| کد مطلب: ۱۰۸۰۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد

دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت

سوء معاشرت همسر از دلایلی است که زن و مرد می‌توانند با آن به دادگاه مراجعه و درخواست طلاق کنند. اما این که معاشرت به چه معنا است و سوء معاشرت چه تعریفی دارد خود مسئله مهمی است. یعنی چه اتفاقی باید بیفتد که دادگاه به استناد آن گواهی عدم امکان سازش را برای طلاق صادر کند؟ زن و مرد باید بتوانند برای صدور چنین حکمی سوء معاشرت همسر خود را ثابت کنند.

دادخواست طلاق به دلیل سوء معاشرت

سوء معاشرت را می‌توان هر نوع رفتاری دانست که ادامه زندگی را برای زن و مرد ناممکن کرده باشد. یعنی دوام زندگی با رفتارهای سوء زن یا مرد به خطر افتاده باشد. این معاشرت به رفتاری که زن و مرد در زندگی زناشویی با هم دارند تعبیر شده است. زن و مرد بر طبق قانون مکلف به حسن معاشرت با همدیگر هستند. در غیر این صورت، بدرفتاری در دادگاه به عنوان عسر و حرج زن یا مرد در نظر گرفته خواهد شد. گاهی زن و مرد برای اثبات این عسر و حرج به گرفتن وکیل نیاز خواهند داشت. درخواست طلاق از طرف زن با وکیل یا از طرف مرد با وکیل به آنها کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد.

درخواست طلاق از طرف زن با وکیل به دلیل سوء معاشرت مرد

همان طور که اشاره شد سوء معاشرت از مصادیق عسر و حرج است. بر طبق ماده 1130 قانون مدنی، اگر دوام زوجیت موجب عسر و حرج زن شود می‌‌تواند درخواست طلاق کند. در تقاضای طلاق به علت سوء معاشرت زن می‌تواند درخواست سکونت در مسکن جداگانه از مرد را بدهد.

برای مثال‌هایی درباره سوء معاشرت مرد نسبت به زن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوء ظن و شک بیجای مرد نسبت به زن که موجبات سختی او را فراهم کند.
  • آزار جسمانی و روحی و روانی مرد به زن تا جایی که از نظر عرف قابل تحمل نباشد.
  • مردی که زندگی را 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در طی یک سال ترک کرده باشد.
  • در صورتی که مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد و حاضر به ترک نباشد.

هر کدام از این موارد یا هر دلیل دیگری برای سوء معاشرت مرد باید در دادگاه به اثبات رسانده شود. زن باید به قاضی ثابت کند که ادامه زندگی برای او دیگر ممکن نیست. در صورت درخواست طلاق از طرف زن با وکیل اثبات این موارد راحت تر خواهد بود.

درخواست طلاق از طرف مرد به دلیل سوء معاشرت زن

مرد برای درخواست طلاق نیاز ندارد که زن به سوء معاشرت مرتکب شده باشد. اگر مرد به دلیل سوء معاشرت زن درخواست طلاق بدهد و زن موافق نباشد، دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد. بر اساس شروط ضمن عقد، وقتی مرد درخواست طلاق به دلیل سوء رفتار زن می‌دهد شرایط تغییر خواهد کرد. مرد موظف می‌شود نیمی از دارایی خود را به زن انتقال دهد. دارایی که آنها را در روزهای زناشویی کسب کرده است یا معادل آن را باید بلاعوض به همسرش بدهد.

طلاق از طرف زن

اثبات سوء معاشرت برای درخواست طلاق در دادگاه

چیزی که در دادگاه از آن به عنوان سوء معاشرت یاد می‌شود، مهم است. سوء معاشرت ضرب و شتم یا جرحی است که به بیشتر از خمس و دیه منتهی شود. یعنی وقتی ضرب و شتم یا جرح به دریافت بیشتر از یک پنجم دیه انسان منجر شود، سوء معاشرت پذیرفته می‌شود.

گواهی پزشکی قانونی و شهادت شهود از اسنادی هستند که در دادگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شهادت یک شاهد همراه با گواهی پزشکی قانونی و دیگر قراین برای این کار کافی هستند. از دیگر قراین می‌توان به گزارش ضابطین قضایی یا مأمورهای کلانتری که تحقیقات محلی انجام داده‌اند اشاره کرد. شهود باید عالم و بالغ باشند.

وقتی حکم محکومیت مرد به جرم ایراد ضرب و شتم صادر شود، زن می‌تواند به استناد آن طلاق بگیرد. اثبات توهین و بدرفتاری مرد در دادگاه کار دشواری است. تنها در مواردی این کار ساده‌تر است که مرد سوء شهرت داشته باشد. در این صورت، زن می‌تواند از طریق استشهاد محلی موضوع را ثابت کند. درخواست طلاق از طرف زن با وکیل هم می‌تواند برای پیدا کردن دلایل محکمه پسند کمک کننده باشد. زن ممکن است بدون وکیل زمان خود را از دست بدهد. یعنی توان این که سوء رفتار و معاشرت مرد را ثابت کند نداشته باشد. یک وکیل مجرب با تمام مسیرهایی که زن را زودتر به مسیر طلاق برساند آشنایی کامل دارد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار