نگرانی اصولگرایان: عمو پورنگ را چرا کنار گذاشتید؟
روزنامه اصولگرای فرهیختگان نوشت:بعضی آدمها کار خودشان را میکنند. قائلند به رسالتی که برای خودشان تعریف کردهاند و این رسالت را همهجا همراه خود دارند؛ در هر شغلی، در هر جایگاهی و در هر لباسی.یکی از آنها داریوش فرضیایی است یا همان عموپورنگی که میلیونها کودک در ایران با تماشای برنامههای او قد کشیدهاند، شادی را با او تجربه کردهاند، ابراز وجود و ابراز احساسات را با او مزه کردهاند و آداب و سنن و رفتارهای پسندیده و ارزشهای اجتماعی را با او فهمیدهاند.
از 1376 که نخستین تجربه حضور او در تلویزیون بود تا امروز، هزاران ساعت برنامه زنده یا ضبطشده از او درتلویزیون، پلتفرمها و فضای مجازی منتشر شده و بسیاری از کودکان اوقات فراغت خود را پای برنامه او گذراندهاند. او و عمو فیتیلهایها، حق و سهم بزرگی بر گردن کودکان ایران در دو سه دهه اخیر دارند درست مثل مجید قناد و دیگر همکارانش و دیگر عزیزانی که پیش از اینها وقت، استعداد و هنر خود را برای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان صرف کردند. داریوش فرضیایی کمحاشیه و محترم بود و ماند و مسلما خواهد ماند. در تمام این سالها کوشید تا از هر گونه ورود به حواشی خودداری کند. از سیاست دور ماند که در صداوسیمای ایران نکته عجیبی است. از هرگونه حاشیه سیاسی یا اخلاقی فاصله گرفت و همواره دوست خوب کودکان سرزمین باقی ماند. داریوش فرضیایی چه در سالهایی که نامبروان تلویزیون بود و برنامه زنده روزانه داشت، چه در روزهایی که برنامه زندهاش را لغو کردند تا برنامه ضبطشدهاش به نمایش گذاشته شود و چه در روزهایی که دیگر در تلویزیون برای او جایی باقی نماند، مشی اخلاقی خود را تغییر نداد. او آدم رفتن به برنامههای عجیبوغریب با پشتپردههای عجیبوغریب نبود. هر جا رفت، در هر رسانهای که به دستش رسید کار کودک کرد و کارش هم نه اقتصادی که فرهنگی بود.
این روزها در مواجهه با زندگی کاملا متفاوت روزمره با زمان کودکیهایمان و در مواجهه با بیپرواترین نسل تاریخ، هنوز عموپورنگها سنگر آموزش دادن، امید بستن و جنگیدن برای تربیت نسلهای بعدی را رها نکردهاند. آن رسالت شخصی که صحبتش بود اینجا خود را نمایان میکند. عمو پورنگ میتواند بساط برنامه شخصی و برند خودش را بردارد و هر جای این کره خاکی که دلش خواست پهن کند. او میتواند در هر جایی از این دنیا و در هر پلتفرمی که دلش خواست برنامهاش را اجرا کند و درآمدی رویایی و نجومی را به دست بیاورد.
با این همه او انتخاب کرده که داخل مرزهای کشورش و از طریق شبکههای اجتماعی با کودکان سرزمینش ارتباط بگیرد و به آنها لبخند، حال خوش و از همه مهمتر اخلاق را هدیه کند. اینکه او میتواند اینگونه از برند خودش برای انتشار دادن محتوایی فرهنگساز استفاده کند اهمیتی ورای حد تصور ما دارد. اینکه او میتواند با یک حساب کاربری ساده در فضای مجازی بازدیدی بیش از برنامههای روزمره کودک و نوجوان تلویزیون داشته باشد حاصل اعتمادی است که از مخاطبان خود کسب کرده. اعتمادی که حاصل سه دهه خاطره و فرهنگسازی برای چندین نسل پی در پی است. نمیتوان و نباید ارزش و اهمیت کار بزرگی که میکند را نادیده گرفت. باید دیگران را هم تشویق کرد که همین سلوک را در پیش بگیرند.
ارسال نظر