| کد مطلب: ۱۰۶۹۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با نگاهی به زیرساخت‌های نامناسب و ضعف ساختاری، نسبت به وقوع فجایع طبیعی و خسارت‌های جبران ناپذیر هشدار می‌دهد؛

کشور طالب‌ها، مشهد مقدس را به لرزه درآورد

زلزله؛ موضوعی که هم مردم و هم مسئولان چند روز پس از وقوع، آن را فراموش می‌کنند و همه چیز را به دست تقدیر و قضا و قدر می‌سپارند با این امید که تا زنده هستند، منطقه‌ای که آن‌ها زندگی می‌کنند گرفتار خشم طبیعت نشود مگر اینکه خود در میانه این خشم و انباشت انرژی گرفتار شوند؛

کشور طالب‌ها، مشهد مقدس را به لرزه درآورد

 دیروز تن و جان مردم شهر مقدس مشهد لرزید چراکه ثانیه‌هایی پیش‌تر زمین با یک ریشتر نسبتا زیاد زیر پای افغانستان (همسایه شرقی کشور و هم‌مرز خراسان) ترک خورده و آوار جای خانه‌های نه چندان قرص و محکم کشوری را گرفته بود که حالا حکمرانی‌اش در دست طالبان است؛ ساعت ۱۰و ۱۱دقیقه و ۲ ثانیه با زلزله‌ای به بزرگای ۶.۳ ریشتر و البته این اولین لرزه بزرگ از چهار لرزه‌ای بود که کشور دوست و همسایه را لرزاند.

از کشور خود اگر بخواهیم شروع کنیم، آخرین اخبار بر این اساس بودند که مشهد شش بار لرزیده، مردم در خیابان‌ها تجمع کرده‌اند، مدارس تعطیل شده و دانش‌آموزان به خانه‌هایشان فرستاده شده‌اند و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد هم به حالت عملیاتی درآمد و البته امدادگران استان و استان‌های مرزی هم به حالت آماده باش درآمدند و گزارش‌های اولیه از این حکایت می‌کرد که مشهد و شهرهای اطراف آن خسارت جانی و مالی ندیده‌اند و مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان‌رضوی با تاکید بر مطلب فوق افزود: زلزله نسبتاً شدید دقایقی‌پیش، به تاسیسات زیربنایی و سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهدمقدس هیچ خسارتی وارد نکرده است.

زلزله افغانستان تا یک ماه آینده ادامه دارد

اما به سراغ مرکز اصلی زلزله می‌رویم؛ کشور افغانستان که این روزها بحث حضور بیش از حد اتباع و مهاجرانشان نقل محافل رسانه‌ای و بحث‌های کارشناسی شده تا ایرانی‌های مقیم کشور هم توجه‌شان بیش از پیش به این حضور پرجمعیت جلب شود. به هر جهت زلزله‌ای که می‌تواند زمینه حضور بیش از پیش این مهاجران در ایران را هم فراهم کند البته نه در مشهد، در شهرهایی که هنوز زلزله نیامده و شاید در نوبت زمین لرزه‌های بعدی قرار داشته باشند.

اما نظرات کارشناسی در خصوص زلزله دیروز افغانستان هم لابه لای اخبار سیاسی در مواردی به چشم خورد. یکی از آن‌ها نظر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله بود که با اشاره به پس‌لرزه‌های زلزله افغانستان به خبرآنلاین گفت: «کانون زمین لرزه‌ها بین ۸ تا ۱۵ کیلومتر بوده، همچنین میزان آزادی انرژی و گسیختگی گسل‌ها موجب رخداد پس لرزه‌ها حداقل در چند هفته آینده و حتی چند ماه آینده خواهد شد.»

برای اطلاع بیشتر از کم و کیف زلزله افغانستان نگاهی با جزئیات بیشتر به صحبت‌های زارع می‌اندازیم. او روز گذشته به خبرآنلاین، گفته: «حوالی ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه صبح به وقت ایران، زمین لرزه‌ای با بزرگای ۶.۲ در افغانستان اتفاق افتاد، هشت دقیقه بعد یک زلزله با بزرگای ۵.۴ در همان منطقه رخ داد که پس‌لرزه زلزله اول بود، حدود نیم ساعت بعد یعنی ساعت ۱۰ و۴۰ دقیقه زمین لرزه‌ای با بزرگای ۶.۴ رخ داد، و سپس نیم ساعت بعد ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه زمین لرزه‌ای با بزرگای ۵.۹ اتفاق افتاد، این چهار لرزه که در فاصله یک ساعت پیاپی رخداده است در ۱۸ کیلومتری هرات و در منطقه‌ای است که حدود ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.»

این کارشناس درباره فاصله کانون زلزله با ایران هم توضیح داده که «کانون زلزله‌ها حدود ۱۸۰ کیلومتر با مشهد و حدود ۸۰ کیلومتر با پهنه فریمان و سفید سنگ در استان خراسان رضوی فاصله داشت.» این زلزله‌شناس با اشاره به خسارت‌های احتمالی زلزله، گفته: «ساختمان‌های بلند در مشهد با این چهار لرزه به شدت لرزیده‌اند که طبیعی است، البته انتظار خسارت محدود در ناحیه تربت جام وجود دارد، اما خسارت‌های جدی و بزرگ مربوط به پهنه هرات و شهرهای پیرامون آن می‌شود.» او همچنین توضیح داده که «براساس گزارش‌های دریافت شده شبکه لرزه‌نگاری باند پهن پژوهشگاه بین‌المللی زلزله ۵ دقیقه بعد از رخداد زمین لرزه اول این زلزله را ثبت کرد.»

زیرساخت‌ها ضعیف است

اما تیرماه سال 1401 هم در افغانستان زلزله آمده بود و همان موقع کارشناسان به بررسی علت علمی زلزله در افغانستان پرداخته و گفته بودند وقوع زمین‌لرزه‌ در استان‌های کوهستانی خوست اتفاق غیر معمولی نیست و علاوه بر این، پوسته زمین به ویژه در افغانستان جنب‌ و جوش بیشتری دارد. رویدادهایی که می‌توانند باعث ایجاد ویرانی‌های عظیم در مکان‌هایی مانند افغانستان شوند، جایی که زیرساخت‌ها ضعیف است و مردم در روستاهای کوهستانی دور افتاده زندگی می‌کنند که دسترسی امدادگران به آن‌ها دشوار است.

تصاویر منتشر شده دیروز از خیابان‌های سطح شهر مشهد از ازدحام مردم در خیابان‌های اصلی شهر خبر می‌داد. همچنین تصویر منتشر شده از پناه بردن بسیاری از مردم به حرم مطهر امام رضا(ع) گزارش می‌دادند.

سوالی که باید در اینجا مطرح کرد این است که تدابیر مسئولان برای زلزله چیست؟ می‌گویند اگر تهران زلزله بیاید با بحران ملی مواجه می‌شویم و تلفات میلیونی می‌دهیم. به نظر اگر مشهد زلزله بیاید از آنجا که شهری بسیار حساس با موقعیت استراتژیک است کم از تهران نداشته باشد.

آیا مسئولان لابه لای دعواهای سیاسی خود به وقایع طبیعی هم نظر دارند؟ با آنچه از سیل و زلزله‌های قبلی و مصیبت‌هایی که در اثر بارش زیاد برف و زمستان سخت و تابستان گرم و کم آبی و... دیده‌اند نمی‌توانند امیدی به این قضیه داشته باشند....

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار