| کد مطلب: ۱۰۶۷۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد

وزیر اطلاعات در پاسخ به «آرمان ملی»: اصلاح‌طلبان از شهرستان وارد مجلس شدند / تحریم انتخابات سبب فراموش شدن می‌شود

آرمان ملی : سعید شریعتی: دستِ اصلاح‌طلبان در بستن لیست انتخاباتی خالی است.

وزیر اطلاعات در پاسخ به «آرمان ملی»: اصلاح‌طلبان از شهرستان وارد مجلس شدند / تحریم انتخابات سبب فراموش شدن می‌شود

اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای انتخابات دارند؟ در انتخابات مجلس یازدهم اکثر اصلاح‌طلبان نامدار در تهران و برخی شهرستان‌ها ردصلاحیت شدند و تعداد کمی از اصلاح‌طلبان مانند پزشکیان باقی ماندند. عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سبب شد تا مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم کاهش پیدا کند. از شواهد پیداست که اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای حضور جدی در انتخابات ندارند.

*اصلاح‌طلبان حضور جدی ندارند

«اطلاعاتی که از وضعیت پیش ثبت‌نام‌ها علنی شد مشخص کرد، در مجموع چهره‌هایی که بشود با آنها یک فهرست پر و پیمان ۲۹۰ نفری برای سراسر کشور بست، برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد. چهره‌هایی هم که ثبت‌نام کرده‌اند چهره‌هایی هستند که حتی اگر انتخابات رقابتی بوده و احزاب و گروه‌ها فعال بودند، تقریبا ناشناخته هستند و در حوزه‌های انتخابیه اگر تایید صلاحیت شوند و مردم هم در انتخابات شرکت کنند، شرایط رای‌آوری ندارند. چهره‌هایی هستند که باید خیلی هزینه شود تا رقابت کنند و اقبال عمومی به آنها صورت بگیرد. از سوی دیگر فضای عمومی هم برای انتخابات فراهم نیست.» این جملات سعید شریعتی از اعضای حزب اتحاد یعنی بزرگ‌ترین حزب اصلاح‌طلب کشور است. پیش از او هم جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات گفته بود: «با اصلاح قانون انتخابات و تغییرات ایجاد شده، رویه‌های گذشته که مورد اعتراض بوده به‌جای اصلاح و تجدیدنظر در آنها، برای ورود اصلاح‌طلبان به صحنه انتخابات بسته‌اند ولی می‌گویند در راستای پروژه یکدست‌سازی و جریان خالص‌سازی، مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنید. اصلا تصور کنید ما این کار را هم کردیم، مردم به چه کسی رای دهند وقتی قرار است همه از یک طیف و سلیقه سیاسی در انتخابات شرکت کنند.» دراین راستا حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات در برنامه «بدون توقف» به سوالات «آرمان ملی» پاسخ داد.

*وقتی اصلاح‌طلبان تایید نمی‌شوند، حامیان این جریان، نام کاندیداهای اصولگرا را بر برگه رای نمی‌نویسند و طبیعی است در انتخابات شرکت نکنند که نمونه آن، میزان مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم بود. این شرایط به نفع کشور است؟

جریان‌های مختلف در مجلس حضور دارند. کاندیداهای جریان‌هایی که ذکر کردید از شهرستان‌ها توانستند وارد مجلس شوند. اگر بخواهیم به اسم تحریم یا عدم مشارکت با انتخابات، حاکمیت، ملت و مردم قهر کنیم به طور قطع مردم، زمان و تاریخ ما را فراموش خواهد کرد. همچنان که در آشوب‌های سال گذشته بسیاری از شخصیت‌های پرادعا اقداماتی کردند که دیگر نه اسمی از آنها ماند و نه رسمی. آنها دیگر جایگاهی ندارند و مردم از آنها عبور کردند. بنابراین اگر ما از ظرفیت‌هایی که وجود دارد استفاده کنیم، می‌توانیم در دراز و میان‌مدت، به ایفای نقش در فضای عمومی کشور و افکار عمومی بپردازیم. در کوتاه‌مدت عملا درافکار عمومی نقشی نخواهیم داشت.

*به هر حال حضور مردم در انتخابات نشانگر همراهی آنها با سیاست‌های کشور است و عدم همراهی آنها پیامد خوبی ندارد.

طبیعتا شورای نگهبان به وظیفه قانون معین خود عمل می‌کند و صلاحیت‌ها در چارچوب دوره‌ای بررسی می‌شود. در بحث ریاست جمهوری فرق دارد و ردصلاحیت نداریم بلکه واجدین شرایط داریم یعنی شورای نگهبان تشخیص می‌دهد که واجد هستند یا نه. از زحمات شورای نگهبان هم باید تشکر کرد. یک وجهه مهم انتخابات، سرنوشت مردم است. بنابراین حضور مردم به این موضوع نقش و شکل دهد و آن را تعیین کند. حفظ این چارچوب با تلاش برای گسترش مشارکت، وظیفه کلی است. نمونه و مصداقش این است هنوز به انتخابات نرسیدیم، دشمن رسانه‌های خود را بسیج کرده که به تضعیف مشارکت بپردازند.

مشارکت نیازمند رفع سردی و گلایه‌هاست. برای این موضوع فکری شده است؟

مرزبندی قانونی وجود دارد و باید در آن مرزبندی حرکت کرد. اگر مشارکت به هر میزان افزایش داشته باشد، در چارچوب‌مند کردن و تعیین مرزها نقش موثری دارد. علتش هم این است افرادی انتخاب می‌شوند که در مجلس سلیقه و نگاه‌ها را عملی می‌کنند البته شاید عده‌ای نتوانند کاندیدا شوند. در مجلس فعلی و در دوره‌های مختلف جریانات و سلایق مختلف حضور داشته و دارند که حجم نفوذ آنها کم و زیاد است. یک شرایط مانند مجلس ششم و یک شرایط مثل مجلس فعلی می‌شود. اگر مردم و همان قشری که فکر می‌کنیم ناراضی است را به سمت سرنوشت خودش و تعیین جایگاهی که با رای خودش می‌تواند به ایفای نقش بپردازد، سوق دهیم، می‌توانیم موفقیت‌هایی را شاهد باشیم که در نهایت شاهد حضور نگاه‌های مختلف در مجلس خواهیم بود. در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها کمتر با این مشکل مواحه هستیم و در شهرهای بزرگ و کلانشهرهاست که این مشکل وجود دارد.

*با وزرای اطلاعات سابق دیدار و جلسه دارید؟

وقتی در وزارت بودم، با همه وزرای اطلاعات ارتباط داشتم. نخستین حکم من را آیت‌ا... ری‌شهری، دومین حکم را از آقای فلاحیان، سومی را از آقای دری نجف‌آبادی گرفتم. چهارمین حکم عزلم را به دستور آقای خاتمی از آقای یونسی گرفتم. مجددا حکم نصب از آقای اژه‌ای گرفتم و باز هم حکم عزلم را به دستور آقای احمدی‌نژاد از آقای مصلحی گرفتم. زمان آقای علوی در خارج سازمان و در قوه قضائیه و آستان قدس بودم.

*منظورم این است که مشورتی با وزرای سابق دارید؟

زمانی‌که در وزارت بودم، مشورت می‌کردم جز دوره آقای علوی که حضور نداشتم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار