| کد مطلب: ۱۰۶۹۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

تابستان رکود صنعت نشر کاغذی

نمی‌دانم از کجا باید شروع کنم؛‌ از ناشران شروع کنم‌، از کتابفروشان شروع کنم‌، از پخش‌های کتاب شروع کنم، از کتابفروشان کتاب‌های دست دوم و کسانی که کتاب‌های افستی و به قول معروف از کتاب‌های آنور آبی شروع کنم اگر از هر کدام این اقشار شروع کنم.

 همه آنها در یک مقوله اتحاد نظر دارند از افت و رکود بازار کتاب در تابستان 1402 و اینکه تمام این اقشار این تابستان را تابستان سیاه نامیده‌اند. چه علل و عواملی باعث رکود بازار در این تابستان شده است؟ به نظر من که یک ناشر خرده‌پا و یک نویسنده هستم علل افت بازار کتاب در تابستان امسال مشکلات و معضلات زیر است:

1- در همین تابستان 1402 ، CD وDVDهایی در سطح کشور بخصوص در شهر تهران با دویست کتاب که در یک CD یاDVD جای گرفته بود‌، به قیمت اندکی به‌فروش می‌رسید و نیز فضای مجازی انباشته از کتاب‌های ناشران مختلف است که می‌توان به صورت رایگان از آنها استفاده کرد و همچنین کتاب‌های صوتی به صورت رایگان در دسترس هستند. این کتاب‌ها ثمره یک عمر تلاش، کوشش و اندیشه یک نویسنده و سرمایه هنگفت یک ناشر (سرمایه‌دار ورشکسته) است زیرا در این کسادی بازار و دراین اقتصاد ناسالم وحق‌التألیف‌های با درصد بالا سرمایه‌اش را در بازار مکاره به معرض حراج می‌گذارند و در واقع این افراد سودجو بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و صنعت نشر چوب حراج می‌‌زنند و بدین صورت ناشران را زمین گیر می‌‌کنند.

2- عامل دیگر اینکه چون تهران فضایی مناسب برای کسب معلومات آکادمیک است و اکثر دانشجویان دانشگاهها (دانشگاههای دولتی- دانشگاههای آزاد، پیام نور و دانشگاههای علمی و کاربردی) از شهرستانهای مختلف درتهران به تحصیل مشغولند و با تعطیل شدن این مراکز و پایان یافتن ترم ، تهران را ترک می‌کنند و به همین سبب تقاضای خرید کتاب دانشگاهی و غیر دانشگاهی کاهش فاحش پیدا می‌کند و کتابفروش‌ها دچار افت فروش می‌شوند و ناشران مجبورند از چاپ کتاب یا صرف نظر کنند و یا از تیراژ چاپ کتاب بکاهند نمی‌دانم در صورتی که مکان کتابفروشی، ناشر و پخش کتاب استیجاری باشد تکلیف آنها چه می‌شود و چگونه این گروه می‌توانند هزینه‌های خود را با درآمدها متناسب سازند و همین عدم تناسب درآمد و هزینه باعث می‌شود ناشر و کتابفروش و پخش کتاب دچار مشکل مالی و اقتصادی گردد و آن وقت است که وام بانکی روی می‌آورد و درپاس کردن چک‌های خود و اقساط وام بانکی دچار مشکل می‌شود و آنوقت است که صنعت نشر در سراشیب سقوط قرار می‌گیرد و تابستان 1402 بدترین تابستان از نظر فروش کتاب برای این اقشاری که با کار کتاب سروکار دارند بوده است به همین سبب آنرا تابستان سیاه نامیده‌اند.

3- اگر سری به مغازه‌های کاغذ و مقوای خیابان ظهیرالاسلام بزنید خواهید دید که همه بیکار هستند و به قول معروف دست روی دست گذارده‌اند و هیچ معامله‌ کاغذی صورت نمی‌گیرد. می‌گویند اگر می‌خواهید به میزان مطالعه در یک کشور پی ببرید باید ببینید در آن کشور میزان مصرف کاغذ و مقوا چقدر است متأسفانه به گفته کسبه کاغذ و مقوا ، تابستان امسال تابستان رکود بوده است و زمانی که در یک جامعه مصرف کاغذ کاهش می‌یابد صنعت نشر دچار افت و رکود می‌شود و چون صنعت نشر نمی‌تواند فعالیت مناسب داشته باشد ده‌ها شغل دیگر که وابسته به صنعت نشر می‌باشند نیز دچار مشکل اقتصادی ومالی می‌شوند.

4- تورم بیش از 40 درصد در کشور باعث شده قیمت پشت جلد کتاب ها سیر صعودی را طی کند چون هزینه های چاپ کتاب نیز افزایش یافته است و دیگر خوانندگان نشر کاغذی رغبتی برای خرید کتاب با قیمت گران از خود نشان نمی دهند. به همین سبب شمارگان چاپ کتاب بین 100 تا 200 نسخه دوران می کند و تابستانی راکد و ساکت و بدون کسب و کار را برای ناشران رقم زده است. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کمک ناشران (از نظر مادی و معنوی) نشتابد ، باید منتظر از بین رفتن صنعت نشر کاغذی در کشور 85 میلیون نفری ایران بود.

 

 

*داود علی بابایی

مدیر مسئول انتشارات امید فردا

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار