| کد مطلب: ۱۰۷۹۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

ایران چند میلیارد دلار بنزین وارد می کند؟

یک کارشناس گفت: اگر به آمار بنزین در ایران نگاه کنیم در ۶ ماهه اول سال جاری متوسط مصرف به ۱۱۶ میلیون لیتر رسید و بدتر اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵ درصد افزایش مصرف داشتیم،

ایران چند میلیارد دلار بنزین وارد می کند؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اکنون تولید بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط روزی ۱۵ میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت، درنتیجه باید ۳ میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم.

 

هاشم اورعی درباره لزوم تغییر در سبد سوخت کشور اظهار داشت: صرف‌نظر از محدودیت‌های سوخت مایع و گاز؛ راندمان تبدیل سوخت مایع و یا گاز به انرژی مکانیکی در خودروهای با احتراق داخلی به مراتب کمتر از این است که برق را به انرژی مکانیکی تبدیل کنیم یعنی کل ماجرای برق و بنزین و گاز را کنار بگذاریم. یکی از دلایل مهم که دنیا به طرف خودروی برقی می‌رود اینکه راندمان تبدیل انرژی بالاتر است. نکته دیگر موضوع آلودگی هوا است و این مسئله روز به روز در دنیا مهم‌تر می‌شود، زیرا مهم‌ترین عامل آلایندگی سوخت‌های فسیلی هستند.

 

وی با بیان اینکه اکنون جهان به شدت و سرعت به سمت خودروهای برقی می‌رود و پیشرفت خوبی داشته‌اند، گفت: یک کشور در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۳۰ و بقیه از ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزین و گازوئیلی نو را ممنوع می‌کنند، بنابراین دنیا بدون شک به این سمت می‌رود، اما اگر به آمار بنزین در ایران نگاه کنیم در ۶ ماهه اول سال جاری متوسط مصرف به ۱۱۶ میلیون لیتر رسید و بدتر اینکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵ درصد افزایش مصرف داشتیم، بنابراین با این روند که طبق اعلام شرکت پالایش و پخش متوسط تولید ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط روزی ۱۵ میلیون لیتر کمبود خواهیم داشت، درنتیجه باید ۳ میلیارد دلار صرف واردات بنزین کنیم.

 

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف گفت: با روند کنونی مصرف ما بنزین نداریم و همچنین امکان تامین گاز را در فصل سرما نداریم حتی چون نرخ رشد مصرف گاز کشور بالا و بیشتر از نرخ تولید است حتی زمانی نمی‌گذرد که در تابستان هم با کمبود گاز مواجه خواهیم شد آلودگی هوا هم که با این اوضاع گریزناپذیر است، بنابراین یک الزام است که از خودروها، کامیون‌ها و موتورسیکلت بنزینی و گازی به سمت برقی برویم و آینده جهان نیز این موضوع را دیکته می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار