کاهش ۷۰ درصدی آلودگی هوا به این روش
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیانجی گفت: زمانی که سیانجی وارد ایران و برای سوخت خودرو در نظر گرفته شد بعنوان سوخت پاک مطرح بود به طوری که گفته میشود مصرف آن به جای بنزین بیش از ۷۰ درصد از آلایندگی را حذف میکند چون مونواکسید کربن و متانی که از گاز سوزانده میشود با بنزین متفاوت است
به گزارش آرمان ملی به نقل از ایلنا، رضا نیکزاد درباره استفاده از سیانجی برای کاهش آلایندگی هوا اظهار داشت: زمانی که سیانجی وارد ایران و برای سوخت خودرو در نظر گرفته شد بعنوان سوخت پاک مطرح بود به طوری که گفته میشود مصرف آن به جای بنزین بیش از ۷۰ درصد از آلایندگی را حذف میکند چون مونواکسید کربن و متانی که از گاز سوزانده میشود با بنزین متفاوت است گاز بیرنگ و بیبو است و وقتی در فضا منتشر میشود غبار ایجاد نمیکند.
وی افزود: این سوخت با نام سوخت سبز وارد کشور شد اما نسبت به آن بیمهری شده و حتی در چند سال اخیر اینگونه مطرح شده که سیانجی هم آلایندگی دارد و اما از نظر ما این سوخت بعنوان سوخت پاک اثبات شده است و به همین دلیل دنیا از امریکا تا اتحادیه اروپا و چین از این سوخت استفاده میکنند یعنی در کشورهایی که مدیریت مصرف سوخت و آلایندگی هوا مطرح است. سیانجی به میزان زیاد حتی در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد کشوری مثل روسیه در سیبری برای کامیونها سیانجی استفاده میشود، ما نامهنگاری کردیم که استفاده از این سوخت رونق داده شود اما تاکنون بینتیجه مانده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیانجی گفت: اکنون ۲۰ درصد بار سبد سوخت کشور را سیانجی به دوش میکشد اما هیچگاه این موضوع جدی گرفته نمیشود، به طوری که زمانی که برای پمپبنزینها و سامانه کارت هوشمند سوخت اختلال بوجود آمد این موضوع را به وضوح شاهد بودیم.
وی بیان داشت: ما ظرفیت مصرف روزانه ۴۵ تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز را داریم و زیرساخت آن آماده است ولی به جهت اینکه طی سالهای اخیر میزان تولید خودروی دوگانهسوز پایین بوده و به نسبت سهم خودروی بنزین خودروی گازسوز حدود ۱۳ درصد تولید و این موضوع منجر به این شده که ظرفیت استفاده از این صنعت به میزان زیادی خالی بماند، در عین حال عمر مخازن خودروهای موجود هم رو به اتمام است و از آنجایی که حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد دولت پشتیبانی نمیکند بنابراین استقبال از سیانجی در کشور کم است.
نیکزاد گفت: در مورد خودروهای دولتی و تاکسیها وعده داده شده که مخازن به صورت رایگان تعویض شوند که البته هنوز عملیاتی نشده به همین دلیل مشتری کم است یعنی حتی اگر بنزین قطع شود تعداد خودروهایی که قابلیت مصرف سیانجی دارند محدود شدهاند، یا عمر مخازن تمام شده و یا اینکه به خاطر پایین بودن قیمت بنزین کسی رغبت به مصرف سیانجی ندارد.
وی با بیان اینکه شوکهایی مثل اختلال جایگاههای عرضه بنزین شاید در حد یک میلیون متر مکعب مصرف سیانجی را افزایش داده باشد، خاطرنشان کرد: البته اگر این اختلال ادامه داشت مطمئنا در گرایش به مصرف سیانجی تاثیرگذار بود اما در هر حال این اتفاقات راهکار حل مشکل صنعت سیانجی نیست.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیانجی با بیان اینکه اگر دولت در صنعت سیانجی سرمایهگذاری کند ضرر نمیکند، گفت: سال ۸۵ روی این صنعت ۷ میلیارد دلار سرمایهگذاری صورت گرفت و در سال ۸۷، ۳۵ میلیارد دلار بازگشت سرمایه داشته یعنی به نرخ امروز ۱۰۰ برابر آنچه در این صنعت سرمایهگذاری شده به دولت برگشته است اما کنون این موضوعات را در نظر نمیگیرند.
ارسال نظر