نگرانی همسر رئیسی برای آموزش الهیات به کودکان مرتبط با تکنولوژی
جمیله علمالهدی چه هدفی دارد؟
چندی قبل جمیله علمالهدی، همسر سیدابراهیم رئیسی در جشنواره بینالمللی خورشید، در واکنش به دعوت یک مجری که او را «بانوی اول» خطاب قرار داده بود، گفت: «من تازه متوجه شدم که بنده را بهعنوان بانوی اول معرفی کردهاند. لازم است توضیح دهم در ساختار جمهوری اسلامی ایران بانوی اول همسر رهبر معظم انقلاب هستند.» اظهارات او با موجی از انتقادات روبهرو شد.
این چالش تا مدتها ادامه داشت حتی سخنگوی دولت گفت: «هیچکدام از اعضای خانواده رئیسجمهوری جایگاهی در دولت ندارند اما طبعا همسر رئیسجمهوری شخصیت حقیقی خود را دارد و استاد همین دانشگاه شهید بهشتی و از جمله استادان شناختهشده فضای دانشگاهی است.» جمیله علمالهدی تمایل به نقشآفرینی دارد. روزی گفت: «چرا ما زنان باید مانند مرد کار کنیم، مانند مردان درس بخوانیم و مانند مردان حرف بزنیم؟» البته بعدتر توضیحاتی داده شد اما اظهارات او ثبت شد. یا اظهارنظر جمیله علمالهدی در ونزوئلا درباره بیشتر بودن سن درختان دانشگاه شهید بهشتی محل کار وی از عمر ایالاتمتحده آمریکا با واکنشهای مختلفی مواجه شده است. بهنظر میرسد جمیله علمالهدی تمایل دارد نقشی مانند میشل اوباما ایفا کند. چند قبل هم گفته بود که همسرش خواسته تا کتابی شبیه به خاطرات میشل اوباما بنویسد.
*اظهارات جدید علمالهدی
او دیروز هم اظهارات قابل تاملی داشت. جمیله علمالهدی گفت: «امروز برای شناخت جهان، بیشتر از استعاره ماشینها استفاده میشود و چنین رویکردی تهدیدی جدی محسوب میگردد؛ چراکه ممکن است باعث شود انسان احساس کند از خدا بینیاز است و بیخدایی ترویج یابد. بنابراین آموزش الهیات به کودکانی که همواره در حال استفاده از ماشینها و تکنولوژیاند، بسیار سخت است.» همسر ابراهیم رئیسی صبح روز ۱۵ مهرماه، در اجلاس روسای دانشگاههای برتر و منتخب ایران و عراق که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با تاکید بر اهمیت علم و ارزش، اظهار کرد: در چند سال اخیر که رهبر انقلاب فرمودند به اسلامیسازی علوم پرداخته شود، به تقویت رابطه علم و ارزشهای دینی توجه بیشتری شده است. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: امروز تقریبا همه فهمیدهاند که علم گرانبها و ارزشمند است، اما اکنون میخواهم به این موضوع بپردازم که کدام ارزشها در علم تاثیرگذارترند. در حقیقت ارزشهای اقتصادی، وارد دانشگاههای جهان شده و سیطره پیدا کردهاند و منفعت در ارزشهای مادی خلاصه شده است. دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در چنین شرایطی وضعیت همین میشود که جهان حتی به محیط زیست هم بیتفاوت میشود و پر سرعت در زمینه تولید آلایندههای زیستمحیطی پیش میرود. اکنون دیگر کسی نمیتواند جلوی بحرانهای زیستمحیطی را بگیرد. فردگرایی ذاتی این تمدن از یکطرف و گرهخوردن ارزش منفعت به ارزش مطلق میل از طرف دیگر، باعث بروز چنین وضعیتی شده است. علمالهدی با بیان اینکه در این بین قرآن از ارزش مطلق حقیقت سخن میگوید، عنوان کرد: در دین اسلام، تنها حقیقت ارزش دارد. بنابراین چالش اصلی ما در علم و فرهنگ، تماما به دعوای بین ارزش مطلق میل و ارزش مطلق حقیقت برمیگردد. اگر به قرآن مراجعه کنیم، میبینیم دانشمندان علوم طبیعی و علوم فنی و مهندسی، حتی بیش از سایرین میتوانند به این موضوع ورود کنند و شاید علت اینکه ما ۳۰ سال درگیر این تعارض هستیم، این است که تنها رشتههای علوم اجتماعی به بررسی علم و ارزش میپردازند و سایر علوم به این حوزه وارد نشدهاند، در حالیکه در جهان علوم طبیعی و علوم مهندسی در حال حرکت در این حوزه هستند. وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن منفعت و ضرر وقتی واقعی است که با حقیقت گره بخورد، نه وقتیکه با میل و خواسته صرف همراه باشد، گفت: امروز برای شناخت جهان، بیشتر از استعاره ماشینها استفاده میشود و چنین رویکردی تهدیدی جدی محسوب میگردد؛ چراکه ممکن است باعث شود انسان احساس کند از خدا بینیاز است و بیخدایی ترویج یابد. بنابراین آموزش الهیات به کودکانی که همواره در حال استفاده از ماشینها و تکنولوژیاند، بسیار سخت است. همسر رئیسجمهور اضافه کرد: اگر بخواهیم به همین روش امروز ادامه دهیم، نه تنها نمیتوانیم برای الهیات کاری کنیم، بلکه حتی برای بحرانهای زیستمحیطی هم نمیتوان اقدامی انجام داد، کما اینکه اکنون تلاشهای سازمان ملل در زمینه کاهش CO۲ هم نمیتواند راه بهجایی ببرد. علمالهدی با بیان اینکه بر اساس نگاه قرآن، ارزش بر علم تقدم دارد، اظهار کرد: بنابراین اگر ارزشها دستکاری شود، حتما علم نیز به همان سمت خواهد رفت. لذا رویکرد اقتصاد صنعتی با دستکاری ارزشها، مراکز علمی جهان را به سمت نابودی زمین و تهدید حیات بشر پیش میبرد؛ چراکه فناوری در نهایت به جایی میرسد که رفاه و لذت بیشتر، جایی برای ادامه حیات زمین و انسان باقی نمیگذارد. بنابراین باید به ارزشهای اخلاقی بازگشت.
ارسال نظر