| کد مطلب: ۱۰۶۶۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

حسین علایی مطرح کرد : توافق میان ایران و آمریکا به نفع 2 کشور است / حل مشکلات اقتصادی در گرو رفع تحریم‌هاست

آرمان ملی : سردار حسین علایی، فرمانده‌ سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران با حضور در کافه ‌خبر خبرآنلاین به درک دولت سیزدهم از ضرورت رفع تحریم‌ها و تنش‌زدایی با آمریکا به منظور گشایش‌های اقتصادی اشاره کرد. او معتقد است: الان که نیمی از عمر دولت سیزدهم گذشته است؛ معلوم شده که تا تحریم‌ها رفع نشوند مسائل اقتصادی ما هم حل نخواهند شد.

حسین علایی مطرح کرد : توافق میان ایران و آمریکا به نفع 2 کشور است / حل مشکلات اقتصادی در گرو رفع تحریم‌هاست

*ارزیابی شما از آزادسازی منابع ایران در کره‌‌جنوبی چیست و این امر تا چه حد برای ایران مهم به شمار می‌رود؟

هر نوع توافقی که بین ایران و آمریکا انجام شود هم به نفع ایران و هم به نفع آمریکاست. اما اینکه کدامیک بیشتر یا کمتر از توافق نفع می‌برد قابل ارزیابی است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اختلافات ما با کره‌‌جنوبی بر سر پول‌های مسدود شده‌ ایران در این کشور است. اگر آن پول‌ها آزاد بشوند یکی از مشکلات مهم بین این دو کشور هم حل خواهد شد. مساله‌ دیگری که وجود دارد زندانیان ایرانی در آمریکا و زندانیان دو تابعیتی آمریکا در ایران است اگر توافق بر سر تبادل زندانیان موفقیت‌آمیز باشد نشان‌دهنده‌ این است که می‌شود برای حل مشکلات در سطوح پایین به توافق رسید.

*در حال حاضر این ساز‌و‌کاری که پیش پای ما گذاشته‌اند همان نفت در برابر غذاست. چرا  که  برخی اجازه ندادند که دولت قبل با استفاده از همین ساز و کار پول‌های مسدود شده‌ ما را در کره‌‌جنوبی زنده کند و این پول کاهش پیدا نکند؟

دلیل این را نمی‌دانم اما توافقی که الان انجام شده است فراتر از توافقی که می‌توانست در دولت قبل انجام بشود نیست.

*آیا مساله‌‍ تبدیل ارزها به یکدیگر برای ایران مشکل‌ساز خواهد شد؟

اگر بخواهند از پول ایران بردارند؛ حجم مبلغ دریافتی ایران کاهش پیدا خواهد کرد. کره‌‌جنوبی باید بهره‌ پول ایران را که به‌صورت غیرقانونی در آنجا مسدود نگه داشته است؛ پرداخت کند. اما اگر نرخ تبدیل‌ها را از پول ایران بردارد، قطعا حجم پول ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

*به‌نظر شما آیا این توافق پازل کوچک‌تری از برجام بوده است آیا ایران و آمریکا دارند به سمت نهایی کردن برجام پیش می‌روند؟

آمریکایی‌ها می‌گویند این توافق ارتباطی با برجام ندارد. می‌گویند برجام در دستور کار مذاکرات نیست. به هر روی چه این مذاکرات به برجام ربط داشته باشد چه ربط نداشته باشد؛ می‌تواند بر برجام تاثیرگذار باشد. اگر این توافق تاثیرات مثبتی را به ارمغان بیاورد زمینه را برای توافق‌های بعدی بین دو کشور فراهم می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار