| کد مطلب: ۱۱۵۵۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

چمران معتقد است که در حمل و نقل شهری ناموفق بودیم

ضعف حمل و نقل شهری پایتخت

آرمان ملی- گروه اجتماعی: مشکلات شهر تهران به ویژه در بخش حمل و نقل یکی از چالش‌های بزرگ پایتخت نشینان است. این درحالی است که با افزایش جمعیت تهران در دهه‌های اخیر و مهاجرت بخشی از جمعیت شهرهای اطراف به آن، با افزایش حاشیه نشینی، معضلات پایتخت ابعاد پیچیده‌ای پیداکرده است.

 ضعف حمل و نقل شهری پایتخت

اما مساله حمل و نقل و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، به‌خصوص در سال‌های اخیر، بسیاری از پایتخت نشینان را ناراضی‌تر از قبل کرده است. حالا رئیس شورای شهر تهران نیز به عملکرد ناموفق شهرداری در این بخش اشاره کرده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد ناموفق شهرداری در بخش حمل‌ و نقل شهری پایتخت، گفت: به ۶ تا ۷ هزار اتوبوس برای نوسازی در شهر تهران نیاز داریم و باید به صورت یکجا این اتوبوس‌ها را تأمین کنیم.

مهدی چمران با اشاره به مشکلات حریم شهر تهران گفت: یکی از چالش‌های بزرگ تهران حریم است؛ اما وزارت کشور بعد از تصویب طرح جامع متأسفانه مسئله حریم را ابلاغ نکرد و یک استخوان لای زخم باقی ماند. افزایش جمعیت تهران زیر یک درصد و از میانگین افزایش تهران در کشور هم کمتر است؛ اما در اطراف تهران افزایش جمعیت ۱۰ تا ۱۲ درصدی داریم و این مناطق به صورت بادکنکی بزرگ می‌شوند و به تهران می‌چسبند.

وی ادامه داد: منطقه‌ای مثل چهاردانگه هم قسمتی از تهران را می‌گیرد. هر شهری به میزانی از حریم نیاز دارد تا احتیاجات خود را از نظر شهری برطرف کند. حریم تهران مرزی ندارد؛ منطقه مرتضی گرد با چند ده هزار جمعیت را یک دهیار با میل خودش اداره می‌کند، در حالی که تهران این همه تشکیلات دارد و مسئولان مختلفی آن را اداره می‌کنند. من شاهد بودم در عرض یک هفته یک ساختمان پنج طبقه با اسکلت فلزی در آنجا ساخته شد و این ساختمان از مقاومت کافی برخوردار نبود و امیدواریم مشکلی هم در آنجا پیش نیاید؛ در نهایت امیدواریم این چالش بزرگ را بتوانیم حل کنیم.

چمران با اشاره به عملکرد شهرداری در این دوره گفت: ما در پروژه‌های عمرانی کارهای خوبی انجام دادیم اما در پروژه‌های حمل‌ و نقل نتوانستیم کار مثبتی انجام دهیم و آنگونه که باید کارها عملی نشد. بهترین شرکت‌های تولید داخلی خودرو در ماه بیشتر از ۵۰ اتوبوس نتوانستند به ما بدهند. ما به ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ اتوبوس در تهران نیاز داریم و باید بتوانیم بخش زیادی از آن را از خارج از کشور یکجا بگیریم و بعد از شرکت‌های داخلی کمک بگیریم. امیدواریم مشکلاتمان را با کمک دولت حل کنیم و واگن‌هایمان را هم از طریق آنها به کشور وارد کنیم.

مقصر کیست؟

مشکلات تهران یکی دوتا نیست، اما برای حل آن چاره‌ای اندیشیده نمی‌شود. همچنین مهدی اقراریان نیز در تذکر پیش از دستور خود، گفت: مقصر مشکلات گوناگون تهران کیست؟ دوستی می‌گفت تقصیر آقامحمدخان قاجار است که شهر ما را پایتخت کرد. راه نجات تهران چیست؟ امروز نیاز به گفت‌وگو با متخصصان و نخبگان داریم تا راه نجات تهران را پیدا کنیم. سیاست‌گذاری‌های گذشته شکست خورده است و امیدی به آنها نیست تا راه نجات تهران را پیدا کند.

وی درباره مسئله انتقال نیروهای مجموعه شهربان و حریم‌بان به مناطق شهرداری تهران گفت: این موضوع مطرح شده است که شورای شهر تهران با این کار مخالف است. بعید می‌دانم شورا با کمک به ایثارگران به نیروهای این مجموعه مخالفتی داشته باشد و شاید این موضوع به طور مناسب مطرح نشده بود. شورای شهر با در نظر گرفتن منافع نیروهای شرکت شهربان و حریم بان عمل خواهد کرد.

لزوم حمایت از رانندگان تاکسی

همچنین عضو شورای اسلامی شهر تهران به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه تاکسیرانی پرداخت و با اشاره به نقش مهم این ناوگان در حمل‌ و نقل شهری بر لزوم نوسازی و برقی‌سازی تاکسی‌ها تأکید کرد.

سید محمد آقامیری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکسیرانی تهران روزانه بیش از سه میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و حدود ۱۸ درصد از سفرهای درون‌شهری را پوشش می‌دهد، گفت: تعداد ۸۰ هزار تاکسی فعال در شهر تهران با مصرف سالانه بیش از ۲۰ هزار لیتر بنزین توسط هر تاکسی و تولید یک و نیم تُن ذرات معلق آلایندگی هوا، معضلات جدی در وضعیت هوای شهر ایجاد می‌کند. این امر ضرورت تسریع در روند جایگزینی تاکسی‌های بنزینی با تاکسی‌های برقی را دو چندان می‌کند.

آقامیری با اشاره به جلسات متعدد مدیران سازمان تاکسیرانی با اتحادیه تاکسیرانی و نمایندگان رانندگان، خواستار همکاری همه‌ جانبه برای جلب رضایت رانندگان در مسیر اجرای این طرح شد و افزود: تلاش ما باید این باشد که در کنار نوسازی ناوگان، مشکلات معیشتی و رفاهی رانندگان تاکسی نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

محدودیت در تردد خودروهای پلاک شهرستان

اما یک مساله دیگری که برخی به آن انتقاد دارند و معتقدند سبب افزایش حجم ترافیک در تهران می‌شود، مساله تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران است. این خودروها هم به حجم ترافیک تهران می‌افزایند و هم سهمی در تصادفات تهران دارند. اما بخشی از صاحبان این خودروها در خودروی خود زندگی می‌کنند که همین مساله سبب ایجاد نابسامانی‌هایی در سطح شهر می‌شود.

در همین راستا نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران باید در مجلس مورد پیگیری قرار بگیرد و یا شورا ظرفیت خود را برای ایجاد محدودیت در این‌باره اعمال کند.

پرویز سروری با اشاره به ترافیک سنگین در پایتخت در روز جمعه، گفت: از ۱۰ پلاک خودرو، تنها ۲ پلاک متعلق به تهران بود. باید در این مورد چاره اندیشی شود؛ چراکه هر روز این وضعیت در حال تشدید است و وقتی اقتصاد شرایط سخت‌تری پیدا می‌کند، حجم راننده‌ها با پلاک خودروی شهرستان افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: رانندگان تاکسی اعتراض می‌کنند که این افراد، کسب و کار آنها را راکد کرده‌اند و رانندگان مجبور می‌شوند شغل دیگری را انتخاب کنند. استاندار تهران نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و ما هم در صحن شورا این نگرانی را مطرح کردیم اما تا اقدام عملی صورت نگیرد، اتفاقی نمی‌افتد.

سروری با بیان اینکه این موضوع باید در مجلس مورد پیگیری قرار بگیرد و یا شورا ظرفیت خود را برای ایجاد محدودیت در تردد خودروهای پلاک شهرستان اعمال کند، گفت: این افراد سکونتگاه مشخصی ندارند و در خودروی خود استراحت می‌کنند؛ پیشنهاد من این است که کمیته مشترکی با استانداری و نمایندگان مجلس شکل بگیرد تا مشکل حل شود. ادامه این روند شهر را با نابسامانی مواجه خواهد کرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار