| کد مطلب: ۱۰۷۶۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

غزه و اوکراین غرب را به زانو در می آورد

غرب در حال حاضر تنها ۱.۳ میلیارد شهروند از ۸ میلیارد جمعیتی که روی کره زمین زندگی می‌کنند، دارد. برخاستن کشورهای در حال‌ توسعه، وزن گروه G۷ را از ۷۵ به ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی از سال ۱۹۷۵ کاهش داده است و آسیا با ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی، اکنون بالاتر از ایالات متحده با ۲۵ یا اتحادیه اروپا با ۱۶ درصد قرار دارد.

غزه و اوکراین غرب را به زانو در می آورد

به گزارش آرمان ملی آنلاین: رسانه فرانسوی نوشت جنگ در اوکراین و غزه موازنه قدرت را در برابر غرب تغییر داده است.

به گزارش ایسنا، غرب از پایان قرن پانزدهم تا آغاز قرن بیست و یکم بر جهان تسلط داشت و قدرت، شیوه‌های تولید و ایده‌های خود را به هر قاره صادر می‌کرد و پس از جنگ جهانی اول، در آلمان ویران شده، «اسوالد اشپنگلر» فیلسوف آلمانی افول آن را پیش‌بینی کرده بود که به دلیل اختلال در سرمایه‌داری، ریشه‌کن‌کردن توده‌ها، سقوط نشاط آن و از دست‌ دادن ارزش‌های آن به‌ وجود آمد. قضاوت او برای اروپا که با جنگ‌های قرن بیستم خودکشی کرد و آن را از نظر مادی و معنوی نابود کرد، درست بود.

روزنامه فرانسوی «لوپوئن» با ذکر این مقدمه نوشت: از سوی دیگر این پیش‌بینی توسط ایالات متحده تکذیب شد. قرن بیست و یکم که با جشن پیروزی غرب آغاز شد، اکنون به نظر می‌رسد که تحت نشانه زوال مؤثر خود قرار گرفته است و جهانی‌شدن منجر به غرب‌زدایی جهان می‌شود.

غرب در حال حاضر تنها ۱.۳ میلیارد شهروند از ۸ میلیارد جمعیتی که روی کره زمین زندگی می‌کنند، دارد. برخاستن کشورهای در حال‌ توسعه، وزن گروه G۷ را از ۷۵ به ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی از سال ۱۹۷۵ کاهش داده است و آسیا با ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی، اکنون بالاتر از ایالات متحده با ۲۵ یا اتحادیه اروپا با ۱۶ درصد قرار دارد. سلسله جنگ‌های شکست‌خورده در افغانستان، عراق، سوریه و ساحل در آفریقا، توانایی‌های استراتژیک و دیپلماتیک غرب را بی‌اعتبار کرده است.

در همان زمان، قدرت نرم مرتبط با مدیریت سیستم چندجانبه که به انحصار دلار به‌عنوان یک ارز بین‌المللی، به عمق و امنیت بازارهای مالی آن، به فراسرزمینی بودن قوانین آن وابسته است، از بین رفته و به طور فزاینده‌ای محل اختلاف قرار گرفته است.

رسانه فرانسوی می‌نویسد: جنگ‌های اوکراین و غزه نیز انزوای غرب را در مواجهه با نزدیک‌شدن امپراتوری‌های اقتدارگرا و جناح جنوب جهانی (کشورهای در حال‌ توسعه) متبلور کرد و بر تغییر توازن قدرت در برابر آن تأکید کرد. حمله به اوکراین و عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل در ۷ اکتبر شاهد تحمیل روایت روسیه و حماس بود. یک جانبه‌گرایی به نفع نظم جهانی جدید مبتنی بر مناطق نفوذ و توازن قدرت کنار گذاشته شده است، جایی که ایالات متحده از آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین مانند فرانسه از آفریقا، اخراج شد.

لوپوئن در پایان نوشت: جهانی‌شدن در حال تقسیم به بلوک‌های ایدئولوژیک، مالی و تجاری است و با سرعتی سریع در حال نظامی‌شدن است و غول‌های جنوب (کشورهای درحال‌توسعه) جاه‌طلبی‌های خود را برای قدرت ابراز می‌کنند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار