| کد مطلب: ۱۰۷۹۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد

مقدار بتن مصرفی در هر متر مربع سقف وافل ساختمان

چکیده : یکی از مراحل مهم ساخت و اجرای سقف وافل مرحله بتن ریزی است. استفاده از بتن در برخی مراحل اجرای سقف وافل انجام می شود. امروز درباره این موضوع صحبت می کنیم.

مقدار بتن مصرفی در هر متر مربع سقف وافل ساختمان

یکی از مراحل مهم ساخت و اجرای سقف وافل مرحله بتن ریزی است. در ساخت و احداث این سازه ها استفاده از بتن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این سازه ها با استفاده از بتن استحکام بالایی به دست می آورند. در ساخت و اجرای این سازه ها، از میزان بتن کمتری استفاده می شود. به همین خاطر میزان مصالح به کار رفته در ساخت سقف های وافلی بسیار به صرفه تر خواهد شد. استفاده از بتن در برخی مراحل اجرای سقف وافل انجام می شود. 

بررسی میزان بتن مورد استفاده در سقف وافل

برای تعیین میزان بتن به کار رفته در سقف وافل باید به برخی نکات و مولفه ها دقت داشته باشید. در وهله اول ضخامت سقف وافل در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. هر چه ضخامت سقف مورد نظر بیشتر باشد، میزان مصالح به کار رفته در سازه نیز افزایش می یابد. ضخامت سقف نیز به ابعاد دهانه این سازه ها بستگی دارد. 

همچنین یک طرفه یا دو طرفه بودن سقف وافل مورد نظر نیز در تعیین میزان بتن مصرفی در سقف تاثیرگذار خواهد بود. در این زمینه جداول استانداردی نیز تنظیم و ارائه شده اند که بر اساس آن ها میزان بتن مورد نیاز در هر یک از سازه های وافلی مشخص می شود. بر اساس میزان بتن مورد استفاده در ساختار سازه های وافلی، قیمت و هزینه مصالح مورد نیاز برآورد می شود. قیمت سیمان در سال های اخیر کمی نوسان داشته و به همین خاطر برآورد این هزینه ها کمی دشوار است. برای برآورد میزان بتن مورد استفاده در سقف وافل هر متر مربع از سقف در نظر گرفته خواهد شد. 

بتن در چه بخش هایی از سازه به کار می رود؟

در ساخت و احداث سقف وافل در بخش های مختلفی از بتن استفاده می شود. از بتن هم در سقف و هم در سایر اجزای ساختمان استفاده می کنند. استفاده از این مصالح در ساختار سقف، ستون، فوندانسیون، تیرهای اصلی و... متداول است. بر این اساس میزان بتن مصرفی در کل فرایند ساختمان سازی مشخص خواهد شد. ضخامت بتن 7 سانتی متری یکی از استانداردترین حالت های اجرای این سازه ها است. این عدد برای ساختمان های مختلف، متفاوت خواهد بود. در صورتی که از سقف های وافل در سازه خود استفاده کنید، میزان استفاده از بتن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به همین خاطر این سقف ها در میان اقتصادی ترین سازه های ساختمانی قرار می گیرد. 

فرایند بتن ریزی در سقف وافل 

برای اجرای سقف وافل باید به مراحل استفاده از این متریال در سازه مورد نظر دقت داشته باشید. برای بتن ریزی باید دقت عمل بالایی داشته باشید؛ چرا که در صورت بروز خطا در این فرایند قابلیت اصلاح و بازگشت به مراحل قبل از بتن ریزی را نخواهید داشت. پس از گیرش بتن در سقف های وافلی تنها روش برای اصلاح کار، تخریب است. تخریب این سازه ها نیز کمی پرهزینه خواهد بود. به همین خاطر باید این فرایند زیر نظر افراد ماهر و باتجربه انجام شود. 

برای استفاده از بتن در این سازه ها باید به کیفیت قالب گذاری در محل دقت داشته باشید. پس از تایید کارشناسی این فرایند نوبت به بتن ریزی در محل مورد نظر می رسد. در فرایند بتن ریزی باید به یکپارچه بودن این فرایند دقت داشته باشید. بتن مورد نظر باید به صورت یک دست و یکپارچه در محل استفاده شود. در این زمینه باید به نوع بتن انتخابی و مقاومت و کیفیت آن در حین استفاده دقت داشته باشید. 

پس از تکمیل فرایند اجرای بتن در سقف وافل از روش های استاندارد برای خارج کردن قالب های به کار رفته در سقف وافل استفاده می شود. قالب برداری از سطح بتن نیز با روش های استاندارد و اصولی انجام می شود.

مزایای بتن ریزی در سقف وافل 

استفاده از بتن در ساخت و اجرای سقف وافل مزایای بی شماری در مقایسه با سایر سقف ها دارد. این نوع از سقف های ساختمانی از به صرفه ترین سازه های موجود در این حوزه هستند. برخی از مزایای مهم بتن ریزی در این سقف ها را در زیر مشاهده می کنید:

کاهش میزان بتن مصرفی

در هریک از بخش های سقف وافل از میزان بتن کمتری استفاده می شود. به همین خاطر هزینه کمتری برای خرید این متریال در پروژه صرف خواهد شد. 

سهولت در فرایند بتن ریزی سقف وافل 

برای استفاده از بتن در سقف وافل باید به اجرای آن در سازه مورد نظر نیز دقت داشته باشید. در این حوزه نیازی به اجرای ویبراسیون ندارید. ویبراسیون در ساختار سقف وافل به میزان کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. 

مقاوم سازی سقف وافل در برابر حریق 

در صورتی که به درستی از بتن در سقف وافل استفاده کنید، ساختار سقف در برابر حریق نیز مقاوم خواهد شد. در این سازه ها میلگرد در داخل بتن قرار می گیرد. به این ترتیب یک پوشش مناسب در برابر حریق و حوادث مشابه آن به وجود می آید. 

اجرای بهتر بتن در سقف وافل

در ساخار سقف های وافل خلل و فرج های بسیاری وجود دارد که اجرای بتن را ساده تر می کند. به این ترتیب سقف با استحکام بالایی اجرا خواهد شد. در این حوزه در نظر گرفتن نکات اجرایی سقف وافل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اجرای این سازه ها باید زیر نظر نیروهای متخصص و حرفه ای انجام شود. 

جمع بندی

در این بخش در خصوص اجرای مرحله بتن ریزی در سقف وافل و مقادیر استفاده از این متریال نکاتی را بررسی کردیم. سازه های وافلی در سال های اخیر در میان پرکاربردترین سبک سقف سازی در ایران دسته بندی شده اند. ساختار زیبا و چشم گیر این سازه ها در ساختمان های مدرن امروزی یکی از مهمترین مزایای آن ها به شمار می رود. برای این منظور باید به هر یک از مراحل اجرایی سازه مورد نظر دقت داشته باشید. بتن ریزی در این سازه ها یک مرحله مهم به شمار می رود. بهتر است در این مرحله به میزان درست و اصولی استفاده از بتن، اجرای دقیق بتن ریزی و... دقت داشته باشید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار