گزارش «آرمان ملی» از رفتار عجیب برخی معلمان
قصه پر تکرار آزار دانشآموزان در مدرسه
آرمان ملی – شفق محمدحسینی: مدرسه قرار است پناهگاهی امن باشد، برای دانشآموزانی که از محیط خانواده ساعاتی دور میشوند، تا علم بیاموزند و اخلاق و حساب و کتاب و هنر و تعلیم زندگی ببینند.

اما متاسفانه همیشه این محیط برای همه امن نیست. هرچند معلمی شغل انبیاست، اما عده معدودی از این آموزگاران تعلیم و تربیت، که قرار است آیندگان را آموزش دهند، و فرزندانی را تعلیم دهند که فردا هرکدامشان خانوادهای را خواهد گرداند، صلاحیت کافی برای این شغل خطیر را ندارند. حالا اگر روح این کودکان امروز در مدرسه که قرار است محیطی امن و سرشار از آرامش باشد، آزار ببیند، هرکدام فردا با چه رفتاری در جامعه و در میان خانوادههای خود، حاضر خواهند شد؟ آیا روح این کودکان آزاردیده، در آینده خود آزارگر نمیشوند؟ آیا با توجه به اخبار مختلفی که در شهرهای مختلف، هربار میشنویم، ضرورت آزمونی در جهت سنجش سلامت روانی معلمان تا امروز احساس نشده است؟ چند خبر دیگر از تنبیه بدنی دانشآموزان توسط معلمان خود باید بشنویم و چه تعداد از این اخبار ناشنیده باقی خواهد ماند؟ روح و روان دانشآموزی که در محیط مدرسه آسیب دیده است، در آینده چه تبعاتی برای این فرد و خانواده و اطرافیانش خواهد داشت و چگونه مداوا خواهد شد؟ پاسخ به این سوالات را چه کسی خواهد داد؟ آیا تنها با عزل این معلمان از مدرسه، مساله حل خواهد شد یا ما تنها صورت مساله را پاک میکنیم؟
ضرب و شتم دانشآموزان روستای کرجو
در خبر تلخی دیگر، یک معلم مقطع ابتدایی، در روستای کرجو سنندج به دلیل گم شدن شارژر تلفن همراه خود، دست به اقدامی خشونتآمیز زد و تعدادی از دانشآموزان را مورد ضرب و شتم قرار داد. بر اساس این گزارشها، شدت ضربات وارده به حدی بوده که یکی از دانشآموزان به شدت زخمی شده است.
پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر تنبیه بدنی دانشآموزان یک دبستان در روستای کرجو سنندج توسط معلم، مسئولان آموزش و پرورش، از اخراج این معلم خبر دادند. این حادثه که به دنبال گم شدن شارژر تلفن همراه معلم رخ داد، منجر به آسیب دیدگی و بستری شدن یکی از دانشآموزان شده و خشم افکار عمومی را برانگیخته است. والدین و اهالی این روستا ضمن ابراز نگرانی شدید از این حادثه، خواستار پیگیری قانونی موضوع و دفاع از حقوق فرزندان خود شدند. این درحالی است که کیوان فاتحی، پدر یکی از دانشآموزان آسیبدیده، به مهر گفت: روز یکشنبه دانشآموزان توسط این معلم مورد ضرب و شتم قرار گرفتهاند و آثار کبودی بر بدن دانشآموزان مشهود است.
به گفته وی، خانواده یکی از دانشآموزان به دلیل شدت جراحات قصد دارند برای بررسیهای بیشتر به پزشکی قانونی مراجعه کنند. در همین راستا، صلاحالدین مفیدی، رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج، با تأیید خبر ضرب و شتم دانشآموزان، ضمن ابراز تأسف عمیق از این واقعه گفت که دستور رسیدگی فوری به این موضوع صادر شده است. وی تأکید کرد که معلم خاطی، که هویت او مشخص شده، از حضور در کلاس درس منع شده و همکاران حقوقی و حراست این اداره در حال بررسی ابعاد مختلف ماجرا هستند. مفیدی همچنین از هماهنگی با هیات حقوقی و حراست برای جلوگیری از بازگشت این معلم به کلاس درس خبر داد و گفت: این معلم تازهکار، پیش از این نیز یک سری تعهدات داشته است. وی در پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت روانی معلم، با قاطعیت اظهار داشت: بله، صددرصد و اعلام کرد که حکم اخراج او تا پیش از ظهر دوشنبه صادر و پرونده به استان ارسال خواهد شد.
در همین راستا رئیس آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج با تأکید بر اولویت حفظ حقوق دانشآموزان، اطمینان داد که با فرد خاطی بر اساس مقررات برخورد خواهد شد. هاشم ناظمیجلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، ضمن تأیید اعزام تیم بررسی به مدرسه، از احضار معلم متخلف و تشکیل پرونده در هیات رسیدگی به تخلفات اداری برای او خبر داد.
عزل مدیر آموزش و پرورش ری
بارها در سال گذشته در شهرها و روستاهای مختلف، شاهد خبر تنبیه دانشآموزان توسط معلمان و یا کادر مدرسه بودیم. یک بار و دوبار هم این اتفاق نیفتاد. صبح یکشنبه گزارشی از ادعای آزار و اذیت تعدادی از دانشآموزان در یک مدرسه ابتدایی پسرانه در شهرری منتشر شد. آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در واکنش اولیه اعلام کرده بود که این موضوع در دست بررسی دقیق از سوی هیات رسیدگی به تخلفات و حراست اداره کل است.
طبق گزارش تسنیم، بیژن سلیمانپور، فرماندار ویژه شهرستان ری، در واکنش به گزارش منتشرشده پیرامون آزار تعدادی از دانشآموزان در یکی از مدارس پسرانه ناحیه1 شهرری، از ورود فوری و قاطع خود به این مسئله خبر داد و خواستار برخورد جدی با متخلفان شد. وی خواستار عزل فوری مدیر آموزش و پرورش ناحیه۱ شهر ری و معرفی شخص جایگزین نیز در دستور کار قرار گرفته است. وی در ادامه گفت: پس از بررسیهای لازم و در پی هماهنگیهای صورتگرفته، در تماس با مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، خواستار عزل فوری مدیر آموزش و پرورش ناحیه مربوطه شدم و معرفی شخص جایگزین نیز در دستور کار قرار گرفته است. با این حال، فشار افکار عمومی، رسانهها و خانوادهها موجب شد تا فرماندار شهرستان ری بهطور مستقیم در موضوع دخالت کرده و نسبت به عملکرد مسئولان آموزش و پرورش ناحیه1 شهرری واکنش نشان دهد.
تجاوز نه؛ تعرض
این درحالی است که رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش حادثه مدرسه شهرری را «تعرض» خواند و گفت: موضوع به هیات تخلفات ارجاع و معلم خاطی لغو قرارداد شد. در صورت لزوم نیز پیگیری قضائی توسط وزارتخانه نیز صورت میگیرد. حسین صادقی در گفتوگو با ایسنا، در این باره افزود: این اتفاق اسفندماه ۱۴۰۳ رخ داده که در پی اعتراض تعدادی از والدین، جلسه با فوریت برای بررسی این موضوع تشکیل شد و پرونده به هیات تخلفات اداری رفت. فرد خاطی به حالت تعلیق درآمده و چون قراردادش پیمانی بود، لغو پیمان شد. وی با بیان اینکه در این موضوع «تجاوز» اتفاق نیفتاده بلکه «تعرض» بود، ادامه داد: این امر اصلا زیبنده نیست. صادقی با بیان اینکه فعلا شکایت و پیگیری قضائی توسط خانوادهها به گوش ما نرسیده است عنوان کرد: در صورت لزوم آموزش و پرورش نیز پیگیری قضائی انجام میدهد. به گفته وی والدین و دانشآموزان آسیبدیده کمکهای مشاورهای دریافت کردهاند. وی با تاکید بر اینکه باید دقت نظر در ورود معلمها به مدارس صورت گیرد افزود: هنگام جذب معلمان باید ابعاد روحی، روانی، جسمی و فکری افراد بررسی و آسیب شناسی شود. وی در خصوص سنجش تست سلامت روان معلمان نیز اظهار کرد: این تست در مراحل معلمی انجام نمیشود مگر خبطی صورت گیرد تا برای ارزیابی مجدد از آنها دعوت شود اما به صورت مستمر ارزیابی صورت نمیگیرد.
نگرانی افکار عمومی
هربار که تصویر یا فیلمی از تنبیه بدنی دانشآموزان در فضای مجازی انتشار پیدا میکند، دل هر انسانی را به درد میآورد. این میان افرادی که خودشان والدین هستند، بیش از دیگران ناراحت و نگران میشوند، که نکند این حادثه خدای نکرده برای کودک خودشان اتفاق بیفتد. این مساله تنها با اخراج یک معلم حل نمیشود و همه والدین به این نکته اصرار دارند، که آموزش و پرورش باید با این مساله جدیتر برخورد کند.
یک معلم دوره دبیرستان که بیش از 20 سال است که با دانشآموزان سرو کار دارد، درباره تنبیه دانشآموزان، به «آرمان ملی» گفت: در دهههای گذشته هم این اتفاقات تلخ، گاهی پیش میآمد، اما به دلیل اینکه فضای انتشار خبر، نظیر آنچه امروز میبینیم مهیا نبود، در نهایت افراد کمی از این مساله باخبر میشدند. خود من گاهی شاهد بودم که در یک مدرسه دانشآموزان توسط یک معلم تنبیه میشدند، البته این اتفاقها کم میافتاد. اما نمیتوان گفت که اصلا نمیافتاد. هرچند به نظر من این قبیل اتفاقات بیشتر در مدارس دولتی پیش میآید. اما نکته مهم این است که در بسیاری موارد، در گذشته لااقل دانشآموز جرات نمیکرد حتی مساله را به والدین خود بگوید و همین سبب میشد تا رفتار اشتباه معلم ادامه پیدا کند. اما امروز با گسترش فضای مجازی و آگاهی بیشتر والدین و خود دانشآموزان از مسائل آموزشی و رفتاری، خود دانشآموزان هم با حق و حقوق خود بیش از قبل، آشنایی دارند. اما نکته مهم دیگر هم این است که بهتر است والدین مرتب با فرزند خود گفتوگو کنند و در جریان اتفاقهایی که در مدرسه برایشان میافتد باشند و گاهی هم به مدرسه مراجعه کنند. متاسفانه برخی والدین آنقدر درگیر کار و مشغله خود هستند که گاهی تا پایان سال حتی یکی از آنها را نمیبینی، همین سبب میشود که از حال و روز فرزند خود بیاطلاع باشند که این خود زمینهساز بروز آسیبها برای دانشآموز میشود.
این معلم با اشاره به نقش آموزش و پرورش نیز گفت: مساله بعدی این است که در آزمون ورود معلمان به مدرسه، بهتر است تست سنجش رفتاری نیز لحاظ شود و یا گواهی تایید سلامت روانی، به صورت جدی درنظرگرفته شود و فیلتری قبل از ورود معلمان به مدارس برای آنها درنظر گرفته شود. این حتما سبب خواهد شد که کمتر شاهد این گونه حوادث باشیم.
ارسال نظر