| کد مطلب: ۱۰۹۴۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد

بهشت شنی ایران کجاست؟

کویر ورزنه مکانی مناسب برای کویرنوردی و راه رفتن روی ماسه‌های داغ، تفریح در بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویر ایران، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر گردشگری ورزنه و تالاب بین‌المللی گاوخونی و همچنین تماشای پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیر کویری به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از کویر ورزنه را در اختیار شما قرار دهیم.

 بهشت شنی ایران کجاست؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه در بخش شرقی استان اصفهان در ۱۱۷ کیلومتری شهر اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد و وسعت آن، حدود ۱۷ هزار هکتار است. این کویر با شهر ورزنه حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و در جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع شده است.مشخصه‌ای که این کویر را از دیگر کویرهای ایران متمایز می‌کند، وزش بادهای متفاوت است که فرم‌هایی دیدنی و خارق‌العاده همچون تپه‌های ماسه‌ای طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای را به‌وجود می‌آورد که در بلندترین نقاط، ارتفاع آن‌ها به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد. طول تلماسه‌ها حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن‌ها از ۱۰ کیلومتر در نزدیک ورزنه تا یک کیلومتر در خارای جرقویه متفاوت است.کویر ورزنه از شمال با شهرستان ورزنه و رودخانه زاینده رود، از شرق با تالاب گاوخونی،‌ از جنوب با حسن آباد و از غرب با محور مواصلاتی ورزنه به حسن آباد، احاطه می‌شود.

فاصله کویر ورزنه تا تهران

فاصله کویر ورزنه تا شهر تهران، حدود ۵۳۰ کیلومتر است. موقعیت کویر ورزنه که در مرکز ایران و شرق استان اصفهان قرار دارد، دسترسی به آن را برای بسیاری از شهرهای ایران آسان کرده است. برای رسیدن به کویر ورزنه از محل اقامت‌تان خود را به شرق اصفهان برسانید و از طریق شهرهای اردستان، انارک، اصفهان و شهرضا در اطراف کویر ورزنه، به این کویر دسترسی پیدا کنید.

مسیر کویر ورزنه از تهران

مسیر دسترسی به کویر ورزنه از تهران از بزرگراه خلیج فارس در جنوب تهران به‌سمت قم آغاز می‌شود. در ادامه با عبور از شهرهای کاشان و اردستان به ورودی شهر نائین می‌رسید. در این نقطه باید از جاده کمربندی به‌سمت تنگستان حرکت کنید. درست کمی بعد از تنگستان، وارد ورودی جاده ورزنه در سمت چپ جاده شوید. در ادامه مسیر، ابتدا به روستای ورزنه خواهید رسید و کویر ورزنه را در فاصله کوتاهی از جنوب روستای ورزنه پیدا خواهید کرد.

بیابان خارا یا کویر ورزنه اصفهان؟

در گذشته کل این منطقه با عنوان «بیابان خارا» مشهور بود، زیرا ریگزارها زیر مجموعه مناطق بیابانی قرار دارند؛ اما در حال حاضر این منطقه را به‌دلیل تفاوت‌های آشکار به دو بخش مجزا تقسیم می‌کنند: کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه و بیابان خارا در نزدیکی روستای خارا. بیشتر تپه‌های بیابان خارا که در انتهای کویر و حدود ۳۰ کیلومتر دورتر از کویر ورزنه است، سست هستند و مکان خوبی برای کویرگردی و تفریحات کویری به شمار نمی‌آیند. این بخش از بیابان دارای امکانات گردشگری نیست و کمتر کسی به سراغ بازدید از آن می‌رود.کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه قرار دارد و نام خود را از این شهر گرفته است. رمل‌ها و تپه‌های تماشایی و منحصربه‌فرد این کویر در کنار بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویری ایران، کویر ورزنه را تبدیل به یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین کویرهای ایران کرده‌اند. کویر ورزنه را با نام کویر حسن آباد نیز می‌شناسند و دلیل این نام‌گذاری، دسترسی به کویر ورزنه از جاده حسن آباد است؛ روستایی که در نزدیکی کویر قرار دارد.

پوشش گیاهی کویر ورزنه

پوشش غنی گیاهی و جانوری به‌دلیل نزدیکی به تالاب گاوخونی، یکی از مشخصه‌های بارز و مهم کویر ورزنه است. گیاهان مختلفی در کویر ورزنه دیده می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

گیاه اسکنبیل (Calligonum): گیاه اسکنبیل در شهرهای مختلف ایران همچون خور و بیابانک، نایین، کرمان، کویر مرکزی، ریگ جن، دامغان، سیستان و بلوچستان، کرج و آذربایجان دیده می‌شود و از تیره علف‌های هفت بند (Polygonaccae) است. در زبان عربی، این گیاهان را با نام «بطباط» می‌شناسند. رویش این گیاه از ماه اسفند آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین ادامه دارد. این گیاه زیبا با گل‌های ریز و سفیدرنگ، از فروردین تا اواخر اردیبهشت در تماشایی‌ترین حالت خود است.

تاغ‌ها (Haloxylon): تاغ‌ها درختچه‌هایی از تیره تاج خروسان هستند که در برابر گرما و خشکی، گیاهانی مقاوم به حساب می‌آیند. این گیاهان به‌دلیل دارا بودن سیستم ریشه‌ای بسیار گسترده، برای بیابان‌زدایی بسیار مناسب هستند.

نسی (Stipagrostis plumose): نسی در خاک‌های گچ‌دار و آهک‌دار می‌روید و از تیره گندمیان است. این گیاه که برای بیابان‌زدایی بسیار مفید است در اطراف ریشه خود، غلافی از شن دانه دارد که آن را در مواقع کم‌آبی مقاوم می‌سازد.

حیوانات کویر ورزنه

طبیعت بی‌نظیر کویر ورزنه، محیطی مناسب برای زندگی حیوانات زیبا و دوست‌داشتنی مختلف را فراهم می‌کند که متاسفانه در سال‌های اخیر با کم آب شدن تالاب گاوخونی و تغییرات منفی اکوسیستم منطقه در محدوده وسیعی از تالاب و اطراف آن، جمعیت آن‌ها، به‌خصوص پرندگان مهاجر، با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. در ادامه شما را با شماری از حیوانات کمیاب و تماشایی کویر ورزنه آشنا خواهیم کرد.

روباه شنی (Vulpes rueppelli): جثه روباه شنی از روباه معمولی کوچکتر است و گوش‌های دراز آن در نگاه اول، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. کف پاهای این روباه، موهای بسیار بلندی دارد تا امکان حرکت راحت‌تر در شن‌ها را برای او فراهم کند. روباه شنی حیوانی شبگرد است و در بخش کویر مرکزی، استان فارس و خوزستان زندگی می‌کند.

پامسواکی (Jaculus): پامسواکی، نوعی موش با چشم‌های درشت و جثه و گوش‌های بزرگ است که درست مانند روباه شنی، کف پاهایی پر از مو دارد تا بتواند راحت در شن‌ها حرکت کند. پامسواکی موجودی شبگرد است؛ اما امکان دیدن آن در شب‌های مهتابی کمتر است.

سارگپه پا بلند (Long-legged buzzard): سارگپه پا بلند، یک نوع پرنده شکاری است که صدای آن شبیه به سارگپه معمولی است، با این تفاوت که صدای سارگپه پا بلند، کمی آرام‌تر است. این پرنده از پرنده‌های بومی ایران است که روی تک درخت یا زمین زندگی می‌کند و از حیوانات تحت حمایت محیط زیست به شمار می‌آید.

شغال، خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار و مار شتری (شترمار) از دیگر حیواناتی هستند که در این کویر زندگی می‌کنند.

پیاده ‌روی روی رمل‌ها و تپه‌های شنی کویر

پیاده ‌روی روی رمل‌ها و تپه‌های شنی کویر، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در کویر ورزنه انجام داد. پیاده روی روی شن‌های داغ، بدون کفش و کسب آرامشی بی‌نظیر از سکوت و گرمای کویر در کنار تجربه شب کویر و تماشای گیاهان و حیوانات این منطقه از آن دسته تجربیاتی است که هیچ‌گاه در زندگی فراموش نخواهید کرد. پیاده ‌روی روی رمل‌ها و تپه‌های شنی کویر رایگان است و شما می‌توانید ساعت‌ها بر شن‌های داغ کویر قدم بردارید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار