| کد مطلب: ۱۰۷۱۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» لغو رسمی تحریم‌های ایران را بررسی می‌کند

تهران بدون تحریم

هرچند این روزها سخن گفتن از حقوق بین‌الملل گاهی محلی از اعراب ندارد، چرا که در گوشه گوشه جهان شاهد خونریزی‌های مختلف، حق کشی‌های غیر قانون و ظلم‌های سازمان یافته هستیم، اما اینکه دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل رسما به همه کشورها نامه می‌زند که تمام تحریم‌های ایران از این تاریخ به بعد از منظر این شورا لغو شده، نشان می‌دهد هنوز هم می‌توان به آینده‌ای با کمترین تخاصم امیدوار بود.

تهران بدون تحریم

 روز گذشته دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل به طرفیت از این شورا پایان تحریم‌های تسلیحاتی 8 ساله ایران را اعلام کرد. خبری که از منظر حقوقی مسرت بخش است و نشان می‌دهد ایران در این مدت به تمامی تعهداتش در چارچوب برجام در ارتباط با خرید و فروش تسلیحات نظامی پایبند بوده است. این در شرایطی است که آمریکا فقط یکی دو سال در برجام ماند و ترامپ به صورت یک‌طرفه از آن خارج شد، اما از قرار معلوم تهران در این سال‌ها هیچ اقدامی برخلاف متن برجام انجام نداده که شورای امنیت سازمان ملل دقیقا زمانی که برخی در ایران از مرگ برجام سخن می‌گویند پایان تحریم‌ها علیه ایران را از منظر این شورا اعلام کرده است.

*لغو تحریم‌های موشکی، توقف اموال افراد تحریمی

دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش‌های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رسانده است.  خبرگزاری صدا و سیما نوشت که بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت‌ها تا ۸ سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که نهایتاً نیمه شب گذشته به وقت نیویورک و به صورت خودکار خاتمه یافت. تغییرات مذکور نیز راس ساعت ۱۲: ۰۰ نیمه شب در وب سایت سازمان ملل و فهرست یکپارچه تحریم‌های سازمان ملل اعمال گردیده است. خانم رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همچنین در نامه‌ای جداگانه خطاب به نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خاتمه مقررات مذکور و خروج افراد و نهادهای ایرانی از فهرست شورای امنیت را تایید کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان نیز روز گذشته در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فرا رسیدن ۱۸ اکتبر و بیانیه اخیر دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران گفت: « به لطف خداوند امروز ایران دیگر مشمول هیچ‌ تحریمی در چارچوب شورای شورای امنیت سازمان ملل نیست.»

 

*درگذشته چه تحریم‌هایی لغو شد

در گذشته زمانی که افرادی مانند محمود احمدی نژاد قطعنامه‌های سازمان ملل را در ایران کاغذ پاره می‌دانستند 6 قطعنامه فصل هفتمی علیه ایران در شورای امنیت این سازمان وضع شد و تهران در آستانه تدابیر تنبیهی سازمان ملل قرار گرفت. با این وجود زمانی که برجام به مرحله اجرا رسید در همان روز اول بسیاری از تحریم‌های ایران لغو شد، اما برخی از تحریم‌ها برای مدتی طبق برجام باقی ماند. مثل تحریم‌های مربوط به تسلیحات متعارف وفق قطعنامه شورای امنیت وجود داشت، اما از چند روز قبل یعنی در تاریخ روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، تمام تحریم‌های مرتبط با افراد و نهادهای ایرانی در سازمان ملل خاتمه یافت.

*ایران بدون تحریم

 ایران بدون تحریم آرزوی هر شهروند ایرانی است، چراکه وجود تحریم‌های مختلف علیه ایران و اقتصاد کشور در طول سال‌های گذشته موجب شده روند توسعه ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو شود و میزان فقر در ایران افزایش یابد و در نتیجه این فشارها،  نارضایتی‌های سیاسی، اجتماعی و حتی نارضایتی‌ها با ریشه فرهنگی ایجاد گردد. با این وجود، اما برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در صدد هستند که از کانالی دیگر تهران را از مسیر توسعه دور نگاه دارند. در اینجاست که گفت‌وگو با جهان از اهمیت مضاعفی برخودار می‌شود و دستگاه سیاست خارجی ایران با آغاز گفت‌وگو با کشورهای مختلف در جهان عملا باید از نزدیک شدن بیشتر کشورهای اروپایی به آمریکا در افزایش فشارها بر تهران به منظور در محاصره قرار دادن مجدد ایران جلوگیری کند. اما در شرایط کنونی این تحرک عملا در سیاست‌های اروپایی وزارت خارجه در ایران قابل مشاهد نیست. شاید لازم باشد مذاکراتی به منظورکنترل شرایط بین ایران و اروپا در دستور کار قرار گیرد. مذاکرات جامعی که در گذشته نیز وجود داشته است اما اکنون فقدان آن موجب شده اروپا از چسبندگی بیشتری به آمریکا در مساله تحریم‌های ایران برخوردار شود. از این منظر این مذاکرات جامع باید از سوی ایران مورد پیگیری قرار گیرد. برای نمونه اکنون که شخص وزیر امور خارجه ایران برای کاهش تنش در منطقه مدام در حال حضور در کشورهای مختلف است. اگر ایران بتواند برای پایان دادن به تنش‌هایی که اخیرا در منطقه ایجاد شده اقداماتی انجام دهد اروپایی‌ها از آن استقبال خواهند کرد و این استقبال می‌تواند یک پرده از چند پرده مذاکرات جامع بین ایران و اروپا باشد از این رو تهران باید هرچه سریع‌تر به کاهش تنش بین خود و سه کشور اروپا فرانسه، انگلیس و آلمان متمرکز شود.

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار