| کد مطلب: ۱۰۸۶۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

سقوط کاشت زعفران در ایران

علی شریعتی مقدم، مدیر اجرایی شرکت نوین زعفران تولیدکننده و صادرکننده پیشرو در ایران گفت: انتظار می‌رود کل تولید از نزدیک به ۴۰۰ تن به حدود ۱۷۰ تن کاهش یابد.

سقوط کاشت زعفران در ایران

به گزارش آرمان ملی آنلاین ،دنیای اقتصاد نوشت: فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر صنعت زعفران ایران پرداخته است.نویسنده گزارش از تربت جام ۲۵ دسامبر در فایننشال تایمز نوشت: شهر تربت جام به دلیل وجود هکتارها مزارع رنگارنگ کروکوس که یکی از ارزشمندترین صادرات ایران یعنی زعفران را به ارمغان می‌آورد، مشهور است اما برای رضا یک کشاورز محلی که کیسه‌های ادویه نارنجی-قرمز را وارد بازار شلوغ شهر می‌کند، امسال یک فاجعه بود.

*90درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود

او می‌گوید: خانواده من در این فصل فقط ۹۰۰ کیلوگرم برداشت کردند که نسبت به ۱۵۰۰ کیلوگرم سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. بیش از ۹۰درصد زعفران جهان از ایران می‌آید، آن هم به دلیل توانایی کشاورزان ایرانی برای پرورش زعفران در آب و هوای خشک‌تر و به دلیل عطر قوی، طعم دلپذیر و رنگ عمیق آن که به عنوان «طلای صحرا» شناخته می‌شود. اما به گفته تولیدکنندگان و بازرگانان، تغییر الگوهای آب و هوا و کمبود آب تاثیر شگرفی بر صنعت تولید زعفران می‌گذارد که منجر به کاهش قابل‌توجه بازدهی شده و قیمت گران‌ترین ادویه جهان را به بالاترین حد خود رسانده است.

*سقوط کاشت زعفران

کشاورزان منطقه خراسان که شامل تربت جام هم می‌شود، گفتند که عملکرد امسال کمتر از نصف سال ۲۰۲۲ خواهد بود. علی شریعتی مقدم، مدیر اجرایی شرکت نوین زعفران تولیدکننده و صادرکننده پیشرو در ایران گفت: «انتظار می‌رود کل تولید از نزدیک به ۴۰۰ تن به حدود ۱۷۰ تن کاهش یابد.»مجتبی پیام عسگری، مدیر بورس زعفران تربت جام گفت: یخبندان زمستان و به دنبال آن خشکی بهار و تابستان که دمای هوا به ۵۰درجه سانتیگراد رسید، تاثیر مخربی بر منطقه شمال شرق ایران نزدیک به مرز افغانستان بر جای گذاشت. او گفت: «همه ۲۰۰۰ چاه سطحی محلی به طور کامل خشک شدند.»

*نظر درویش در مورد علت کاهش تولید زعغران

محمد درویش کارشناس محیط‌زیست، می‌گوید: «ایران به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک [محل کشت زعفران] از میانگین جهانی آسیب‌پذیرتر است.» وی افزود: «بارندگی در حال کاهش است و تبخیر و دما در حال افزایش است.» در نتیجه این وضعیت قیمت زعفران ممتاز افزایش یافت و به ۱۴۰۰ دلار در هر کیلو در داخل کشور رسید که دو برابر قیمت سال گذشته است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار