| کد مطلب: ۱۰۶۶۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد

محمود جامساز: عضویت ایران در بریکس بیشتر یک ژست سیاسی است

آرمان ملی: یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص عضویت ایران در پیمان‌های بریکس و شانگهای اظهار داشت:‌ اخیرا جمهوری اسلامی با پیوستن به پیمان شانگهای و بریکس سعی کرده ضمن ارتقای تجارت خارجی، ایستادگی در مقابل با غرب را به نمایش بگذارد.

محمود جامساز: عضویت ایران در بریکس بیشتر یک ژست سیاسی است

سازمان شانگهای سازمانی اوراسیایی است که با هدف موازنه قدرت در برابر ناتو با محوریت چین و روسیه تأسیس شد، اما پس از چندی فعالیت‌های اقتصادی را در حد تجارت متقابل بین اعضا آغاز کرد. کشور چین که مهمترین عضو این سازمان است خود بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا به شمار می‌رود، اما در شانگهای مبادلات تهاتری است و دلار جابه‌جا نمی‌شود و لذا جمهوری اسلامی از این منظر قادر به ورود به چرخه اقتصادی و بانکی جهانی نخواهد بود. محمود جامساز گفت: اما بریکس با ۴۰ درصد جمعیت جهان، حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد. در حالی که تولید ناخالص داخلی آمریکا با ۴ درصد جمعیت جهان بیش از مجموع کشور‌های بریکس است.

با این وجود آمریکا و اتحادیه اروپا بزرگترین شرکای بازرگانی همه اعضا بریکس هستند. چین بیش از یک تریلیون دلار اوراق قرضه فدرال آمریکا و سهام شرکت‌های آمریکایی را خریداری کرده است. اعضای بریکس عموما رقیب هم هستند نه مکمل یکدیگر؛ چین، هند و روسیه درگیر اختلافات ارضی هستند. وی افزود: نظامات حقوقی و قوانین اجتماعی آنان نیز با هم در تضاد هستند؛ لذا عضویت جمهوری اسلامی در بریکس بیشتر یک ژست سیاسی است و دستاورد‌های اقتصادی شایان توجهی به دنبال نخواهد داشت. البته یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی در گسترش روابط برون مرزی و عضویت در سازمان‌های چند ملیتی، تغییر نگاه سایر کشور‌ها به خصوص غرب نسبت به ثبات سیاسی در داخل کشور است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: وعده‌های بی سرانجام دولت‌ها، تورم و کاهش سطح زندگی و رفاه و وجود رانت و تبعیض، اسباب نارضایتی‌های مردم را فراهم ساخته است ثبات سیاسی مرتبط با سطح رضایتمندی مردم است و رضایتمندی مردم با از بین رفتن اعتماد مردم به دولت کاهش می‌یابد. در عرصه تجارت خارجی نیز به واسطه تحریم‌های بین‌المللی بسیار ناکارآمد عمل کرده‌ایم و منابع خود از جمله نفت و گاز را با تخفیفات خارج از عرف تجاری به چین صادر می‌کنیم و در ارتباط با وصول وجوه حاصله چانه زنی می‌کنیم. وی در خصوص  مهمترین عوامل رشد اقتصاد ملی  بیان کرد: ما باید با دنیای توسعه‌یافته ارتباط برقرار کنیم که این با سیاست‌های جمهوری اسلامی در تضاد است. عضویت در شانگهای و بریکس همان گونه که عرض کردم چیزی را عوض نمی‌کند. کشور‌های عضو بریکس بر سر منافع خود با یکدیگر رقابت می‌کنند و بنیه اقتصاد رو به افول جمهوری اسلامی را یارای رقابت با آن‌ها نیست.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار