| کد مطلب: ۱۰۶۸۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

۶ مورد ابتلا به مالاریا در گچساران

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یکی از روستاهای شهرستان گچساران شش نفر از همشهریان به بیماری مالاریا مبتلا شدند.

۶ مورد ابتلا به مالاریا در گچساران

احمد ملک‌زاده بعدازظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: تیم واکنش سریع معاونت بهداشت استان و شبکه بهداشت گچساران وارد کار شدند و بیماری را کنترل کردند.

وی بیان داشت: همه کسانی که در منطقه بودند تحت درمان قرار گرفتند و خون‌گیری از ۱۰۰ درصد اتباع بیگانه و همه افراد علامت‌دار انجام و با استفاده از مواد شیمیایی غیر مضر، آب‌های راکد محیط ضدعفونی شد و آب‌های راکد بررسی و دانشگاه اقدامات لازم را انجام داد.

ملک‌زاده افزود: از طریق انگل‌شناسان و حشره شناسان ماهر دانشگاه علوم پزشکی لارو گیری انجام و مطالعات در این زمینه انجام شد و دارو برای درمان بیماران در دسترس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه، بهمئی، گچساران و سایر مناطق گرمسیری و دانشگاه علوم پزشکی بهبهان جلسه‌ای برگزار و وضعیت بیماری رصد شد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر بیماری کنترل شده و مشکلی وجود ندارد.

ملک زاده تصریح کرد: مالاریا یک بیماری بسیار جدی است که از نیش پشه مالاریا قابل انتقال است و بیماری انگلی و بسیار جدی است که در مناطق گرمسیری شیوع پیدا می‌کند و هنوز در برخی کشورهای جهان دردسر ایجاد می‌کند.

وی افزود: سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری مالاریا مبتلا می‌شود که ۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین فوت شدگان نیز کودکان زیر پنج آفریقایی هستند.

ملک زاده اظهار داشت: تب و لرز، عرق، اسهال و سردرد از جمله علائم ابتلاء به مالاریا است و در صورتی که فرد مبتلا به بیماری درمان نشود و پیشرفت کند فرد به بیماری یرقان، نارسایی کبد، التهاب و حتی کما و مرگ مبتلا می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه انتقال بیماری به وسیله نیش پشه انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه انگل مالاریا در گلبول‌های قرمز است از طریق پیوند اعضا، خون و سرنگ و سوزن آلوده نیز منتقل می‌شود و از مادر باردار نیز به کودک قابل انتقال است.

ملک‌زاده بیان کرد: بیماری مالاریا از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است و اگر به موقع تشخیص داده و سریع درمان آغاز شود موجب بهبودی کامل بیمار می‌شود.

وی تاکید کرد: ممکن است در مکان‌هایی که اتباع خارجی زندگی می‌کنند و مکان‌هایی که آب‌های راکد است پشه مالاریا از غروب تا شب خود را نشان دهد.

 

منبع : مهر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار