| کد مطلب: ۱۰۹۴۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

افزایش اعتبار ارز افغانی

غییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر منجر به افزایش نرخ تمامی ارزهای قابل مبادله در بازار تهران شده است.

افزایش اعتبار ارز افغانی

به گزارش آرمان ملی انلاین به نقل از اقتصاد 100، بررسی‌ها نشان می‌دهد بهای هر افغانی در نیمه دوم سال رشدی نردیک به 28 درصد را شاهد است و قیمت هر افغانی از 593 تومان در شهریور ماه به حدود 765 تومان در شرایط کنونی رسیده است.

در حال حاضر بهای هر دلار امریکا نیز از محدوده پنجاه هزار تومان به حدود 56 هزار تومان رسیده است. 

 بر این اساس افزایش نرخ افغانی جدا از کاهش ارزش پول ملی ایران، ریشه در سیاست‎‌های اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی طالبان نیز دارد. ارزش پول ملی افغانستان در برابر دلار در ماه‌های اخیر تقویت شده و بانک جهانی نیز در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم در افغانستان نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و ارزش افغانی (واحد پول ملی در این کشور) در برابر سایر ارزها بالا رفته است. در نتیجه، هدف اولیه بانک مرکزی افغانستان که ثبات قیمت‌های داخلی است، محقق شده و به درستی مدیریت شده است. همچنان معلوم شد که بخش بانکی کشور در اثر تطبیق سیاست‌های مؤثر و محتاطانه بانک مرکزی این کشور بهبود یافته است.

همچنین الجزیره در شهریورماه در گزارشی به نقل از عبداللطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: افزایش صادرات، حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از قاچاق دلار و ثبات پول افغانی از دلایل اصلی کاهش تورم در کشور است.وی گفت: دلایلی که توانستیم نرخ تورم را کاهش دهیم افزایش صادرات و کاهش قیمت مواد غذایی و سوخت بود. مقامات این کشور  اعلام کردند سیاست اصلی‌شان مقابله با قاچاق ارز از افغانستان است .

 این سیاست در کنار سایر اقدامات انقباضی نرخ تورم در این کشور را دستخوش کاهش کرده و ارزش پول ملی این کشور را با رشد مواجه کرد.

 تاثیر رشد قیمت افغانی در بازار ایران چیست؟

پرس و جو از فعالان بازار ارز مبنی بر اینکه تاثیر افزایش نرخ افغانی در بازار ایران به شکل کوتاه‌مدت چیست؟ نشان می‌دهد یکی  از مهمترین تحولات رشد  دستمزد کارگر افغانستانی در ایران است .

 شمار افغانستانی‌ها بر اساس امارهای رسمی اعلامی نزدیک به پنج میلیون نفر اعلام شده است. بخش مهمی از این افراد در بازار کار ایران حضور دارند و به عنوان کارگر ساده مشغول به کار هستند. افزایش نرخ برابری افغانی نسبت به ریال ایران سبب می‌شود دستمزد کارگران دستخوش افزایش شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار