| کد مطلب: ۱۰۸۹۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد

هادی خسروشاهین درگفت وگو با«آرمان‌ملی‌آنلاین»:

واگرایی بین‌المللی آمریکا را محتاط کرده است/ آمریکا حمله به ایران را در معنای در دسترس قرار نگرفتن برنامه هسته ای تهران می‌داند

آرمان‌ملی آنلاین: ایالات متحده آمریکا در رویکرد جدید امنیتی خود در منطقه تلاش دارد به صورت محدود علیه برخی بازوهای محور مقاومت فشارهایی وارد کند. اقدامی که از منظر برخی تحلیلگران می‌تواند به سرآغاز جدیدی از درگیری در منطقه تبدیل شود. البته برخی دیگرهم معتقدند آمریکایی‌ها به دنبال کنترل تنش هستند و با این اقدامات می‌خواهند از افزایش تنش بین محور مقاومت و اسرائیل جلوگیری کنند.آرمان ملی آنلاین در این زمینه با هادی خسروشاهین تحلیلگر مسائل آمریکا به گفت و گو پرداخته است.

واگرایی بین‌المللی آمریکا را محتاط کرده است/ آمریکا حمله به ایران را در معنای در دسترس قرار نگرفتن برنامه هسته ای تهران می‌داند

*واگرایی بین المللی آمریکا را محتاط کرده

 این کارشناس روابط بین‌الملل به آرمان ملی آنلاین گفت: وضعیت ایالات متحده با شرایط این کشور در بین سال‌های 2008 الی 2015 که با ایران به برجام دست یافت متفاوت شده است. کیفیت برنامه هسته‌ای ایران دچار تحول شده است. در عین حال در نظام بین‌الملل هم شاهد نوعی واگرایی در بین قدرت‌های بزرگ هستیم.  این مورد بعد از به پایان رسیدن جنگ سرد مسبوق به سابقه نیست و نمونه آن را کمتر شاهد بودیم با در کنار هم قرار دادن این مولفه‌ها به این مورد خواهیم رسید که ایالات متحده در عملیاتی کردن یک نوعی دخالت نظامی بسیار محتاط است.

* احتمالات حمله  به یمن

 هادی خسرو شاهین افزود: الگوهای رفتاری دولت بایدن هم در طول 3 ماه گذشته و بعد از  عملیات 7 اکتبر دلالت بر آن دارد که آمریکا حتی در پاسخ دهی به حملاتی که گروه ها و متحدین هوادران ایران در منطقه در حال انجام آن هستند بسیار با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند اگر چه ارزیابی‌های جدید حکایت از آن می کند که ممکن است پنتاگون برنامه ای برای زیر ساخت‌ها و دارائی‌هایی یمن داشته باشد اما با این حال در ارتباط با این نوع از واکنش هم آمریکایی ها احتیاط های لازم را به خرج خواهند داد.

* غنی سازی در ایران و رویکرد آمریکا

 خسرو شاهین در انتها افزود: امروز برنامه هسته‌ای ایران که طبق توافق بین مقام امنیتی آمریکا و  مسئول  پرونده هسته‌ای ایران انجام شده بود پیش نمی رود در آن زمان توافقاتی شده بود که از سرعت غنی سازی در حوزه 60 درصد کاسته شود اما اکنون به سرعت اولیه خود رسیده است. بنابراین یک مولفه‌ای که ایالت متحده را  در کنش رفتاری خود دچار احتیاط می کند برنامه هسته‌ای ایران است. در این معنا که اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کردند ایران 6 ماه با بمب فاصله دارد اما امروز این فاصله تهران را 2 الی 3 هفته می دانند. یکی از ملاحظات امریکا برای انجام دخالت نظامی هم همین مورد است. آمریکایی‌ها به این مورد می اندیشند حمله به تهران منجر به قطع کامل روابط ایران و آژانس خواهد شد و این مورد برای امریکا موضوع حساسی است در نتیجه بی گدار به آب نمی زند.

 

نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار