| کد مطلب: ۱۱۵۸۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از سهم ۱۱ درصدی موتورسیکلت‌ها در جابه‌جایی مسافر و کالا

افزایش چشمگیر موتورسیکلت ها

آرمان ملی – شفق محمدحسینی: شاید از مهم‌ترین دلایلی که به افزایش حجم موتورسیکلت، به‌خصوص در دهه و سال‌های اخیر منجر شد، بتوان حجم بالای ترافیک شهری را نام برد.

افزایش چشمگیر موتورسیکلت ها

به طوری که بسیاری از کاسبان و صاحبان مشاغل و مغازه‌داران، به این نتیجه رسیدند که برای تردد درون شهری خود، یک موتورسیکلت را هم در کنار خودروی خود، خریداری کنند، تا دیگر وقتی در طول روز مجبور به تردد در سطح شهر و به‌خصوص در محدوده مرکز و جنوب شهر هستند، که تردد بیشتر و خیابان‌ها شلوغ‌تر است، و البته همین شلوغی سبب می‌شود که قوانین راهنمایی و رانندگی هم به درستی اجرا نشود. همین که هر فردی تصمیم گرفت برای سرعت بخشیدن به زندگی و کار خود، اقدام به خرید موتورسیکلت کند، سبب شد که حجم موتورسیکلت‌ها افزایش چشمگیری یابد. به طوری که امروز از هر سمت خیابان که رد می‌شوید، چه عابر پیاده باشید و چه سوار بر خودرو، از همه طرف موتورسیکلت‌ها، بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، به سمت‌مان هجوم می‌آورند. به طور که در یک چهارراه، باید حواست به هر چهار طرف خیابان باشد، تا ناگهان با موتوری برخورد نکنی. این مساله به‌خصوص در چهارراه‌هایی پرتردد مانند چهارراه مولوی، بسیار خطرناک‌تر از آن است که مثلا در چهارراه‌های مرکز شهر می‌بینید. گاهی حتی از زیر پایت هم ممکن است موتورسیکلت بیرون بیاید! حالا مشخص نیست که تولیدکنندگان موتورسیکلت، و همچنین مسئولان مرتبط با حوزه شهری، اصلا فکری به حال این حجم موتورسیکلت در تهران کرده‌اند؟ یا این میان فقط فروش این موتورسیکلت‌های تولید شده، هدف بوده است؟ به طوری که برخی ساکنان شهرهای کوچک معتقدند که همین افزایش موتورسیکلت در سطح شهرهایشان سبب آلودگی و ترافیک شهری حتی در یک شهر کوچک با جمعیتی چندمیلیونی است.

حجم بالای تولید و تنوع موتورسیکلت ها

با نگاهی به سطح شهر هم خودتان خواهید دید که فروشگاه‌های ارائه دهنده انواع موتورسیکلت نیز بیشتر از گذشته شده است، به طوری که تنوع در طرح‌ها و مدل‌ها بسیار بیشتر از گذشته است. با افزایش مدل‌های موتورسیکلت فاقد دنده، تعداد علاقه‌مندان به موتورسواری هم بیش از گذشته شد. این میان باید دید که آیا کیفیت این موتورسیکلت‌ها هم مورد توجه قرار می‌گیرد یا نه؟ حالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران هم خبر از افزایش سهم موتورسیکلت‌ها در جابه‌جایی مسافر و کالا داده است. خبری که شاید یکی از دلایل شلوغی خیابان‌های تهران و دیگر شهرها، در سال‌های اخیر است.

حالا سر هر چهارراهی چند موتورسیکلت را مشاهده خواهید کرد که به دنبال مسافرانی هستند که ترجیح می‌دهند، با سرعتی نصف و یا حتی کمتر از زمانی که در خودرو خواهند گذراند، به محل مورد نظر خود برسند.

در همین راستا، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: در حوزه حمل و نقل موتوری، سهم موتورسیکلت‌ها در جابه‌جایی مسافر و کالا از ۷ درصد در سال ۹۵ به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: در حوزه حمل و نقل موتوری، سهم موتورسیکلت‌ها در جابه‌جایی مسافر و کالا از ۷ درصد در سال ۹۵ به ۱۱ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل، شورای ترافیک تهران اقدام به ساماندهی حمل و نقل موتوری و تشکیل قرارگاه موتورسیکلت کرده است، تا استانداردها و معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را بهبود بخشد.

افزایش پیک‌های موتوری

در سال‌های اخیر با گسترش خریدهای اینترنتی و ظهور آنلاین شاپ‌ها، از خرید مایحتاج روزانه گرفته تا پوشاک و دیگر لوازم، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند همه خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. این مساله به‌خصوص برای افراد شاغلی که زمان چندانی برای خریدکردن ندارند، بسیار مفید است. دیگر نیاز نیست که ساعت‌ها وقت خود را در فروشگاهی به صورت حضوری بگذرانند. حالا تنها با نشستن روی صندلی کار خود و گرفتن گوشی تلفن خود در دست، می‌توانند هرچه می‌خواهند را خریداری کنند. همین سبب افزایش قابل توجه موتورسیکلت‌هایی شده است، که به صورت پیک موتوری در سطح شهر تردد می‌کنند. پیک‌های موتوری هرچند از درآمد خود چندان راضی نیستند، اما معتقدند اگر با سرعت بیشتری کار کنند، می‌توانند درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

همین چندروز پیش بود که روی پله‌های ساختمان محل کارم، مردی گوشی به دست، درحال چرت زدن بود، تصور کردم حالش بد است و صدایش زدم. گفت: خوبم فقط خوابم میاد! مردی که رد می‌شد گفت: خب کمتر کار کن! برو خونه بگیر بخواب. حتی یک کلاه موتورسواری هم به سر نداشت. همانجا داشت خوابش می‌برد و هم زمان هم دلش نمی‌آمد که مسافر را قبول نکند. میان صفحه تلفن و خواب ناز درگیر بود که به این نتیجه رسید برود و بار مسافر را تحویل بگیرد. همین خواب آلودگی و کار کردن مداوم، آن هم در شرایطی که راکبان موتور، حداقل ایمنی را رعایت می‌کنند، سبب افزایش چشمگیر تصادفات به‌خصوص در خیابان‌های پرتردد است. به طوری که متاسفانه بارها به چشم خود خواهید دید، که موتورسواری کنار خیابان به زمین افتاده است. با هرکدام از این افراد هم که صحبت می‌کنیم، دلیل این سرعت و عجله را تنها درآمدی ناکافی می‌دانند، که از مشاغل دیگر به دست نمی‌آید. می‌گویند چندمسافر بیشتر یا جابه‌جایی بار بیشتر در روز، برای ما درآمدی بیشتر را فراهم می‌کند. این افراد که برخی از آنها از شهرها یا شهرستان‌های اطراف به تهران آمده‌اند، گاه چندنفر یک اتاق را اجاره می‌کنند و کل روز مشغول کار هستند. کاری که شاید درآمد خوبی برایشان داشته باشد، اما گاه متاسفانه به قیمت بهای سنگینی برایشان تمام می‌شود. خودتان با نگاهی به اطراف متوجه می‌شوید که تنها تعداد کمی از این موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

موتورسواری زنان

موتورسواری در این میان زنان هم چندسالی است که بیش از گذشته، باب شده است. هرچند هنوز مشخص نشده است که در نهایت قانون به زنان اجازه گرفتن گواهینامه موتورسواری را خواهد داد یانه. اما در سطح خیابان زنان موتورسوار بسیاری را مشاهده می‌کنیم، که با وجود نداشتن گواهینامه موتورسیکلت، در شهر تردد می‌کنند. برخی از آنها هم دلیل استفاده از موتورسیکلت را غیر از علاقه شخصی، دسترسی آسان‌تر به مکان‌هایی که با خودرو، باید ساعت‌ها در ترافیک بمانند، عنوان می‌کنند. حالا شاید نیاز به رویکردی جدید در نگاه به موتورسواری زنان هستیم. هرچند که این مساله تاحدی عادی‌تر از گذشته شده است و دیگر کسی از دیدن یک زن موتورسوار تعجب نمی‌کند.

اما باتوجه به افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها و راکبان آنها و تنوع و تکثر افرادی که از موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند، شاید نیازمند قوانینی کامل‌تر در این حوزه هستیم، تا در سطح شهر، عابران پیاده و رانندگان، با دیدن هر موتورسیکلتی که از دور می‌آید، دچار هراس نشوند. برای خود راکبان هم رعایت قانون و مواردی چون استفاده از کلاه ایمنی، می‌تواند در کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از تصادف، موثر باشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : شفق محمدحسینی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار