برندسازی شهری
ممکن است تعجب کنید وقتی از برندسازی شهری سخن به میان میآید، زیرا ایده اصلی برای برندسازی یک شهر در عناصر موجود در شهر و طراحی آن نهفته است.
در واقع، شهر چیزی است که خود را به بازدیدکنندگان، ساکنان و مهمانانش نشان میدهد. اغلب اینطور برمیآید که تصویر یک شهر از عناصر فرهنگی، اقتصادی و سایر عناصری که ارائه میدهد نشأت میگیرد. جالب است بدانید که مفهوم برندسازی شهری برای ارتباطات شهری فرآیندی سودمند و مفید خواهد بود تا بر همین اساس محبوبیت برندسازی مکان بهخصوص برندسازی شهری بهعنوان یک استراتژی برای افزایش رقابت شهرها، جهت بهبود کیفیت زندگی ساکنان و به نوبه خود برای برنامهریزان و طراحان را ایجاد انگیزه کند. به همین دلیل، برنامهریزان و طراحان باید درک کنند که چگونه برندسازی شهر خود را در محیطهای مختلف شهری و اجتماعی نشان دهند. برای بهسازی و ایجاد فرآیند برندسازی بهتر است بدانیم چگونه میتوانیم توسعه شهری را به بهترین نحو هدایت کنیم تا به شیوهای پایدار تبدیل گردد و بنابراین یک برند شهری پایدار ایجاد کنیم؟ چگونه میتوانیم در شهر، بین تصاویر ارائهشده و واقعیت، به «تناسب» برسیم؟ سوالاتی از این دست نیاز است تا به درک نقش فعلی برندسازی شهری برسیم. ارتباط برنامهریزی و طراحی شهری در ایجاد تصویر پیشبینی شده از یک شهر چیست؟ پاسخ به این سوال به درک پارامترهایی میرسد که یک برند خوب شهری را تعریف میکندکه همان ساختار و الگوی کیفیت زندگی در آن مکان و آن شهر نهفته است. دیدگاههای مربوط به نقش و تأثیر بر طراحی، تصویر و هویت شهر و مطالعات مربوط به برندسازی شهری به پیشینة تاریخی و معماری و زیبایی و چشماندازهای شهر مربوط است و به بیان سادهتر عناصر برندسازی شهری بشرح ذیل است: تاریخچه: شهرهایی که از دیرباز وجود داشتهاند و هم اکنون نیز در میان شهرها قد علم کردهاند، تاریخ و فرهنگ غنی دارند. این شهرها محل رویدادهای بسیاری در طول تاریخ بودهاند که اهمیت زیادی دارند و حقیقت شهر از تاریخچه اش و اتفاقاتی که در طول سالها بر آن گذشته مبرا نیست. فرهنگ: فرهنگ یک شهر عامل دیگری است که هویت آن را میسازد. مردم، عادات و غذاهایی که میخورند نشان دهندة فرهنگ شهر است. چیزی که در نهایت این عناصر شهر را تعیین میکند این است که چگونه پارامترهای گوناگون آن اجازه میدهد تا خود را با هم وفق دهند و شهر راشکل دهند. یک شهر به عنوان یک طرح به خودی خود وجود ندارد. این کاربران و تجربهای که در آن شهر کسب میکنند است که به آن هویت میبخشد. از این رو محور تصویر برند مبتنی بر فرهنگ شهر در این عوامل نهفته است. معماری: ساختمانها و سازههای شهر نشان دهنده معماری آن مکان و محدوده است. معماری شهر شامل طرحهای ساختمانها نیز میشود. در معنای لغوی آن، معماری «تصویر بصری» شهر را میسازد. بنابراین محیط ساخته شده، طرحی است از آنچه شهر میخواهد مردمش در زندگی روزمره خود تجربه کنند و این زیبایی شناسی شهری در هر شهر متفاوت جلوه میکند. آب و هوا: آب و هوای یک شهر بر نحوه زندگی مردمان ساکن آن شهر تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، آب و هوای استوایی در برخی از نقاط جهان بر سبک زندگی مردمی که در آنجا زندگی میکنند تأثیر میگذارد. این اغلب در مورد دادن یک برند گردشگری به شهر بسیار مهم است. شما افرادی از کشورهای سردسیر دارید که به دنبال فرار از گرما هستند و بالعکس. تطبیق این عنصر در فرآیند برندسازی میتواند این سرمایهگذاری هدفمند باشد. اقتصاد: منبع درآمد در یک شهر بر سبک زندگی افراد ساکن در آن شهر تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، کشاورزی اولین فعالیت اقتصادی در برخی از نقاط جهان است و یا از بعضی از شهرها با عنوان صنعتی یاد میشود. پس از فهرست کردن عناصر برندسازی شهری، درک چگونگی استفاده از آنها برای ایجاد تصویر یک برند هدفمند برای مجموعه شهری مذکور بسیار مهم است. برندسازی شهری نتیجه فرآیند ایجاد حس تعلق ساکنانی خواهد بود که جای پای برنامه ریزان شهری را در گوشه گوشه شهر حس میکنند و میکوشند تا برند شهرشان را نامدار کنند. شهرهای معروف دائماً در تلاش هستند تا خود را بهعنوان یک ایدة جدید معرفی کنند و جایگاه خود را در اذهان عمومی تثبیت کنند و اولین قدم درک نیازهای ساکنان و بازدیدکنندگان آن شهر خواهد بود. این به توسعه شهر به گونهای کمک میکند که نیازهای هر دو گروه از مردم را برطرف کند. همچنین توسعه چشم انداز بلندمدت برای شهر میتواند کمک زیادی به تقویت برند مناسب برای شهر کند. این چشمانداز بلندمدت را میتوان با استفاده از نقاط قوت شهر و نیازهای ساکنان و بازدیدکنندگان توسعه داد.
*امیرحسین روان
مهندس معماری شهری
ارسال نظر