«آرمان ملی» گزارش می دهد
مخالفت با محدودیت تردد پلاک شهرستانیها
آرمان ملی – شفق محمدحسینی: درحالی روز شنبه طرح تازه شورای شهر ، تردد خودروهای با پلاک شهرستان در تهران را از سال آینده، مشمول محدودیتهایی برای رفت و آمد کرد، که وزیرکشور به این مساله واکنش نشان داد و این مساله را تضییع حقوق شهروندان دانست.
این طرح که باید ابتدا به تایید فرمانداری برسد، حالا در همان ابتدای راه، با مخالفت جدی وزیرکشور روبهرو شده است و مشخص نیست که در نهایت سرنوشتش چه خواهدشد.
سالهاست که پیرامون افزایش تردد خودروهای پلاک شهرستان، اظهارنظرهای متفاوتی میشود. برخی معتقدند که این خودروها و تردد دائم آنها، سبب افزایش حجم ترافیک و آلودگی پایتخت میشود، از طرفی هم برخی وجود این خودروها را به سبب مهاجرت افراد از شهرستانها به تهران عنوان میکنند. برخی از این افراد میگویند در شهر خودشان شغل با درآمد مناسب پیدا نمیکنند و به همین سبب به تهران مهاجرت میکنند. هرچند نمیتوان یک شبه دستور خروج این خودروها را صادر کرد، حالا وزیرکشور، این مساله را تضییع حقوق مردم میداند. این درحالی است که رئیس شورای شهر تهران و برخی اعضای آن، موافق با محدودیتهایی برای کاهش تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران هستند. اما مساله این است که آیا همین افرادی که مخالف حضور خودروهای شهرستانی در تهران هستند، با عکس این مساله هم مخالف هستند؟ یعنی اگر شهرهای دیگر هم تصمیم بگیرند که برای خودروهای پلاک تهران محدودیت ایجاد کنند، این مساله به یک کلاف پیچیده تبدیل نخواهدشد؟
شورای شهر تهران، روز شنبه تصویب کرد که از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان دیگر نمیتوانند بیش از ۷ روز در تهران تردد کنند. اگر از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان بیش از هفت روز در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید ۱.۵ برابر خودروهای پلاک تهران، عوارض پرداخت کنند. همچنین اگر این خودروها بیش از ۱۰ روز تردد در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، این مبلغ به سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد اما در خصوص نحوه دریافت عوارض موضوعی مطرح نشد.
این درحالی است که اسکندر مومنی، وزیرکشور، مخالفت خود را با طرح جدید شورای شهر تهران، مبنی بر اینکه پلاکهای شهرستان تنها هفت روز میتوانند در تهران تردد کنند، اعلام کرد.
مخالفت وزیرکشور
وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی، در واکنش به طرح جدید شورای شهر تهران مبنی بر اینکه پلاکهای شهرستان نمیتوانند بیشتر از هفت روز در تهران تردد داشته باشند، گفت: من هم این خبر را در چند رسانه رسمی دیدم. البته از مجاری رسمی خودمان برایمان نیامد، اگر همین که گفتند باشد بیش از هفت روز عوارضشان یک و نیم برابر میشود و ما قطعاً با آن مخالفیم و این تضییع حقوق شهروندان به دلایل مختلف است. نخست که هیچ مشکل ترافیکی و آلودگی را حل نمیکند، چون بیش از هفت روز باید یک و نیم برابر خودروهای پلاک تهران عوارض بدهند. ذهن فورا به این سمت میرود که این یک بخش درآمدزایی است نه بخش موضوعات اجتماعی مثل آلودگی هوا یا موضوعاتی مثل انضباط ترافیکی.
وی افزود: به هرحال مردم یک حقوقی دارند؛ خودرویی خریدند و در آن زمان که خودرو میخریدند مالیات دادهاند، عوارض میدهند و کسی به آنها نگفته شما محدودیت دارید در بخشی از شهرها تردد بکنید. ما نمیتوانیم قوانین و مقررات را زود به زود عوض کنیم.
مومنی تاکید کرد: این را به خودمان و به همه آنهایی که قوانین و مقررات تعیین یا تدوین میکنند، میگویم که شهر، اداره نیست و مردم هم کارمند ما نیستند که ما هر زمان خواستیم، آییننامهها را تغییر بدهیم مردم میخواهند در شهر آرامش داشته باشند، زندگی قابل پیش بینی باشد هر روز تغییرات جدیدی ایجاد نشود و بتوانند زندگیشان را داشته باشند و این بر خلاف آن هست.
وزیر کشور در ادامه گفت: حال سوال این است اگر بقیه شهرها هم همین تصمیم را بگیرند، یعنی همین شهرهای اطراف تهران یا شهرهای شمالی تصمیم بگیرند خودروهای پلاک تهران که وارد آن شهرها میشود یا اجازه ندهند یا عوارض سنگین وضع کنند در شرایطی که مردم به هر حال بعد از یک هفته شرایط آلودگی هوا میخواهند به خارج از شهر و به جاهای مختلف بروند، خوب ما این هم از آنها دریغ کنیم؟ اگر شهرهای دیگر هم همین کار را بکنند اصلاً آن وفاق و همبستگی بین شهرها و شهروندان از بین میرود و یک واگرایی ایجاد میشود و اصلاً سنگ روی سنگ بند نمیشود.
وی با اشاره به اینکه با دلایلی که عرض کردم این مصوبه قابل اجرا نیست و بنده به عنوان وزیر کشور هم مخالف هستم و حتماً اجازه این کار را نخواهم داد، گفت: موضوعات این چنینی، سراسری و ملی است و یک تصمیم یکپارچه باید گرفته بشود و خواهش ما از همه کسانی که در این زمینهها حتی اختیار تدوین قوانین، آییننامه و مقررات را دارند این است که در نظر بگیرندکه هر روز نمیتوانیم یک قاعده جدید در سر راه زندگی مردم عزیز بگذاریم.
موافقت رئیس شورا
نظر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اما درباره خودروهای پلاک شهرستان در تهران، کمی متفاوتتر از وزیرکشور است. چمران دراین باره گفت: خودروهای پلاک شهرستان گروهی به تهران مراجعه میکنند و بیش از ۱۰ روز در تهران میمانند و جای اسکان هم ندارند. در مواردی میبینیم که پس از مسافرکشی در خودروی خود استراحت میکنند. صحبت یک تاکسیران را هم باید شنید که با رقم بالایی امتیاز تاکسی خریداری کرده و مشخصات فنی ثبت شده دارد و از سویی دیگر فردی با خودروی پلاک شهرستان و بدون مشخصات ثبت شده مسافرکشی میکند و پس از چند روز به شهر خود بازمیگردد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خودروی پلاک شهرستانی که میخواهد وارد محدوده طرح ترافیک شود با خودروهای پلاک تهران متفاوت است، یادآور شد: نرخ طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان برای ۵، ۷ و ۱۰ روز به بالا متفاوت است. اگر این خلاف قانون باشد، باید بگویند که کدام بخش آن خلاف است. برخی هراس دارند که این موضوع به تمام شهر تسری پیدا کند، اما در خصوص آن هنوز تصمیم نگرفتهایم. در مورد اظهارات وزیر کشور چون اطلاع دقیقی ندارم، فعلاً اظهار نظر نمیکنم و اگر نیاز بود موضوع را برای ایشان روشن خواهیم کرد.
اعمال محدودیتها از سال آینده
در جریان بررسی تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک اعضای ششمین دوره مدیریت شهری پایتخت تصمیم گرفتند که سال1404 تردد برای پلاکهای شهرستان در محدوده طرح ترافیک، با محدودیت روبهرو شود.
براساس مصوبه شورای شهر تهران از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان عوارض ویژه خود را خواهد داشت. طبق این تعرفه خودروهای پلاک شهرستان تا سه روز طبق عوارض تعیین شده توسط شورای شهر تهران تصویب شده، میتوانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.
از سه تا هفت روز باید یک و نیم برابر ماشینهای پلاک تهران، عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت کنند. ضمن آنکه اگر این خودروها بیش از 10روز تردد در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، عوارض آنها سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد. اما این محدودیت تنها مختص محدوده طرح ترافیک است و تردد خودروهای شهرستان در تهران همچنان پابرجاست.
این مصوبه اما زمانی اجرایی خواهدشدکه به تایید فرمانداری برسد. حالا باید دید با نظر مخالفت وزیرکشور، عاقبت این طرح به کجا خواهد رسید.
ارسال نظر