| کد مطلب: ۱۰۷۰۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد

بحران برای نوزادان؛ چرا شیر خشک کمیاب شد؟

شیر خشک به عنوان یک کالای استراتژیک تبدیل به کالایی وارداتی شده‌است.

بحران برای نوزادان؛ چرا شیر خشک کمیاب شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از خبر فوری؛ شیرخشک به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد توجه نظام سلامت بوده است. آمارها نشان می‌دهد نیاز داخلی کشور بین 60 تا 70 میلیون قوطی شیرخشک است و این در حالی است که توان تولید داخلی نزدیک به دو برابر این نیاز است.

اما در چند هفته اخیر، بازار شیرخشک با کمبود مواجه شده است. به طوری که برای واردات شیرخشک آماده اقدام شد. در گام نخست 4 میلیون قوطی شیرخشک از ترکیه وارد شده و قرار است در بازار توزیع شوند. همچنین شنیده های حاکی است برای واردات 30 میلیون قوطی شیرخشک دیگر نیز فراخوان شده است. علاوه بر این طبق تصمیم مدیران نظام سلامت، برای توزیع عادلانه شیرخشک و جلوگیری از قاچاق این محصول به کشورهای همسایه، طرح توزیع شیرخشک با کدملی پیشنهاد شده است.

تمام این مشکلات در حالی است که به گفته رئیس تولیدکنندگان انجمن شیر خشک در 15 سال گذشته، کشور حتی یک قوطی شیرخشک هم واردات نداشته و مشکل کنونی به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای خرید و واردات مواد اولیه تولید شیرخشک است. جالب است بدانید که ارز بری واردات شیرخشک آماده 3 برابر ارزبری واردات مواد اولیه برای تولید شیرخشک است. اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی های بین بخشی و اصلاح ردیف های تخصیص ارز توسط سازمان تجارت و توسعه، طی 6 ماه گذشته هیچ ارزی برای واردات مواد اولیه تخصیص نیافته و بدست تولید کننده نرسیده است.

این مسئله سبب شده تا تولید کنندگان نتوانند نیاز بازار را تامین کنند و به گفته برخی کارشناسان حتی برخی تولیدکنندگان تا مرز توقف تولید پیش رفته اند. 

وقوع چنین شرایطی قطعا معلول سوءمدیریت در بخش های گوناگون است. از نظام سلامت تا نظام بانکی و اقتصادی مسبب چنین شرایطی هستند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار