچنین این محصول دارای استحکام کافی در برابر حرارت، برخی عوامل طبیعی مانند باد، برف، طوفان و ... است.
  5. از سوی دیگر قابلیت رنگ آمیزی، جوش پذیری فوق العاده و کاهش دادن اتلاف انرژی های سرمایشی و گرمایشی سایر ویژگی های خرید ورق گالوانیزه با کیفیت هستند که باید به آن ها توجه شود.
  6. در صورتی که قصد دارید فولاد گالوانیزه مورد استفاده شما از تنوع رنگی فوق العاده ای برخوردار باشد، می توانید شیت های رنگی گالوانیزه را با میزان مقاومت بالاتر خریداری نمایید.
  7. همچنین شیت های رنگی گالوانیزه با کیفیت با داشتن قابلیت فرم پذیری، در دستگاه های رول فرمینگ به ورق شیروانی تبدیل می شوند و از این رو دارای استحکام متناسبی در برابر عوامل مختلف هستند.
  8. در پایان باید گفت برای خرید ورق گالوانیزه یک مرکز فروش معتبر در این زمینه را انتخاب نمایید تا خرید مطمئنی را با تحویل سریع تجربه کنید.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

ورق های گالوانیزه کاربرد های بسیاری را در صنایع مختلف به خود اختصاص می دهند؛ زیرا این فلزات علاوه بر داشتن گریدهای کششی، ساختمانی و ...، به عنوان شیت های رنگی و شیروانی نیز به کار برده می شوند. اصلی ترین کاربرد ورق گالوانیزه ساده در صنایع خودروسازی برای ساخت بدنه و تجهیزات خودرو و در صنعت لوازم خانگی برای ساخت بدنه و قطعات یخچال، فریزر، لباسشویی و ... می باشد. با این حال سایر کاربردهای این فلز در مصارف زیر است:

  • صنعت ساختمان سازی: ساخت انواع پروفیل باز، بسته، قوطی، یووی شکل، سقف های کاذب حمام، سرویس بهداشتی، سقف عرشه فولادی در بین طبقات، ساندویچ پانل سقفی و دیواری و ...
  • ساخت بدنه تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مانند لوله بخاری، کانال های کولر، تهویه و ...
  • تولید بدنه سیستم های خنک کننده، آبگرمکن، دستگاه های تصفیه آب، آب سرد کن و ...
  • لوله های انتقال تأسیساتی
  • سینی ها و برخی از کابل های برقی
  • بدنه لوازم الکترونیکی مانند کامپیوتر، کیس و ...
  • بشکه های فلزی
  • ساخت کانتینر و کانس های ثابت و متحرک

همچنین همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، ورق های رنگی و شیروانی نیز به علت ویژگی های منحصر به فرد ورق گالوانیزه، از آن به دست می آیند. از این رو ورق های شیروانی با داشتن طرح های مختلف از جمله ذوزنقه ای، کرکره سینوسی، شادولاین و ... در صنعت ساختمان سازی برای پوشش دهی انواع سقف های ویلا، خانه، سوله ها، مراکز تفریحی و تجاری، حصار دور زمین، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، کانتینرسازی، دیواره انبارها، دیواره سوله ها، درب پارکینگ و ... به کار برده می شوند.

در واقع ورق های گالوانیزه ساده با داشتن مقاومت در برابر عواملی مانند زنگ زدگی، خوردگی و ... در مصارف زیادی به کار برده می شوند. همان طور که اشاره شد، بیشتر این مصارف شامل تجهیزات صنایعی هستند که بیشتر در معرض این عوامل قرار گرفته اند. طول عمر ورق های گالوانیزه در حدود 20 تا 30 سال بوده و اگر بر اساس نکات ذکر شده، نوع با کیفیت آن به همراه گرید مناسب خریداری شود، طول عمر کافی را خواهد داشت.

انواع ابعاد ورق گالوانیزه

به طور کلی ورق های گالوانیزه در دسته ورق های فولادی نازک بار قرار می گیرند؛ زیرا این فلزات از طریق ورق های سرد یا فول هارد تولید می شوند و از این رو ضخامت بسیار کمی دارند. البته یکی از مهم ترین عواملی که ضخامت این فلزات را تحت تأثیر خود قرار می دهد، میزان پوشش روی می باشد. ضخامت پوشش روی بسته به کارخانه تولیدکننده، غلظت مواد، روش گالوانیزاسیون و ... بین 90 تا 275 گرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود.

ابعاد ورق گالوانیزه نیز در بازه ضخامتی 18/0 تا 4 میلی متر، عرض های 1000 تا 1500 میلی متر و طول متغیر قرار دارند. با این وجود ورق گالوانیزه در ضخامت های مختلف، کاربردهای گسترده ای را به خود اختصاص داده است. به طور مثال ورق گالوانیزه 70 یا همان ضخامت 7/0 میلی متر، در صنعت خودروسازی برای ساخت بدنه و شاسی خودرو، قطعات داخلی، رینگ و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود می توان گفت انواع ابعاد ورق گالوانیزه با ضخامت و عرض های متغیر در صنایع مختلفی کاربرد دارند؛ از این رو برای خریداران حائز اهمیت است.

چه عواملی بر قیمت ورق گالوانیزه مؤثر است؟

قیمت ورق گالوانیزه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ زیرا این محصول یک ورق فولادی با خواص مقاومتی فوق العاده ای است که پیش از تولید، مواد اولیه آن از سنگ آهن، شمش، ورق سیاه و ... به دست می آیند. در نتیجه می توان گفت یکی از مهم ترین عواملی که نرخ محصولات گالوانیزه را تحت تأثیر قرار می دهد، قیمت مواد اولیه آن است. نوع و میزان غلظت روی تعیین کننده کاربرد نهایی، ضخامت و میزان استحکام فولاد گالوانیزه است؛ از این رو کارخانجات سازنده برای استفاده از روش گالوانیزاسیون هر کدام از یک پوشش، اما با غلظت های متفاوت استفاده می کنند.

در واقع به همین دلیل است که ورق های گالوانیزه یک کارخانه به صورت گل درشت و سایر کارخانجات به شکل گل ریز و بدون گل تولید و عرضه می شوند. از دیگر موارد اثرگذار بر نرخ این محصولات نیز می توان به میزان عرضه و تقاضا برای یک ضخامت یا یک گرید ورق گالوانیزه اشاره داشت. برای مثال می توان گفت ورق گالوانیزه در ضخامت 5/0 میلی متر و با گرید کششی dx52d پرکاربردترین محصول برای تقاضا کنندگان به شمار می آید؛ از این رو در برخی مواقع بازار با افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ شیت های گالوانیزه مانند نرخ ورق گالوانیزه کارخانه هفت الماس رو به رو خواهد شد.

این بازار نیز ممکن است بازار آزاد آهن آلات یا بازار فیزیکی بورس کالا باشد. کارخانه سازنده و روش تولید آن نیز عاملی مؤثر بر قیمت است؛ زیرا کیفیت سطح فولاد گالوانیزه این کارخانجات به علت تفاوت در دستگاه ها، تجهیزات و روش ها با یک دیگر متفاوت بوده و همین موضوع سبب نوسانات قیمت میان ورق گالوانیزه برخی از آن ها خواهد شد. به طور مثال شرکت ورق خودرو چهارمحال کیفیت های خودرویی ورق گالوانیزه را با بهترین کیفیت تولید کرده و از این رو قیمت آن از سایر تولیدکنندگان بالاتر است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار