| کد مطلب: ۱۰۸۵۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد

امان الله قرائی مقدم در گفت و گو با «آرمان ملی آنلاین»

اعتمادی وجود ندارد که مردم در انتخابات مشارکت کنند / وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود اما خواستار حضور مردم در انتخابات هستند

قرائی مقدم در گفت و گو با آرمان ملی آنلاین گفت: در این کشور آقای طبری می گوید اگر بیشتر هم می خواستم به من می دادند. دختر وزیر هم که پرونده فساد داشته ، چرا مردم باید اعتماد داشته باشند.

اعتمادی وجود ندارد که مردم در انتخابات مشارکت کنند / وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود اما خواستار حضور مردم در انتخابات هستند

آرمان ملی آنلاین: فصل انتخابات فرا رسیده است و مسئولین  تراز اول کشور برای چندمین بار اعلام کرده اند که مشارکت در انتخابات باید افزایش یابد. پیداست که آمارها نشان می دهد که در فاصله 2 ماه مانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مشارکت در انتخابات پایین است که تاکید‌ها بر افزایش مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کرده است. «آرمان ملی آنلاین» در ارتباط با عدم تمایل مردم برای حضور در انتخابات با یک جامعه شناس به گفت و گو پرداخته است.

* فقدان سرمایه اجتماعی

امان الله قرائی مقدم در ارتباط با عدم تمایل مردم برای حضور در انتخابات به «آرمان ملی» گفت: مهمترین عنصر سرمایه اجتماعی از دیدگاه جامعه شناسانی مانند فوکویاما اعتماد است و اگر اعتماد در یک جامعه وجود نداشته باشد؛ مردم تمایلی به حضور در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات ندارند.

*قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند

 این جامعه شناس تاکیدکرد: مسئول وعده‌هایی داده اند اما آن وعده‌ها عملیاتی نشده برای نمونه رئیس جمهور وعده داده اما عملیاتی نشده در برابر خلف وعده‌ها مردم  واکنش نشان می‌دهند و  اهمیتی به وقایع مهمی همچون انتخابات نمی‌دهند. در برابر برخی نیز رانت هایی را ایجاد می کنند و فساد هایی از این رانت ایجاد می‌شود مانند همین  فساد  اخیر موسوم به فساد چای  این فسادها و رانت ها و دزدی ها و اختلاس ها عملا موجب می شود که مردم دیگر انگیزه ای برای حضور در انتخابات نداشته باشند. در این کشور آقای طبری می گوید اگر بیشتر هم می خواستم به من می دادند.  دختر وزیر هم که پرونده فساد داشته ، چرا مردم باید اعتماد داشته باشند.

*اعتماد فرآیندی طولانی مدت است

 قرائی مقدم تاکیدکرد برخی خواستار افزایش حضور مردم در عرصه های مختلف هستند این درحالی است که افزایش حضور مردم به اعتماد آنها باز می‌گردد و به وجود آمدن اعتماد در جامعه بر اساس یک فرآیند طولانی مدت و همه جانبه است. در نتیجه شاهد هستیم که حتی اگر مسئولین یک واقعیت را با مردم در میان می‌گذارند اما آنها باور نمی‌کنند.

*فیلترها مردم را دلسرد می‌کند

 از سوی دیگر مردم افرادی را در مجلس می‌بینند که عملا با پایین ترین رای وارد  این قوه شده اند و طرح هایی را هم به تصویب می‌رسانند که منفعت چندانی برای آنها ندارد. در چنین شرایطی چرا مردم باید اعتماد خود را باز یافته و در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که در شرایطی اعتماد در یک جامعه بازسازی می‌شود که مردم در امور مختلف نقش داشته باشند و مشاهده کنند که رای آنها منشاء اثر است. 

منبع : آرمان ملی آنلاین
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار