«آرمان ملی» از پویش نه به تصادف گزارش میدهد
«نه» به تصادفات
آرمان ملی – گروه اجتماعی: هر سال، با نزدیک شدن تعطیلات نوروز و آغاز بهار، سفرهای نوروزی نیز آغاز میشود، که بیشترین حجم مسافران، توسط خودروی شخصی جابه جا میشوند.

همین مساله متاسفانه سبب شده است، که بخش قابل توجهی از این افراد، دچار سانحه شوند. تصادفات رانندگی در ایران عوامل متعددی دارد، که از مهمترین عوامل آن، عامل انسانی است. امسال به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی به ریاست جمهوری ارائه شد، با عنوان راهاندازی پویش «نه» به تصادف که از ابتدای اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده تا پایان مسافرتهای نوروزی اجرایی میشود، تا شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم. این پویش به تمامی دستگاههای اجرایی نیز ابلاغ شده و در حال اجرا بوده و از آنجا که حوادث جادهای و ترافیکی عوامل مختلفی دارد و بیشترین گروههای هدف در این حوادث و اتفاقات سنین کودکان، نوجوانان و جوانان را شامل میشود، اجرایی شدن این پویش بسیار ضروری است.
در همین راستا، محمد آسایی، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، تاکید کشورهای موفق در کاهش حوادث رانندگی را مربوط به کاهش خطای انسانی دانست و گفت: باید کاری کنیم که مردم مطالبهگر باشند. به گونهای که استاندارد و ایمنی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی و یا اطرافیان و خانواده از راننده خودرو شخصی مطالبه شود.
محمد آسایی در نشست هماهنگی بینبخشی «پویش نه به تصادف» که ۴ اسفندماه در مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس هر سال به طور متوسط حدود ۲۳ هزار نفر به شهادت میرسیدند گفت: در حال حاضر از ابتدای سال تاکنون ۲۱ هزار نفر را در تصادفات جادهای از دست دادهایم که اکثر آنها جوان و کودک هستند.
چهار عامل مهم تصادفات
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت دومین علت مرگ و میر کودکان را تصادفات ذکر کرد و گفت: پیشگیری از تصادفات و تلفات ناشی از آن راهی برای رسیدن به جوانی جمعیت است چراکه قربانیان این حوادث، مولد و در سنین باروری هستند.
وی از جاده، خودرو، قوانین و خطای انسانی به عنوان چهار عامل مهم تصادفات یاد کرد و افزود: مهمترین و بیشترین علت تصادفات خطای انسانی است که برای کاهش تصادفات و تلفات آن هیچ دستگاه اجرایی به تنها قادر به نقشآفرینی نیست و نیازمند مشارکت همگانی هستیم.
آسایی کاهش آمار تصادفات را نیازمند یک برنامه علمی، عملی و دقیق بلندمدت ارزیابی کرد و گفت: بهبود وضعیت تمام جادهها، نقاط حادثهخیز، استاندارد و ایمنی خودروها و وضع قوانین بازدارنده زمانبر است اما راه سهلالوصول، آموزش و افزایش آگاهی عمومی نسبت به ابعاد تصادفات است.
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: شاید افزایش جرایم رانندگی راهی برای کاهش تصادفات باشد، اما تا وقتی فرد و راننده خودرو و موتورسیکلت در مورد ابعاد تصادف و عوامل ایجادکننده آن ایمان و باور نداشته باشند، به موفقیت نمیرسیم. متاسفانه برخی اوقات سرنشینان خودرو با پرت کردن حواس راننده به ویژه از طریق تلفن همراه باعث ایجاد حادثه میشوند، که این مسائل با تقویت آموزش و سواد قابل پیشگیری است.
وی در پایان با اشاره به اجرای پویش نه به تصادف، همراهی مردم و رسانهها به ویژه صدا و سیما را در ارتقای فرهنگسازی و آموزش در جهت کاهش تصادفات به ویژه در ایام تعطیلات نوروز را ضروری دانست و افزود: در این زمینه کمک و همراهی فعالان اجتماعی، رابطین سلامت و ائمه جمعه هم به موفقیت بیشتر این پویش منجر میشود.
گفتنی است در این نشست نمایندگانی از وزارتخانهها و سازمانهای مختلف به بیان تجارب و نقطه نظرات خود برای اجرای پویش نه به تصادف بیان کردند.
ضرورت استفاده از هوش مصنوعی
همچنین، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژیهای جدید و هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات گفت: استفاده از این تکنولوژیها میتواند تا بیش از ۴۹درصد موثر باشد، همچنین ایجاد قوانین سختگیرانه و ایست بازرسی برای نظارت رانندگان تا ۱۷درصد، پویشهای ایمنی جادهها ۹درصد و اصلاح نقاط حادثه خیر میتوانند تا ۳۰درصد تصادفات را کاهش دهد.
محمدرضا ظفرقندی، افزود: طبق دادهها و آمارها ۹۷درصد شهروندان موتورسوار از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزشها، فرهنگسازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد.
وی اظهار داشت: در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و ارائه راهکارهایی موثر، حداقل نیمی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵ درصد از آسیبها در این زمینه کاهش مییابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به برگزاری پویش نه به تصادف افزود: جان آدمی عزیز و ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر همه ما با استفاده از تمام امکانات، ظرفیتها و روشهای موثر، حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جادهای را کم کنیم، گویی تمام انسانها را نجات دادیم.
لزوم آموزش
ظفرقندی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ و میر تصادفات تصریح کرد: در کشوری مانند سوئد، با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمامی ارگانها و سازمانها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تصادفات جادهای به دلیل خطای انسانی است، افزود: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی از طریق رسانهها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستانهاست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایمن سازی خودروها، جادهها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه بلند مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد، گفت: با توجه به زمان کم پویش نه به تصادف میتوان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه بخش باشند؛ از جمله میتوان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمهها و ایست بازرسیهای بیشتر جادهای اشاره کرد.
ظفرقندی ادامه داد: اگر ایمن سازی جادهها زمانبر است و نیاز به برنامهای بلندمدت دارد اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه آمیز، میتواند ۳۰درصد این حوادث را کاهش دهد.
همکاری همه جانبه
به گفته وی، در برخی کشورها ایستگاههایی وجود دارد که رانندگانی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه میشوند که تحقق این هدف لزوم همکاری جدی پلیس راهور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین از نقش موثر کادر درمان و اورژانس در مراقبتهای حین تصادف و بعد از تصادف سخن گفت و افزود: انتقال سریع مصدومین به بیمارستانها به شدت مهم است و نیازمند توانمند سازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است؛ همانطور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور کنیم، با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان بسیاری از مجروحین نجات یافت
وی در پایان با اشاره به پای کار آمدن آموزش و پرورش در پیوستن به این پویش درجهت آموزش و فرهنگ سازی دانش آموزان، گفت: انتظار این است که همه دستبهدست هم دهیم تا با همدلی و همکاری، قدمی در راستای کاهش تلفات جادهای، سلامت مردم و پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این حوادث برداریم.
ارسال نظر