| کد مطلب: ۱۱۴۶۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد

خاموشی معابر منجر به افزایش تصادفات و ناامنی

هشدارروشن، به چراغ‌های خاموش

آرمان ملی – شفق محمدحسینی: قطع شدن‌های مقطعی برق، شهروندان و جامعه را دچار نوعی بی‌نظمی کرده است.

هشدارروشن، به چراغ‌های خاموش

بدین صورت که با اعلام قبلی و ارسال پیامک، قرار بود طبق آنچه اعلام می‌شود، خاموشی‌ها اعمال شود، اما در همین چندهفته هم شاهد بودیم که در برخی مناطق، مطابق آنچه گفته شده است، خاموشی‌ها صورت نگرفته است. قطع برق حتی روزگذشته به جلسه شورای شهر تهران هم رسید، هرچند بعد از چند ثانیه، جلسه با برق اضطراری ادامه یافت. اما مساله‌ای که می‌تواند سبب بروز حوادثی شاید ناگوار شود، قطع برق معابر است که نه تنها سبب بی‌نظمی و سردرگمی مردم، بلکه ممکن است سبب افزایش تصادفات شود. حالا اعضای شورای شهر نیز هم به این مساله واکنش نشان داده‌اند.

در همین راستا، مهدی چمران، رئیس شورای شهر چندروز قبل نسبت به خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هشدار داده بود. وی درباره خاموشی بزرگراه‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی طی روزهای اخیر گفت: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نباید بی‌منطق خاموش شوند. پلیس آمادگی ندارد و وقتی چراغ نیست، شرایط نامناسب می‌شود و حجم رفت و آمدها بیشتر و نامرتب می‌شود. البته حوادث رانندگی بیشتر خارج از شهر است. آنقدر در شهر ما شلوغ است که حوادث کمی رخ می‌دهد. در این زمینه کارهای فرهنگی مهم‌تر است. البته خاموشی بزرگراه در کاهش برق موثر است. در دوره‌های قبل پیشنهاد دادیم که در هر تیر چراغ برق دو چراغ از چهار چراغ روشن باشد که صرفه‌جویی شود. می‌توان در اوج ساعات استفاده از برق هم تابلوهای تبلیغاتی را خاموش کرد.

روزگذشته، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: قطعی برق معابر منجر به افزایش تصادفات و ناامنی برای شهروندان می‌شود.

سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران با اشاره به خاموشی معابر تهران گفت: این روزها به دلیل قطع برق برنامه‌ریزی شده شاهد خاموشی معابر هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است و لازم است که در افق بلند مدت برای تامین برق پایدار در سطح شهرها اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاه نمی‌توان نیروگاه‌ها را تجهیز و کسری برق را جبران کرد گفت: در اولین سالی که شورا تشکیل شد نیز با دعوت از مسئولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح کردیم و اعلام داشتیم که قطع برق چه مشکلاتی به وجود می‌آورد اما متأسفانه شاهد این هستیم که همچنان مشکلات پابرجا هستند.

نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات

تشکری هاشمی درباره سهم روشنایی برق معابر گفت: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک الی یک و نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش ۱.۵ درصد از مصرف برق قطع می‌کنند، سوال اینجا است که این درصد چقدر در مجموع مصرف برق اهمیت دارد؟ با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادف‌های جرحی خصوصاً تصادف عابران پیاده به دلیل تاریکی معابر هستیم همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش می‌یابد.

وی در خصوص نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات با بیان اینکه مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده تصادفات تا ۲۸ درصد کاهش داشته‌اند اکنون شاهد این هستیم که امنیت و سلامت مردم در خطر است گفت: علی رغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد که کج سلیقگی‌ها باعث قطع برق معابر می‌شود باز هم شاهد این کج سلیقگی هستیم باید از سمت شورای شهر این اخطار داده شود تا مشکلات قطع برق معابر رفع شوند و در زمان قطع برق شاهد خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز هستیم با قطع برق، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تقاطع‌ها دچار اختلال و حوادث ترافیکی تجدید می‌شوند و گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شوند مگر پلیس چه تعداد نیرو می‌تواند در هر تقاطع بگذارد که دچار مشکلات نشویم.

هرچند قطع شدن‌های برق، از قبل و با ارسال پیامک خبرداده می‌شود، اما برخی از شهروندان معتقدند که طبق ساعت‌هایی که به آنها اعلام شده است، خاموشی اتفاق نمی‌افتد. این خاموشی‌ها اما ساعت کاری برخی از کارمندان در محیط‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی را هم تحت تاثیر قرارداده است. هرچند قطع برق در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در معابر پر تردد، اگر ادامه دار باشد و چاره‌ای اندیشیده نشود، قطعا شهر و مردم را باچالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

قطع برق چراغ‌ها، کارکردشان را زیرسوال می‌برد

هرمز ذاکری، کارشناس حمل و نقل و ترافیک نیز درباره مشکلاتی که با قطع برق در چراغ‌های راهنمایی ایجاد می‌شود، به «آرمان ملی» گفت: چراغ‌های راهنمایی رانندگی، در تقاطع‌ها معمولا به چند حالت کنترل می‌شود. چراغ‌ها به صورت چشمک زن، زمان دار هستند که به روش‌های مختلفی کنترل و اولویت بندی می‌شود. در تقاطع‌هایی که دارای چراغ هستند، به ویژه چراغ‌های زمان دار، چند نکته مطرح است. وقتی تقاطعی را چراغ دار می‌کنید و به ویژه اگر دارای چراغ‌های زمان دار باشد، یعنی فازبندی داشته باشد. خب شما به یک دلیلی این کار را کردید، یا از تردد و ترافیک مسیرهایی که به این تقاطع می‌خورند، گردش‌ها، بحث ایمنی و تصادفات، پارامترهایی است که مهندسان ترافیک درنظرمی گیرند، یا به این دلیل که تاخیرها را کم کنند، یا روانی تردد را در آن تقاطع و خیابان‌هایی که به این تقاطع می‌رسند، ایجاد می‌کنند. یا به هر دلیلی ایمنی پایین است و تاریخچه تصادف و آمارها نشان داده است، که اگر اینجا را چراغدار کنید، یا اولویت بندی کنید، ایمنی بیشتر است. پس به دلایلی تصمیم به چراغ دار کردن یک تقاطع می‌گیرند. اگر قطع برق داشته باشید، یعنی این تقاطع باید بدون چراغ و بدون زمان بندی باید کارکرد داشته باشد. خب آن دلیل اولیه‌ای که در اینجا مطرح بوده و به عنوان راه حل این چراغ را نصب کردید، و راهکاری را درنظر گرفتید، حالا این راهکار حذف شده است. پس تاثیرمنفی خواهد گذاشت. دولت به هر دلیلی در مورد موضوعی یک تصمیم و برنامه‌ای را اجرا می‌کند. حالا این قطع برق قطعا اثراتی را با خود دارد. به هر دلیلی که ما تصمیم به این مساله گرفته باشیم، عملکرد تقاطع و کارایی آن کاهش پیدا خواهد کرد. هرچه تقاطع مهم‌تر باشد، اگر مساله ایمنی داشته باشد، با قطعی چراغ اثرگذاری منفی آن بیشتر خواهد شد. خود چهارراه، آشفتگی را در پی خواهد داشت.

ذاکری درباره رفتارهای مردم و کاربر و رانندگان درجامعه نیز بیان داشت: چه خوشمان بیاید و چه نه، ما خیلی قانون پذیر و چه بسا قانون گریز هستیم. قانون پذیری و نظم پذیری برای ما سخت است. حالا وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی به هر دلیلی خاموش شود، این مساله شدت بیشتری پیدا می‌کند. مردمی که از آن چراغ به صورت روزانه استفاده می‌کنند، انتظار این خاموشی را ندارند. همه منتظرند که چراغ زمان بندی داشته باشد، و این خارج از انتظار است، و منجر به آشفتگی رانندگان و عابران خواهد شد. از نظر دانش ترافیکی بخش‌هایی که بحث ایمنی مطرح است، این مساله شدت بیشتری دارد. بخشی از آن به رفتارهای ما نیز برمی‌گردد، چون قطعا افراد اندکی هستند که در این وضعیت طبق آیین‌نامه رانندگی عمل می‌کنند.

دکتر تقی جباری فر، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد، که بیش از ده سال است درباره تصادفات و بررسی آنها و کمک به کاهش آن در شهرهای قم، یزد و اصفهان پژوهش می‌کند، به «آرمان ملی» گفت: این قطع برق سبب ایجاد مشکلاتی شده است، که منجر به بن‌بست می‌شود. یعنی اگر یک چهارراهی را درنظر بگیرید که چراغ راهنمایی نباشد، از هر چهار طرف این خودروها که هرکدام حق تقدم را با خود می‌دانند. این امر منجر به مشاجره، دعوا، نکته پراکنی‌های ناگوار خواهد انجامید. بنابراین باید یک فکری برای این معضل کرد. باتوجه به اینکه ما با یک رانندگی ویژه و مخصوص خود در ایران داریم، که فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا این گونه رانندگی کنند. وقتی ما از دید شخصیتی و رفتاری، نسبت به دیگران بی‌توجه شدیم، هرکاری دلمان خواست می‌کنیم و این منجر می‌شود به تلفات بسیار ناگواری در خیابان‌ها و جاده‌های کشور خواهدشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : شفق محمدحسینی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار