| کد مطلب: ۱۰۷۶۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

اثرگذاری نبرد غزه بر جنگ ایران و آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد مناقشه کنونی اسرائیل و حماس، سخنی به قدری غیرعادی گفت که اگر واقعا به آن فکر می‌کرد، ممکن بود به طور جدی در گفتن آن تجدید نظر کند.

اثرگذاری نبرد غزه بر جنگ ایران و آمریکا

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین: :آرون دیوید میلر، از مذاکره‌کنندگان ارشد سابق دولت آمریکا در فارن پالیسی نوشت: در ۲۵ اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد مناقشه کنونی اسرائیل و حماس، سخنی به قدری غیرعادی گفت که اگر واقعا به آن فکر می‌کرد، ممکن بود به طور جدی در گفتن آن تجدید نظر کند. بایدن گفت: «هیچ بازگشتی به وضعیت موجود در ۶ اکتبر وجود نخواهد داشت».

انتخاب نوشت: در ادامه این مطلب آمده است: آیا این یک حرف سرسری بود یا یک تعهد مصمم؟ آیا رئیس جمهور می‌دانست که با پیوند دادن ایالات متحده به اهداف جنگی اسرائیل، وقتی گرد و غبار جنگ فرو بنشیند، از او انتظار می‌رود که نقش اصلی را در ایجاد واقعیتی جدید هم در غزه و هم در مورد صلح اسرائیل و فلسطین بازی کند؟ یا آیا او معتقد است که می‌تواند بیشتر کارهای پس از جنگ را به گروهی از بازیگران منطقه‌ای و بین المللی واگذار کند که به نوعی مسئولیت بازسازی غزه و هر فرآیند اجرایی صلح را که ممکن است در پی آن باشد، بر عهده بگیرند؛ و آیا او کاملا درک می‌کند که اصطلاح «روز بعد» [که این روزها درباره روز پس از پایان جنگ در غزه استفاده می‌شود]، احتمالا بیشتر به معنای «یک یا چند سال» پس از جنگ است؟

هر پیشرفتی که در رابطه اعراب و اسرائیل به وجود آمده، مسبوق به خشونت، شورش و جنگ بوده است. در واقع، بحران شدید می‌تواند فرصت ایجاد کند، زیرا وضعیت موجود را می‌شکند و دردی را ایجاد می‌کند که مستلزم اقدام فوری می‌شود. اما برای رسیدن به چنین نتیجه ای، معمولا وجود یک واسطه خارجی که بتواند این درد و رنج حاصل را به یک سود و منفعت پیوند دهد ضروری است. اینکه آیا دولت بایدن مایل یا قادر به ایفای این نقش است یا نه، باید صبر کرد و دید.

اما حتی دستیابی به آینده‌ای امیدوارکننده تر، با چالش‌های جدی مواجه است، چه رسد به دگرگونی کامل وضعیت. علاوه بر این هر تلاشی برای تغییر وضعیت موجود در ۶ اکتبر، با مسائلی مواجه خواهد شد که عمدتا کنترلشان فراتر از توان و ظرفیت رئیس جمهور ایالات متحده است.

بایدن با دو جامعه به شدت آسیب دیده روبرو خواهد شد که هر کدام به شیوه خود وارد دوره حسابرسی سیاسی طولانی مدت خواهند شد. زمانی که مایکل هرتزوگ سفیر اسرائیل در ایالات متحده گفت که اسرائیلِ ۶ اکتبر با اسرائیلِ ۸ اکتبر از اساس متفاوت است، اغراق نکرد.

حمله ۷ اکتبر حماس به عنوان شدیدترین حمله در تاریخ اسرائیل؛ خونین‌ترین روز برای یهودیان از زمان هولوکاست، بزرگترین شکست اطلاعاتی از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ و گروگان گرفتن بیش از ۲۰۰ نفر، اسرائیل را مبهوت و شوکه کرده است. حمله حماس، به ترس موجود اسرائیلی‌ها از موشک و راکت، ترس جدیدی اضافه کرده؛ ترس از کشتارهای فرامرزی نه تنها در نزدیکی غزه، بلکه در امتداد مرز اسرائیل و لبنان و همچنین در کرانه باختری.

میانگین طول عمر یک دولت اسرائیل از زمان تشکیل تا به حال، حدود ۱.۸ سال بوده است. ائتلاف اضطراری که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از حمله تشکیل داد، تقریباً به طور قطع جای خود را به دولت دیگری خواهد داد. البته در حال حاضر تشخیص اینکه دولت جایگزین، یک ائتلاف راستگراتر خواهد بود یا میانه روتر، سخت است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار