گزارش «آرمان ملی» از شلوغی مترو و اتوبوس در روزهای پایانی سال
معطلی مردم در ایستگاههای شلوغ مترو
آرمان ملی – شفق محمدحسینی: کافی است در ساعتهای اوج شلوغی روز، به توصیه افرادی که میگویند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، تا با چشم خود ببینید که چه مزایا و کیفیتی دارند! توجه کنید و سری به اتوبوسها و ایستگاههای متروی تهران بزنید.

البته اگر جزو آن دسته جمعیتی نیستید که چارهای جز استفاده از مترو و اتوبوس ندارند! منظورم همان جمعیتی است که برای رفت و آمد روزانه خود، مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هستند، زیرا نه خودرویی دارند که با آن به محل کار خود بروند و نه درآمدشان آنقدر کافی است، که هرروز سوار تاکسیهای خطی و یا تاکسیهای اینترنتی شوند، که در این روزهای پایانی سال، برای طی کردن یک مسیر کوتاه، گاهی بیش از نیم میلیون تومان کرایه دریافت میکنند.
شلوغی مترو و اتوبوسها، در روزهای پایانی سال، بیش از دیگر اوقات به چشم میآید. بهخصوص که در روزهای اخیر، اگر جزو مسافران این دو ناوگان بوده باشید، حتما با جمعیتی بیش از روزها و ماههای دیگر سال، روبهرو شدید. جمعیت زیادی که با هل دادن یکدیگر سعی در سوارشدن به قطار یا اتوبوس را دارند و اصلا هم به این مساله توجه نمیکنند که ممکن است لای در گیر کنند. صحنهای که بارها به چشم دیدم و همین مساله گاه سبب درگیری و دعوا و مشاجره مسافران با یکدیگر میشود. این روزها کمبود تعداد کافی مترو و اتوبوس، سبب شده است که در برخی ایستگاههای شلوغ، مسافران حتی تا نیم ساعت، معطل قطاری شوند که خواهد آمد.
اما شلوغی مترو و اتوبوسها، تنها مربوط به روزهای پایانی سال نیست و اگر مسافر دائم این وسایل نقلیه باشید، حتما مشاهده کردهاید که بهخصوص در ساعتهای پیک کاری و آغاز به کار و تعطیلی ادارات، مشاهده میشود که جمعیت قابل ملاحظهای به صورت ایستاده، به طوری که گاه حتی برای ایستادن هم فضای کافی ندارند، به چشم میخورند. افرادی که گاه دیده میشود، یکدیگر را هل میدهند و به زور سوار قطاری میشوند، که قرار است آنها را به خانههایشان برساند، تا دمی بیاسایند و فردا باز دوباره روز از نو روزی از نو. این شرایط مسافران این روزهای مترو را کلافهتر از قبل کرده است، زیرا که حالا دیگر تنها سروصدای دستفروشان نیست که اذیتشان میکند، بلکه ساعتها معطلی در ایستگاههای مترو هم به دغدغههای روزهای پایانی سال اضافه شده است.
اوضاع اتوبوسها بدتر از مترو
زنی میانسال، با زانوبندی که بسته است، به زور خودش را آرام آرام به سمت خیابان میکشد، تابرسد به اتوبوسی که در راه است، اما اتوبوس میآید و راهش را میگیرد و میرود. این افراد کم نیستند، که برای رسیدن به منزل و یا محل کار خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، و این روزها گاهی ساعتها معطل میمانند. بیتوجه به مسافرانی که بیشتر از نیم ساعت معطل ماندهاند. اتوبوس بعدی هم از راه میرسد و میایستد، اما فضای زیادی ندارد تا مسافران سوار شوند. مسافران هم یکدیگر را هل میدهند، تا بتوانند بالاخره فضایی بیابند، هرچند در نهایت تعداد زیادی از مسافران جا میمانند.
حتی در روزهای عادی و ابتدای هفته اگر بخواهید با اتوبوس در سطح شهر تردد کنید، با اوضاعی بسیار بدتر از مترو روبهرو خواهید شد. اغلب مسافران گاهی بیش از نیم ساعت معطل میمانند و این درحالی است که برخی اتوبوسها میآیند و میروند و مسافری را هم سوار نمیکنند. البته آنها هم پر هستند و دیگر جایی ندارند. اما اتوبوس خطرناکتر از مترو هست و بارها شاهد این بودم که مسافران به زور یکدیگر را هل میدادند تا سوار شوند و این وسط هم فردی میان درگیر میکرد و داد راننده درمیآمد که سوار نشوید و خطرناک است. اما مسافران که گویا دیگر خطر هم برای آنها معنی ندارد، تنها میخواهند بعد از ساعتها معطلی و پس از سپری کردن روزی طولانی، زودتر به منزل برسند.
حالا در روزهای پایانی سال، با افزایش جمعیتی که روزانه با حمل و نقل عمومی تردد میکنند، این کمبود ناوگان عمومی هم بیش از قبل به چشم میآید. شاید اگر از ابتدای سال فکری به حال کمبودها میشد، در روزهای انتهای سال، با این حجم از جمعیت و معطلی مردم در برخی ایستگاهها، که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، روبه رو نمیشدیم. این مساله سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است. بهخصوص در خطهای پرتردد تر، مانند خط تجریش به کهریزک، که جمعیت بسیاری را روزانه جابه جا میکند، این مساله بیشتر به چشم میآید.
توقف بیدلیل قطارها
اتفاق دیگری هم که بارها در طول سال شاهد آن بودم، این بود که در طول مسیر، ناگهان قطار در یک ایستگاه نگه میدارد و اعلام میشود که این قطار در دو ایستگاه بعدی توقف ندارد. این مساله هم خود سبب نارضایتی مردمی میشود که باید میان راه پیاده شوند و در انتظار قطار بعدی بمانند. نکته دیگری در این میان هم این است که گاه آنقدر سروصدا زیاد است و دستفروشان هم داد و فریاد میکنند که برخی مسافران اصلا متوجه نمیشوند که از بلندگوی مترو چه خبری اعلام شد و یا اینکه قطار ممکن است در کدام ایستگاهها توقف نداشته باشد. حالا اگر به دستفروشان هم اعتراض کنی که آرامتر باشید، برخی از آنها داد و فریادی بلندتر راه میاندازند و به مسافران میتازند که خیلی ناراحت هستید، با تاکسی تردد کنید.
افزایش نرخ تاکسیها در سالهای اخیر، سبب شده است که جمعیت بسیاری به مسافران مترو و اتوبوس بپیوندند. به طوری که در یک مسیر کوتاه اگر بخواهید از تاکسی استفاده کنید، حداقل باید 20هزارتومان بپردازید که برای مسیرهای طولانیتر و تردد روزانه، برای اغلب افراد جامعه صرف نمیکند که از تاکسی استفاد کنند. البته به دلیل افزایش نرخ تاکسیها در سالهای اخیر شاهد هستیم که حتی به اندازه کافی و در همه سطح شهر، تاکسی به تعداد کافی دیده نمیشود و همانها هم در ساعتهای شلوغی اقدام به سوارکردن مسافر دربستی میکنند و یا نرخ کرایه را افزایش میدهند.
ارسال نظر