| کد مطلب: ۱۰۶۸۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی شایعه واردات بنزین و گازوئیل در فضای مجازی می‌پردازد؛

از وزارت نفت انکار ، از نمایندگان اصرار

گره قیمت بنزین و شایعه واردات آن هر روز کورتر می‌شود.

از وزارت نفت انکار ، از نمایندگان اصرار

در این میان بازار شایعات و تکذیبیه‌های آن هم به اوج خود رسیده است و هراز گاهی اظهارات ضد و نقیض مسئولان نیز به این مسأله دامن می‌زند که بخش زیادی از این شایعات اولا برمی‌گردد به قیمت بنزین که از آنجا که از آبان 98 تاکنون دست نخورده مانده و ثانیا مصرف بنزین تا سطح بالای 110 میلیون لیتر رفته و از سوی دیگر نیز ناترازی تولید و مصرف بنزین که ماه‌هاست از سوی دولت مطرح می‌شود و حالا کار را به واردات بنزین و گازوئیل از روسیه کشانده است، به طوری که اخیرا رویترز در گزارشی از ارسال ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل در ماه‌های فوریه و مارس به ایران خبر داده است که در این ارتباط مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم پیش‌تر گفته بود ناترازی تولید و مصرف سوخت سبب شده است دولت در بودجه امسال یک‌میلیارد دلار را برای واردات بنزین و نفت گاز پیش‌بینی کند.

حال به نظر می‌رسد از آنجا که آمار مصرف بنزین به صورت شفاف و مستمر وجود ندارد و همین اعداد هم از لابه‌لای اظهارنظرهای مختلف درآمده است افزایش قیمت بنزین امری اجتناب ناپذیر باشد درحالیکه دولت سیزدهم با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی سعی می‌کند مصرف را بدون افزایش قیمت کنترل کند همچنین بررسی روند تولید و مصرف بنزین و گازوئیل در سبد سوخت کشور نشان می‌دهد که دولت طی سال‌های آتی با یک چالش جدید روبه‌رو خواهد شد بنابراین شناسایی دلایل افزایش مصرف بی‌رویه سوخت و اولویت‌بندی برای یافتن راهکار جلوگیری از آن، چاره‌اندیشی برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت و ایجاد الگوی بهینه‌سازی مصرف سوخت حمل و نقل کشور از مهم‌ترین اقدامات پیش رو خواهد بود.

تکذیب شایعه واردات بنزین

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به شایعه واردات روزانه ۳۰میلیون لیتر بنزین در فضای مجازی، این اخبار را بی‌اساس و دروغ خواند و گفت: واردات این مقدار بنزین به بیش از ۶ میلیارد لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارد که ظرفیت کل مخازن ذخیره‌سازی ما به این مقدار نمی‌رسد.

او افزود: دستگاه‌های شایعه‌پراکنی فضای مجازی به‌طور مستمر مشغول کارند و اعدادی غیرمنطقی و غیرکارشناسی اعلام می‌کنند که در این‌باره لازم است اهالی فن، کارشناسان و مردم اخبار دقیق و صحیح آماری را از منابع اصلی دریافت کنند. با این اظهارنظر انتظار می‌رود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع ابهام‌ها و پایان دادن به شایعه‌ها، خودش پیشقدم شود و اعداد مربوط به میزان تولید و مصرف بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی را منتشر کند.

همشهری گزارش داد که چنان‌که سال‌هاست انتشار این آمار به دلایل اعلام نشده، متوقف و باعث تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره ناترازی بنزین شده است و بدیهی است که جلیل سالاری باید گام نخست را بردارد و اجازه دهد تا آمارهای میزان تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی در اختیار عموم قرار گیرد.

پیش‌تر در فاصله سال‌های ۱۳۸۴تا ۱۳۹۷همه ساله آمار نامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا منتشر می‌شد، اما از آن سال تاکنون این آمارنامه روی سایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار نگرفته است. واقعیت این است که به‌ گفته خود سالاری مصرف بنزین در حال افزایش است و این سؤال همچنان مطرح است که آیا میزان تولید فعلی با مصرف همخوانی دارد یا نه؟ باور کنید که انتشار آمار به رفع ابهام‌ها و پایان دادن شایعه‌ها کمک خواهد کرد. لطفا سالنامه آماری مصرف فرآورده‌های نفتی را به روزرسانی کنید.

اظهارات نماینده مجلس درخصوص واردات بنزین!

هفته گذشته کاظم دلخوش ‌اباتری، نماینده مجلس به خبرنگاران گفته بود ایران روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند.

چندماه پیش هم مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که طبق مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، پیش‌بینی دولت بر واردات حدود یک میلیارد دلار بنزین و گازوئیل در سال جاری است. هرچند مقامات وزارت نفت هرگونه خبر درباره افزایش قیمت بنزین یا واردات آن را به شدت تکذیب می‌کنند، اما خبرهای ضد و نقیض درباره واردات بنزین هم به همان نسبت شنیده می‌شود.

اواخر سال گذشته که مصرف بنزین به بالاترین رکورد روزانه خود یعنی ۱۴۴ میلیون لیتر در روز رسید، برخی منابع خبری از واردات بنزین از روسیه برای جبران ناترازی خبر دادند و این خبر توسط معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تایید شد.

آن‌طور که علی زیار گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است و غیر ‌از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمی‌تواند بدون ذخیره باشد پالایشگاه‌ها نیاز به دوره‌های توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید.

کاظم دلخوش‌اباتری نماینده صومعه‌سرا واردات بنزین را تایید کرد و گفت: روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود و حالا جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید که این خبر بی‌اساس و دروغ است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این موضوع بیان کرد: اینکه ما ناترازی بنزین داریم یک واقعیت است چون در حال حاضر مصرف ما هم‌تراز با تولید نیست و مصرف بیشتر از تولید است البته میزان مصرف در روزهای مختلف متفاوت است، اما در بعضی از روزهای تابستان به خصوص روزهای پایانی آن، اختلاف بین تولید و مصرف به ۳۰ میلیون لیتر و حتی بیشتر هم رسید که البته با اعمال محدودیت‌ها و مدیریت مصرف، موضوع مدیریت شد.

نخعی در مورد آمار واردات بنزین گفت: از ابتدای سال تاکنون چندان واردات بنزین نداشتیم و اگر واردات انجام شده خیلی محدود بوده است بنابراین عدد ۳۰ میلیون لیتر در روز درست نیست و شاید به طور متوسط روزی کمتر از یک میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که در مقابلِ آمار مصرف روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر عدد قابل توجهی نیست منتها اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند حتما به واردات بیشتر نیاز خواهیم داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای مدیریت بنزین ما نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات شامل سیاست‌های قیمتی، سیاست‌های سهمیه‌ای و سیاست‌های غیرقیمتی هستیم، ادامه داد: در سیاست‌های غیرقیمتی بحث توسعه حمل و نقل عمومی، خروج ناوگان فرسوده، افزودن خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه سی‌ان‌جی و متنوع کردن سبد سوخت کشور از اقداماتی است که باید در کنار هم انجام شود تا در سال‌های آینده انتظار داشته باشیم به مرور، مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کند یا کنترل شود.

هم امسال و هم سال گذشته واردات بنزین داشتیم

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ناترازی سوخت در کشور درگفت‌وگو با بازار گفت: هم امسال و هم سال گذشته بخشی از نیاز کشور را از محل واردات بنزین تامین کردیم.

مصرف بنزین به گفته مسئولین شرکت پخش و پالایش از ابتدای سال حدود ۱۲. ۵ درصد بیشتر شده است و این افزایش مصرف در شرایطی رخ داده که علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید تولید بنزین تنها ۱۰ درصد بیشتر شده است.

یعنی حتی با فرض درست بودن این ادعا می‌توان گفت که هم اکنون با کسری ۲. ۵ درصدی در این حوزه مواجه هستیم، کسری که مسئولین نفتی مدعی‌اند که از محل ذخایر استراتژیک تامین می‌شود، اما یکی از اعضای کمیسیون انرژی نظری دیگری دارد.

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس: هم امسال و هم سال قبل برای جبران بخشی از این کسری و ناترازی سوخت بنزین وارد می‌کردیم و هم امسال و هم پارسال برای جبران بخشی از این کسری بنزین وارد می‌کردیم.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که جواد اوجی وزیر نفت گفته که کمبود بنزین نداریم. ضمن اینکه سالاری معاون وزیر نفت و علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بارها و بارها اعلام کرده بود که با وجود ناترازی، واردات بنزین به کشور صورت نمی‌گیرد!

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : المیرا بابایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار