| کد مطلب: ۱۰۸۲۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد

نکاتی که باید قبل از نصب آسانسور بدانید!

همانطور که می‌دانید امروزه ساختمان‌های مرتفعی ساخته می‌شوند که برای جابه جایی بین طبقات آن به آسانسور نیاز دارید. به همین دلیل خرید و نصب این وسیله ضروری نیاز امروزه هر ساختمانی است. قبل از نصب آسانسور نکاتی وجود دارد که شما باید رعایت کنید تا نتیجه کار مطلوب باشد. ما در ادامه این نکات را برای شما بیان می‌کنیم.

نکاتی که باید قبل از نصب آسانسور بدانید!

نکات مهمی که قبل از نصب آسانسور باید بدانید

  • ظرفیت آسانسور

قبل از اینکه آسانسور را انتخاب کنید باید زمان انتظار و ظرفیت آن را بررسی نمایید. در نظر گرفتن کاربری ساختمان و تعداد ساکنین می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر می‌خواهید سرعت آسانسور بالا باشد، ظرفیت حمل ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر در روز می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. ارتفاع آسانسور نیز دیگر فاکتوری است که بر نحوه نصب آسانسور تاثیرگذار خواهد بود. شایان ذکر است که آپارتمان‌های ۳۰ طبقه نیز به چند آسانسور با شفت‌های چندگانه در سطوح متغیر نیاز دارند تا افراد را به بالاترین بخش ساختمان برسانند.

  • امنیت و ایمنی آسانسور

امنیت و ایمنی آسانسور مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید. این موضوع دغدغه تمامی ساکنین است و از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. بهتر است آسانسور با بالاترین ظرفیت جا به جا شود تا بعد از نصب، امنیت ساکنین به خطر نیفتد و حادثه ناگواری رخ ندهد. همچنین تمامی آسانسورها باید مجهز به سیستم هشدار عملکرد باشند تا در مواقع خطر با اعلام هشدار جلوی ایجاد خطر را بگیرد.

  • مکان نصب آسانسور

قبل از پیاده‌سازی آسانسور، باید مکان نصب آن از نظر ایمنی بررسی شود؛ این موضوع به خصوص در ساختمان‌های قدیمی اهمیت بالایی دارد زیرا باید مقاومت آن‌ها نسبت به ساختمان‌های نوساز کمتر می‌باشد. در نتیجه برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر باید مکان نصب آسانسور توسط افراد متخصص بررسی شود.

  • اوج ترافیک آسانسور

شما باید این موضوع را بررسی کنید که ساکنین چه زمانی در روز بیشتر از آسانسور استفاده می‌کنند تا مطابق آن تشخیص دهید به چه تعداد آسانسور نیاز دارید. در برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع باید اوج ترافیک آسانسور مدیریت شود تا آسایش ساکنین حفظ شود و کارایی آسانسور افزایش یابد.

  • طراحی آسانسور

نکته مهم دیگری که وجود دارد طراحی آسانسور است. زیبایی و جذابیت ظاهر خارجی آسانسور و همچنین داخل کابین از جمله مواردی است که باعث می‌شود ساختمان شما زیباتر از قبل به نظر برسد. تفاوتی نمی‌کند که طراحی داخلی ساختمان شما مدرن است یا کلاسیک، آسانسور شما باید به گونه‌ای باشد که به خوبی با فضای ظاهری ساختمانی شما سازگار باشد. مشورت گرفتن از معماران و طراحان داخلی می‌تواند در این زمینه مفید باشد. این گروه از متخصصین با طراحان آسانسور ارتباط برقرار کرده و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند تا در نهایت آسانسور مناسبی برای شما نصب گردد.

مراحل نصب آسانسور

تهیه نقشه

چنانچه ساختمان همچنان در حال ساخت باشد و اطلاعات دقیقی از ابعاد موردنیاز چاهک وجود نداشته باشد، از موارد ضروری دیگری نقشه تهیه می‌شود که عبارتند از:

  • تیپ طبقات شامل پارکینگ، زیرزمین و همکف
  • مقطع از چاهک آسانسور تا زیر سقف موتورخانه
  • پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تاسیسات و تجهیزات موجود در اطراف چاهک

آماده‌سازی کف چاله آسانسور

قبل از بتون ریزی کف چاله، ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح اولین توقف آسانسور باید حداقل ۱۹۰ سانتی متر باشد. این حداقل ارتفاعی است که برای اجرای سکوهای ضربه گیر و محل جان پناه موردنیاز است و جهت نصب آسانسور لازم می‌باشد.

بتون ریزی کف چاهک

در مرحله بعدی بتون مگر cm10 و بتون آرمه کف و آرماتوربندی cm30 در کف چاهک اجرا می‌گردد.

آهن کشی چاهک آسانسور

این مرحله شامل تهیه نقشه‌های اجرایی از آهن کشی چاه آسانسور، تهیه اجرایی از آهن کشی چاه آسانسور، تهیه چک لیست ابزار موردنیاز از جمله آهن آلات و نصب داربست مناسب برای اجرای آهن کشی می‌باشد. بعد از اینکه مراحل نامبرده به خوبی صورت گرفت، آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت ارائه کننده خدمات یا دستگاه نظرات ساختمان صورت خواهد گرفت. این موارد بعد از صدور گواهی انجام کار آهن کشی انجام می‌گیرد.

مراحل نصب آسانسور

دیوار کشی اطراف چاهک

لازم با استفاده از دیوارهای جداکننده سه طرف چاه آسانسور از محیط اطراف جدا گردد. سطح داخلی دیوارها نیز باید به طور مناسبی اندودکاری و صاف شود. به طور کلی دیوارهای جداکننده با استفاده از یکی از روش‌های رابیتس بندی، ورق کشی واندود کاری از طرف داخلی چاهک با استفاده از سیمان اجرا می‌شوند.

نصب درب و ریل آسانسور

ریل‌ها باید در شرایط ایمن و حرفه‌ای نصب شوند، به دلیل اینکه کابین و وزنه تعادل را هدایت می‌کنند. ریل‌ها باید به صورت کاملا موازی و عمودی نصب شوند تا کابین در حین حرکت لرزشی نداشته باشد. نصب درب نیز با توجه به نوع طراحی ساختمان صورت می‌گیرد.

ایجاد موتورخانه

به طور کلی اتاق موتورخانه بر اساس نقشه اجرایی پیاده‌سازی می‌شود. مواردی که باید برای ایجاد موتور خانه در نظر بگیرید شامل:

  • حداقل ارتفاع موتورخانه در نواحی تردد
  • حداقل فضای باز در جلوی تابلوهای کنترل آسانسور
  • حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات ثابت
  • حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات در حال چرخش

دورچینی درب طبقات

بعد از انجام موفقیت‌آمیز مراحل فوق، زمان آن رسیده که به وسیله آجر، بلوک یا پوشش‌های فلزی، اطراف درب‌ها دیوارچینی صورت بگیرد. همچنین دقت کنید پوششی که اجرا می‌شود نباید از لبه داخلی درب‌ها در سمت چاهک بیرون بزند. دیوارچینی انجام شده باید حداقل با لبه چهارچوب درب‌ها هم سطح باشد.

کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز

در مرحله بعدی کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه نصب می‌شوند. همچنین نصب سیم ارث نیز در این مرحله صورت می‌گیرد.

بتن ریزی سقف چاهک

در این مرحله باید کلاف اصلی سقف چاه آسانسور تهیه شود و محل عبور سیم بکسل‌های اصلی بین موتور و کابین و قاب وزنه نیز تعیین شود. همچنین تعیین محل عبور سیم بکسل مربوط به گاورنر، محل عبور عبور کابل‌ها و سیم‌های مربوط به سیم الکتریکی آسانسور، تهیه قالب مناسب و آرماتوربندی از دیگر اقداماتی هستند که برای ساخت و بتون ریزی سقف آسانسور انجام می‌شود. شایان ذکر است که آرماتوربندی باید دقیق و طبق استاندارد صورت بگیرد.

برای خرید و نصب آسانسور به کجا مراجعه کنیم؟

توصیه می‌شود برای دریافت خدمات نصب آسانسور به شرکتی مراجعه کنید که مجوزهای رسمی را دریافت کرده باشد. شرکت اوکسین لیفت با ۱۵ سال سابقه درخشان در زمینه تولید و نصب آسانسور یکی از بهترین‌ها در این زمینه است که خدمات خود را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به شما ارائه می‌کند و تمامی مجوزهای مربوطه را دریافت کرده است. این مجموعه از تیمی مجرب و حرفه‌ای تشکیل شده است که خدمات تولید و نصب آسانسور را مطابق جدیدترین استانداردهای روز دنیا انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار