گزارش «آرمان ملی» از مشکلات تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۴
اضطراب مضاعف پشت کنکوریها
آرمان ملی– شفق محمدحسینی: از زمان برگزاری اولین کنکور در ایران، همواره همین چند ساعتِ ناقابل، سرنوشت سالهای دور و درازی را برای دانشآموزانی تعیین میکرد.
چندساعتی که متاسفانه تا امروز نتوانسته همه این دانشآموزانی را که در چند صفحه کاغذ، با آینده خود قمار میکنند، راضی کند. به طور پیوسته از نحوه برگزاری آزمون کنکور گرفته تا بخشهایی که مرتب به آن افزوده و یا کم شده است، محل مناقشه بسیار بوده است. اما مسالهای که از سال 1402 بیش از گذشته این آزمون را با چالش روبه کرده است، تاثیر معدل سالهای پیش از کنکور است. تنها قربانی این تغییر و تحولات هم دانشآموزانی بودند که در آستانه آغاز جوانی، با چالشی بزرگ روبهرو خواهند شد، که یک خانواده را تحت تاثیر قرار میدهد. با لحاظ شدن معدل سالهای دهم، یازدهم و دوازهم در کنکور، که از سال 1402 در کنکور قرار گرفت، نارضایتیهای عدیدهای در سیستم آموزشی کشور پدیدآمد.
از سال 1402 تغییراتی در کنکور سراسری اعمال شد که مهمترین آن حذف دروس عمومی از کنکور بود. نمرات دروس عمومی به صورت سابقه تحصیلی در رتبه داوطلب در کنکور سراسری تاثیرگذار است. نمرات امتحان نهایی در سالهای یازدهم و دوازدهم سابقه تحصیلی دانشآموزان تشکیل میدهد و این سابقه به صورت 60درصدقطعی در رتبه داوطلبان تاثیرگذار است. به این معنی که نتیجه کنکور تنها 40درصد اهمیت دارد. از این 60 درصد، 40 درصد به سابقه تحصیلی سال دوازدهم و 20درصد به سابقه تحصیلی سال یازدهم اختصاص دارد.
حالا دانشآموزان و خانوادههای آنها معتقدند که لحاظ شدن تاثیر معدل در کنکور، آن هم به صورت قطعی، اضطراب طولانیتری را در فرایند پشت کنکور و سالهای قبل از آن برایشان ایجاد کرده است. اضطرابی که تنها مربوط به پشت کنکور و چند هفته و ماه پیش از آن نیست، بلکه از سال دهم به بعد تا پایان سال دوازدهم را دربرخواهد گرفت. مساله پیچیده کنکور که قراربود از یک شبِ پردلهره، تبدیل به آرامشی طولانی شود، حالا کابوسی طولانیتر برای دانشآموزانی شده است، که ممکن است در سالهای آخر تحصیلی خود، به هر دلیلی نتوانسته باشند، نمرههای قابل قبولی را کسب کنند. هرچند به این دانشآموزان فرصت ترمیم معدل داده میشود، اما همین مساله نیز مبلغی مضاعف را به هزینههای تحصیلی آنها تحمیل میکند. هزینهای که برای هر واحددرسی حدود70هزارتومان است.
حق دانشآموزان تضییع نشود
اما با پیگیریهای نمایندگان مجلس و برخی افراد در دولت، همچنان مشخص نیست که آیا کنکور 1404 اصلاح خواهد شد یانه. در این اما شورای عالی انقلاب فرهنگی تا این لحظه آب پاکی را روی دست دانشآموزان ریخته است، که کنکور 1404 مطابق مصوبه برگزار خواهدشد.
هرچند خبر از احتمال اصلاحاتی در مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور میرسد، اما عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اعلام اینکه اصلاح مصوبه تاثیر قطعی کنکور به سال1404 نمیرسد، گفته بود: قانون این است هر تغییری، یکسال قبل باید انجام شود. یعنی شهریور باید اعلام کنیم. تغییرات برای سال ۱۴۰۴ نخواهد بود و اگر اصلاحاتی صورت گیرد برای سال ۱۴۰۵ خواهد بود.
این درحالی است که احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به «آرمان ملی» گفت: جلسهای این هفته قراراست در مجلس برگزار شود، که در آن این مصوبه نیز بررسی خواهد شد. هیچ اتفاقی غیرممکن نیست. آقایان ادعا میکنند که دیگر 1404گذشته است و باید1405 برگزار شود. اما ادعای ما این است که نه اتفاقا خیلی خوب هم میشود برای 1404اعمال شود، زیرا به هرحال این ظلم است که اگر ما در بررسی و اصلاح برای 1405بخواهیم مصوبه را اجرا نکنیم، ظلم در حق دانشآموزانی است که کنکور1404 را میدهند. دوستان باید بپذیرند. حق دانشآموزان نباید تضییع شود. ما اصرارمان این است که هرچه زودتر مصوبه را اصلاح کنید و این را اعمال کنید.
احسان عظیمی راد، سخنگوی کمیسون آموزش، تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما در کمیسیون این هفته جلسهای داریم و میخواهیم موضوع را بررسی کنیم. من به شخصه قطعا با لغو مصوبه موافق هستم. دفاع هم کردیم و گفتیم باید برگردد به قانون مجلس که تاثیر مثبت است. دوستان در شورای عالی انقلاب فرهنگی قبول کردند که اصلاح کنند، منتهی ما پیشنهادمان اصلش این است که این مصوبه باید لغو شود، و برگردد به مصوبه قانون مجلس که ما سال 92 قانون داریم. 95 هم اصلاحیه آن قانون را داریم که سوابق تحصیلی دانشآموزان را همان معدل را اثر مثبت حساب میکند. یعنی سوابق تحصیل مثبت نه سوابق تاثیر قطعی معدل که اثر منفی دارد. ما خودمان علمی اثبات کردیم که این اشکال دارد و استدلالی که آقایان در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند، نه در بحث عدالت آموزشی، نه برخورد با کاهش مافیای کنکور، اثرات مثبت نداشته است.
عظیمی راد، درباره مشکلات مصوبه تاثیرقطعی معدل در کنکور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی دلیل اولشان این است که ما با این کار دانشآموزان را به سمت مطالعه و مدرسه محوری هدایت کردیم. درحالی که این موضوع به صورت ریشهای درست نیست. ممکن است در برخی مدارس درست باشد، اما ریشهای درست نیست. به این معنا که به هیچ عنوان دانشآموزان برای کتاب خواندن و برای نگاه علمی به کتاب و مدرسه در این ماجرا ورود نمیکنند. این کار یک اجبار برای بچهها ایجاد کرده است و آنها را به کتاب خواندن نه به لحاظ محتوایی و عمق علاقه به مطالعه، بلکه از روی اجبار معدل وادار به خواندن کرده است.
وی در ادامه افزود: اینها اشاره میکنند به اینکه عدالت آموزشی با این مصوبه محقق میشود. استدلال هم میکنند که مثلا برخی از مدارس یا برخی از دانشآموزان یا برخی از شهرها، یا مثلا عدهای در کنکور سراسری از مناطق محروم، اینها توانستند در برخی از رشتهها قبول شوند و یا تراز معدل، نیم نمره یک نمره در برخی مناطق بالاتر بیاید. عقیده ما این است که این نکتهای که میگویند درست است، اما این درست بودن همان معنای یک قسمت خاص و یک جغرافیای بسیار کوچک از جغرافیای بزرگ کشور است. یعنی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مستندات کاملا علمی و بررسی شده را منتشر کرده، که این مستندات میگوید که سطح اختلاف تراز معدل در مناطق محروم کشور، مثل کرمان و... نسبت به مناطقی مثل منطقه6 تهران بسیار بالاست. مثلا ما در رودبار کرمان، معدل دانشآموزان یک مدرسه میانگیناش دو و نیم است. درحالی که در منطقه 6تهران ما معدل 17ونیم داریم. یعنی شما ببینید 15نمره اختلاف معدل است. درحالی که شما میدانید در حالی که هر بیست و پنج صدم، در واقع 500تا1000 رتبه، رتبه دانشآموزان را جابهجا میکند. حالا شما ببینید 15نمره چقدر اختلاف طبقاتی و ضدعدالتی ایجاد میکند؟ در کشور ما متاسفانه زیرساختهای آموزشی، برای همه نقاط کشور یکسان نیست. ما در خود تهران هم مناطقی داریم که از نظر بعد آموزشی، زیرساختها و امکانات بسیار ضعیف هستند. لذا نمیشود آنها را با مناطق بالای تهران مقایسه کرد موضوع بعدی برخورد با مافیاست که آقایان ادعا میکنند که ما مافیای کنکور را از بین بردیم، درحالی که ما اثبات کردیم نه تنها مافیای کنکور از بین نرفته است، بلکه مافیای برگزاری آزمونهای نهایی در حال حاضر ایجاد شده است، که متاسفانه در شبکههای مختلف رسما تبلیغ میشود.
سلامت آزمون مهم است
یکی از معلمانی که بیش از 30سال سابقه تدریس دروس کنکور را دارد به «آرمان ملی» گفت: موضوع مهم در مساله دخیل کردن معدل در کنکور، که در حال حاضر 60 درصد است، این است که باید سلامت آزمونهای نهایی تضمین شود. یعنی در یک شهرستان کوچک، که روابط نزدیکتری از شهر بزرگ دارند، امکان دارد بالاخره نیم ساعت زودتر این سوالات را دریافت کنند و بتوانند پاسخها را در اختیار دانشآموزان قراردهند. بعد ناگهان میبینیم که یک شهرستانی که 20 هزار نفر جمعیت دارد، میانگیناش از دانشآموزان یکی دو منطقه در تهران هم بالاتر میشود. البته مقایسه امکانات و رفاه این دو قطعا با هم برابر نیست. شهرستان دوری که حتی کتابهای کمک آموزشی کافی برای کنکور هم در اختیار ندارند. موضوع مهمتر این است که اکنون این دو گروه دانشآموز با شرایط یکسان آزمون نمیدهند.
