موج گرانی به «آرمان ملی» رسید
این روزها که جامعه درگیر مشکلات متعدد شده و گرانیها از همه سو به عموم مردم فشار وارد میکند، مخاطبان فرهیخته روزنامهها و دیگر محصولات کاغذی مانند کتاب و مجله از این قاعده مستثنی نیستند. کدام مخاطب روزنامه است که از شرایط اقتصادی بیخبر باشد؟ اگر مخاطب رسانههای کاغذی و کتابهای منتشر شده، در همین جامعه زندگی میکند، دقیقا میداند که هر شماره روزنامهای که دنبال میکند، هر کتابی که از ناشر مورد علاقهاش میخرد، حامل و نشان دهنده چه مشکلاتی است.
همه مخاطبان روزنامهها و کتابها، همان گذشتهای را گذراندهاند که روزنامهها و کتابها گذراندهاند و در امروز و اکنونی قرار گرفتهاند که روزنامهها و کتابها در آن قرار دارند. مخاطبان روزنامه «آرمان ملی» از گذشته مطبوعات، تاریخ مطبوعات و آنچه که پشتوانه فرهنگی مطبوعات را میسازد، باخبرند. مخاطبان فرهیختهای که در اوج مشکلات اقتصادی همواره با ما بودهاند و روزنامه «آرمان ملی» دست یکایک آنها را میفشارد، با فراز و نشیبی که از گذشتههای دور تا امروز ادامه داشته آشنا هستند. مطبوعات با گسترش فضای مجازی وارد نبردی نابرابر شدند و اگر امروز میتوانیم هنوز هم روزنامهها را بر درگاه دکههای شهر ببینیم، به این خاطر است که صرف نظر از همراهی مخاطبان، انرژی نهفته در برگبرگ روزنامهها، چنان بوده که در هماوردی با فضای مجازی به تمامی عقب نرود و میدان را تمام و کمال به فضای مجازی وا نگذارد. هنوز هم هستند چشمهایی که در عبور از کنار دکههای مطبوعاتی، روی تیترها درنگ میکنند و تصاویر صفحات اول روزنامهها را از نظر میگذرانند و اگر دلبسته این یادگار باشند که از سالهای دور به امروز رسیده، ایبسا یکی از میان چند روزنامه باقی مانده برمیدارند تا در فرصت مناسب با حوصله بیشتری به صفحات آن نگاه کنند. چیزی که از گذشته به ما رسیده و همه مخاطبان روزنامه میتوانند آن را درک کنند، حتی آنها که روزنامه نمیخوانند، اما تیترها و تصاویر را نگاه میکنند، این است که مطبوعات کاغذی با همه تردی و آسیبپذیریشان در معرض طوفان گرانی قرار دارند. همانطور که در گزارش منتشر شده در «آرمان ملی» نشان میداد، موج تغییر قیمت مواد اولیه برای چاپ و انتشار روزنامه و کتاب را میتوان در قیمت کاغذ منحصر دانست و از افزایش قیمت دیگر اجزا صرف نظر کرد. درست است که هر روزنامهای برای مقابله با موج گرانی که گاه فشار را طاقتفرسا کرده، روش خاص خود را پیدا میکند، اما در همه حال، آنچه که در ذهن مدیران مطبوعات میگذرد، نگرانی و تشویش به خاطر این است که از اوضاع اقتصادی خبر دارند و همواره دچار این دلهره بودهاند که مبادا مخاطب از تغییر در قیمت روزنامه دچار رنجش شود. با این حال کدام مخاطب است که از شرایط سخت اقتصادی بیخبر باشد؟ سخن صریح اینکه در تمام این مدتی که تغییر و افت ارزش ریال به شکل مستقیم بر زندگی مردم اثر گذاشته، مطبوعات کاغذی را هم به سختی انداخته است. این اطمینان را میتوان به مخاطبان روزنامه داد که تمام تلاشها برای نگهداشتن قیمت روزنامه انجام شده و اکنون ناگزیر از تغییر در قیمت تمام شده روزنامه شدهایم. تغییر در قیمت تمام شده روزنامه تصمیم دشواری بود به این دلیل روشن که مخاطبان روزنامه، قشر فرهیخته جامعه هستند و چه کسی بهتر از اهالی مطبوعات میتواند از اوضاع اقتصادی این قشر باخبر باشد؟ دیگر اینکه، برای روزنامهای که متکی به تکفروشی و ارتباط مستقیم با مخاطب است، هیچ تصمیمی بدون در نظر گرفتن عموم مخاطبان اتخاذ نمیشود. در تمام این مدت که موج گرانی دامنه وسیعتری گرفته، تا جایی که امکان داشت قیمت تمام شده روزنامه را ثابت نگه داشتیم اما امروز دیگر این امکان وجود ندارد و اگر مخاطبان فرهیخته، هنوز به تلاش مجموعه «آرمان ملی» توجه دارند، بیتردید ما را درک میکنند و میدانند که چرا قیمت روزنامه ما از امروز افزایش داشته و به 20 هزار تومان رسیده است.
* مرتضی خبازیان
روزنامهنگار
ارسال نظر