| کد مطلب: ۱۰۷۹۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

چند همت مولد سازی به روایت داود منظور

داود منظور گفت: در قانون بودجه امسال ۱۰۸ همت به عنوان درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت هدف‌گذاری شده است و نتیجه این شده که امروز از این رقم تنها ۴ همت تحقق پیدا کرده است.

 چند همت مولد سازی به روایت داود منظور

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برنامه‌های پنج ساله و قوانین بودجه‌ای کشور باید حتماً واقع گرایانه باشد، در غیر این صورت نظم جاری کشور بر هم می‌خورد، به اهداف پیش بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در زمینه درآمدهای حاصل از مولدسازی اشاره و اظهار کرد: در قانون بودجه امسال ۱۰۸ همت به عنوان درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت هدف‌گذاری شده است و نتیجه این شده که امروز از این رقم تنها ۴ همت تحقق پیدا کرده است.به گزارش ایسنا، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه ظهر یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ در نشستی علمی «حقوق برنامه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی» که در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به ۷۰ دهه سابقه برنامه‌نویسی در کشور گفت: ۷۰ دهه تجربه برنامه‌نویسی در کشور تجربه ذی‌قیمتی برای نظام حقوقی کشور است و ما در این ۷۰ سال بخش جدیدی را به نظام حقوقی کشور اضافه کردیم. گرچه در این زمینه از تجربه کشورهای دیگر نیز استفاده کردیم اما در حوزه‌های از برنامه‌های پنج ساله نوآوری‌های منحصربه‌فردی را در تنظیم برنامه‌ها داشتیم.

 

وی ادامه داد: خیلی از کشورهای برنامه‌های ۵، ۷ یا ۱۰ ساله را داشتند اما به دلایلی از آن فاصله گرفتند ولی همچنان تعداد زیادی از کشورها هستند از جمله هند و اندونزی که به برنامه‌های میان مدت و اتفاقاً برنامه‌های پنج ساله مقید هستند. در کشور ما نیز زمزمه‌هایی مطرح بود که آیا همچنان لازم است که برنامه‌های پنج ساله را حفظ کنیم یا نه؛ همچنان هم در این زمینه درباره ضرورت ادامه برنامه‌های پنج ساله اختلاف نظر هایی وجود دارد اما جمع بندی مقامات عالی کشور این است که این الزام همچنان برقرار است و به همین جهت هم با وجود اینکه بسیاری علاقه‌ای به نگاشته شدن برنامه‌های ششم و حتی هفتم نداشتند، جمع بندی این شد که برنامه‌های پنج ساله را داشته باشیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه ضرورت برنامه‌های پنج ساله همچنان وجود دارد، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی حقوقی و قضایی و دفاعی و امنیتی کشور را تامین کنیم لازم است درباره مجموعه آنچه ما را از وضع ابتدای برنامه به انتهای برنامه هدایت میکند، وفاقی داشته باشیم. چراکه برنامه یعنی طرح حرکت برای رسیدن به اهداف تعیین شده.

 

منظور افزود: ضرورت برنامه برای کشورهایی مثل ما است که اهداف بسیار روشنی داریم و می‌خواهیم از زمان بهترین استفاده را بکنیم تا در هر دوره زمانی بیشتر به اهدافتان نزدیکتر شویم. مهمترین اهداف ما نیز آنچیزی است که قانون اساسی بر ما تکلیف کرده است؛ این قانون تکالیف بسیار مهمی برای کشور تعیین کرده است که باید بطور کامل آنها را اجرا کنیم. در برخی از اصول قانون اساسی به ویژه اصل تکالیفی بر عهده دولت قرار  گرفته است و اجرای تکالیفی که بر عهده دولت گذاشته شده است نیازمند برنامه است و باید بتوانیم در قالب برنامه‌ها اجرایی شوند.وی در ادامه به بیان تعریفی از قانون برنامه پرداخت و اظهار کرد: قانون برنامه نه صرفاً قانونی مانند سایر قوانین حقوقی است و نه صرفاً برنامه است؛ قانون برنامه یعنی ما می‌خواهیم برخی از برنامه‌های مهم را که به تحقق اهداف اساسی ما کمک می‌کند به قانونی الزام آور تبدیل کنیم و متخلفان از آن مشمول مجازات‌های قانونی می‌شوند. بنابراین قانون برنامه ابزار بسیار مهمی در دست حاکمیت است که با آن می‌خواهیم برخی از ابتکارات و اقدامات اساسی خود را در قالب قانون پیاده‌سازی کنیم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار