| کد مطلب: ۱۰۶۷۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به تازه‌ترین باد و باران و سیل و طوفان‌های اخیر

باران شروع به باریدن گرفت

آرمان ملی : از عصر یکشنبه آغاز و با شدت بیشتر در صبح دوشنبه در آستارا ادامه داشت و موجب آبگرفتگی شدید خیابان‌های این شهر مرزی و گردشگرپذیر استان گیلان شد.

باران شروع به باریدن گرفت

باران را می‌گوییم که بدل به سیل شد؛ سیلی که آزادراه رشت- آستارا را تخریب کرد. بارش شدید باران خسارات‌هایی نیز به زیرساخت‌های این شهرستان مرزی از جمله تخریب یک دستگاه پل در مسیر اصلی جاده لوندویل به آستارا شده است. همچنین پل بزرگ روستای سیبلی بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیل از سمت آستارا به تالش تخریب شده و تردد جریان ندارد و این موضوع باعث ترافیک شدید در پلیس راه آستارا به سمت تالش شده است. اما روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران گیلان پل دوم آستارا را نیز در معرض خطر تخریب دانست و تصریح کرد: پل سیبلی تخریب شده و اکنون احتمال تخریب پل منطقه سفیر امید وجود دارد و لذا با همکاری شهرداری اقدام به مسدود کردن این پل کردیم. امیر مرادی، با اشاره به سرریز شدن آب رودخانه به داخل کمربندی و داخل شهر، گفت: با قایق های هلال احمر مردم را جابه‌جا کردیم.

در پی این سیل، مدیرکل مدیریت بحران گیلان از بارش بی سابقه در ۱۰۰ سال اخیر یاد کرد و گفت: براساس آخرین گزارش‌ها، ۲۷۱ میلیمتر باران در آستارا باریده که در ۱۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است. امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تداوم بارش باران در شهرستان‌ها و وضعیت آستارا و وخیم شدن شرایط آبگرفتگی و سیلاب، اظهار کرد: براساس آخرین گزارش‌ها، ۲۷۱ میلیمتر باران در آستارا باریده. او با بیان اینکه حجم آب موجود در رودخانه‌ها و معابر به جای تخلیه شدن، بیشتر شده است، افزود: آستارا شهرستان ساحلی است و لذا فشار آب دریا مانع از تخلیه حجم آب می‌شود و باید تا پایان بارندگی‌ها منتظر بمانیم.

او از خطر رانش جاده در برخی از روستاهای آستارا خبر داد و بیان کرد: همه دستگاه‌ها پای کار هستند و برای رفع مشکلات اقدامات سریع انجام می‌شود. مدیرکل مدیریت بحران گیلان از کدورت آب شرب آستارا به دنبال ورود سیلاب به منابع آبی خبر داد و اضافه کرد: با هماهنگی شهرستان‌های همجوار، تانکرهای آبرسانی را فراهم کردیم؛ تیر برق‌های آسیب دیده و تخریب شده نیز با همکاری اکیپ‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق در حال جابه‌جایی است.

او از اسکان ۱۰۰ نفر از مردم که عمدتاً مسافر هستند، خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ نفر دچار آسیب شدند که به صورت سرپایی تحت مداوا قرار گرفتند و خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه فرماندار آستارا برای انتقال مردم از مناطق حادثه خیز، تلفات جانی نداشتیم.

مرادی از وقوع آبگرفتگی در روستاهای بخش حویق شهرستان تالش نیز خبر داد و متذکر شد: هنوز خسارت‌های وارده جمع‌بندی نشده و باید تا پایان این شرایط صبر کنیم.

با شدت گرفتن بارش، شرکت آب منطقه‌ای گیلان طی اطلاعیه‌ای نسبت به سیلابی شدن رودخانه‌ها هشدار داد و از مردم استان و گردشگران خواست به دلیل سیلابی شدن رودخانه‌ها از استقرار در کنار رودخانه‌ها جدا خودداری کنند. در این اطلاعیه آمد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی گیلان مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در سطح استان از اواخر روز یکشنبه ۲۶ تا ۲۸ شهریور ماه و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب و طغیان رودخانه‌ها و همچنین سیلابی شدن رودخانه‌های استان، از شهروندان و مسافران گرامی درخواست می‌شود برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار از تردد، اسکان و اتراق در حریم و بستر رودخانه‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی خودداری کنند.

 

آماده باش دستگاه‌های خدماتی برای مقابله با بحران احتمالی در شفت

اما بشنوید از شفت در استان مازندران و صحبت‌های فرماندار شفت که گفت: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان برای مدیریت و جلوگیری از آبگرفتگی و بروز احتمالی سیلاب در سطح شهرستان آماده‌باش کامل باشند. مهدی نقدی در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران شهرستان ادامه داد: همه دستگاه‌های اداری و اجرایی شهرستان شفت عضو ستاد مدیریت بحران هستند لذا باید از هم اکنون آمادگی مقابله با بحران‌ها و مدیریت بحران را داشته باشند. فرماندار شفت با بیان اینکه با برنامه‌ریزی می‌توان شدت بحران‌ها را کاهش داد، بیان کرد: بخشی از کارها و برنامه‌ریزی‌ها را قبل از اینکه بحرانی اتفاق بیفتد می‌توان انجام داد و از این طریق شدت بحران را کاهش داد.

نقدی ادامه داد: هر زمان که بحرانی ایجاد شود، وظیفه دستگاه‌ها است که اولویت را به حل بحران اختصاص دهند و تمام امکانات موجود در سطح شهرستان اعم از عمومی و بخش خصوصی باید در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد.

او افزود: آمادگی برای مقابله با بحران از اهمیت خاصی برخوردار است و همه دستگاه‌های اجرایی می‌بایست از قبل برای مقابله با حوادث احتمالی برنامه‌ریزی کنند و با یکدیگر هم‌افزایی و همکاری داشته باشند.

نقدی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی و احتمال وقوع سیل و جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر، تمامی مرخصی‌ها و مأموریت‌ها تا پایان هفته جاری لغو و رؤسای ادارات، دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان حق خروج از شهرستان را نداشته و بایستی به صورت فعال تمامی اقدامات مرتبط را در دستور کار قرار دهند.

فرماندار شفت اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری، اداره برق، راهداری، راه و شهرسازی، آبفا در حالت آماده باش قرار داشته باشند و مردم نیز از تردد و توقف در کنار رودخانه‌های فصلی، مسیل‌ها، تردد در جاده‌های محتمل وقوع حادثه، کوهنوردی اجتناب کنند.

او به رانش دو روز پیش راه‌روستایی ویسرود و وارد آمدن خسارت‌ها در این منطقه اشاره کرد و گفت: شناسایی نقاط آسیب پذیر هنگام بارش‌های شدید باران بسیار مهم است، دستگاه‌های ذیربط باید نقاط آسیب پذیر مربوط به حوزه خود را شناسایی و اعلام کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار