بیمه تکمیلی از حرف تا عمل
بیمه تکمیلی کارکنان دستگاههای مختلف دولتی و شرکتها و بنگاههای اقتصادی با هدف تسهیل درمان و کمک به کارکنانشان بههنگام بیماری شکل گرفته است زیرا بیمههای پایه مثل بیمه خدمات درمانی یا بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی هزینههای درمان کارکنان بیمه شده را به صورت کامل پرداخت نمیکنند در نتیجه کارکنان مذکور بههنگام بیماری مجبور هستند بخش بزرگی از هزینههای درمانشان را خودشان پرداخت کنند برای جبران این نقیصه مهم بیمه تکمیلی ایجاد شده است.
البته اینکه بیمههای پایه مثل بیمه خدمات درمانی یا بیمه سلامت فقط بخش مختصری از هزینههای درمان را تحت پوشش دارند و بسیاری از هزینههای درمانی را نمیپذیرند در نتیجه بیماران مجبور میشوند خودشان هزینههای درمانشان را تامین و پرداخت کنند نیازمند بررسی و اصلاح قوانین، مقررات و ضوابط مورد عمل دستگاههای متولی درمان بیمه شدگان است لیکن از دستگاههای عمومی دولتی و بنگاههای اقتصادی که برای حمایت از کارکنانشان اقدام به برقراری بیمه تکمیلی کارکنان با یکی از شرکتهای بیمه درمان کردهاند باید تشکر کرد. اگرچه این دستگاهها بخشی از حق بیمه تکمیلی را به صورت ماهیانه از حقوق کارکنانشان کسر و بخشی را خود دستگاه پرداخت میکند با این هدف و امید که در زمان بیماری هزینههای درمان توسط شرکت طرف قرارداد به مراکز درمانی پرداخت شود و فردی که مشمول خدمات بیمه تکمیلی است نگرانی واضطراب چگونگی تامین هزینههای درمان خود و خانوادهاش را نداشته باشد و به راحتی درمان بیمه شدگان بدون هیچ نگرانی انجام پذیرد. نکته مهمی که به عنوان یک سوال بسیار مهم مطرح است آن است که چرا شرکتهای طرف قرارداد بیمه شدگان با مراکز درمانی اقدام به انجام تفاهمنامه درمانی نمیکنند تا فرد بیمه شده در زمان بیماری با معرفی خودش بهعنوان اینکه تحت پوشش بیمه تکمیلی است بدون پرداخت هزینه درمان شود و بعد مرکز درمانی مربوطه هزینه انجام شده را از شرکت طرف قرارداد بگیرد. متاسفانه اکنون این وضعیت حاکم است که فرد تحت پوشش بیمه تکمیلی درست در زمان بیماری مجبور میشود با مراجعه به اشخاص مختلف و قرض گرفتن از دیگران پول لازم برای درمانش را تهیه کند و به مراکز درمانی پرداخت کند و بعد از بهبود، مدارک و مستندات انجام هزینه را از مراکز درمانی بگیرد و به شرکت بیمه کننده تحویل بدهد و چند ماه رفت وآمد کند تا شاید بتواند بخشی ازهزینه پرداخت شده را دریافت کند این وضعیت باعث شده است اصل و هدف برقراری بیمه تکمیلی که از بین بردن اضطراب و نگرانی بههنگام بیماری بود زیر سوال برود، چرا مسئولان تصمیم گیرنده در نهادهای حاکمیتی مشکلی به این مهمی که همه روزه هزاران نفر در کشور با آن مواجه هستند را مورد بررسی و اصلاح قرار نمیدهند؟ توجه داشته باشیم که بیتوجهی به این معضلات و تصمیم گیریهای اشتباه ازجمله عوامل نارضایتی مردم به شیوه دیوان سالاری کشور است که باید قبل از آنکه خیلی دیر شود اصلاح گردد.
* نبیاله عشقیثانی
فعال اجتماعی
ارسال نظر