این معلم درباره تصحیح برگههای امتحانی دانشآموزان در امتحانات نهایی نیز گفت: درست است که برگهها با یک کلید تصحیح میشود، اما دو معلم شبیه هم تصحیح نمیکنند. همین نیم نمره و 25 صدم میتواند سرنوشت آدمها را تغییر دهد. مساله دیگر این است که حالا به هر دلیلی ممکن است دانشآموز در دبیرستان نتواند با نمرههای بالا و قابل قبولی سه سال پیش از کنکور را به پایان برساند و معدلش کم شود. اما همین دانشآموز در کنار دیگرانی که معدلشان بالاتر شده است، قرار میگیرد. یعنی فردی که نمرات خوبی در آزمونهای نهایی این سه سال دریافت کرده است، 60درصد در آزمون کنکور از دیگران جلوتر است، خب این فرد به راحتی میتواند آن 40درصد باقی مانده را در کنکور کسب کند. یعنی آن فردی که نتوانسته است سالهای آخر را با نمرات بالایی قبول شود، هرچقدر هم که تلاش کند باز 60درصد از این افراد با معدل بالاتر عقبتر است. دانشآموزان با این روش توانایی بالقوه خود را نمیتوانند نشان دهند و به آنچه استحقاق آن را دارند نمیرسند.
در حالی که هر بیست و پنج صدم، در واقع 500 تا 1000 رتبه، رتبه دانشآموزان را جابهجا میکند، حالا شما ببینید 15 نمره چقدر اختلاف طبقاتی و ضدعدالتی ایجاد میکند؟
به کنکور 1404 نمیرسد
در همین راستا، عباس میرزاحسینی، روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره برگزاری کنکور 1404 به «آرمان ملی» گفت: کنکور1404 براساس همین مصوبه قراراست اجرا شود. هرچند بازنگری در این مصوبه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بعد از اینکه نظرات مراجع رسمی مثل کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، همه این دستگاهها و نظرخواهی از مردم نیز صورت گرفت، نظراتشان در بازنگری لحاظ میشود. رئیسجمهور هم دستورش را دادند، اما این مساله به کنکو1404 نمیرسد. یعنی قطعا باید همه نظرات احصا شود و تصویب شود در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعد از اینکه تصویب شد، میرود برای اجرای موضوع.
دانشآموزان نگران هستند
در همین زمینه، سکینه سادات پاد، دستیار رئیسجمهور پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در دولت سیزدهم، نیز به «آرمان ملی» درباره مشکلات مصوبهای که معدل سالهای یازدهم و دوازهم را در کنکور تا60درصد لحاظ میکند، گفت: حقیقتا من از جایگاه خودم، زیرا خود بچههای دانشآموز، و نمایندگانش با من مکاتباتی داشتند و خیلی نگران هستند. ما سیاستگذاران شرایطی را ایجاد کردیم که به جای اینکه استرس را از بچهها بگیریم، استرسی را به این بچهها تحمیل کردهایم. لذا منم بعداز این تظلم خواهی و اعتراض این بچهها، که با من مکاتباتی را انجام دادند. من نیز پیرو مکاتبات آنها، با آقای خسروپناه مکاتباتی را انجام دادم. به ایشان گفتم که این بچهها سرمایه ملی و اجتماعی ما هستند. من نامه را 30/7 با خود آقای خسروپناه و شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه کردم. نامه به معاون تربیتی ایشان ارجاع شده است. ایشان هم هیچگونه اقدامی را تا این لحظه انجام ندادند.
او با اشاره به مصاحبه آقای خسروپناه و تایید وی در اجرایی شدن این مصوبه در کنکور 1404 نیز بیان کرد: در آخرین مصاحبه، آقای خسروپناه گفتند که امسال کماکان به همان روال قبل مصوبه اجرایی میشود، تا سال آینده. اما من سمت حقوق شهروندی و حقوق مردم ایستادهام. من میگویم اتفاقا باید امسال را به این شکل برگزار نکنید و این مصوبه را با طمانینه بیشتری بررسی کنید. بانمایندگانی از طیفهای مختلف جلسات مشورتی بیشتری داشته باشند. این مصوبه واقعا دارد عدالت آموزشی را زیرسوال میبرد. حالا اگر این مصوبه خیلی قابلیت دفاع دارد، یک سال با تاخیر آن را برگزار کنید. ما یک نسل را اینجا قربانی نکنیم.
پاد درباره ایرادهای طرح تداخل معدل سه سال نهایی در کنکور نیز گفت: من با تعدادی از دبیرهای موفق و در رشتههای مختلف صحبت کردم. کلیت این مصوبه اتفاق بدی نیست که ما به سمت عمق بخشیدن مطالعه دانشآموزان برویم. اینکه بچههای ما کمی عمیقتر از ابتدا درسشان را بخوانند، اتفاقا اگر این با برنامهریزی انجام شود، که مثلا منجر به این شود که حتی استرس کنکور هم از دانشآموز برداشته شود. چون در طول زمان درسش را بهخاطر همان بالا بردن معدلش هم که شده، خوانده است و آماده شده، منتهی اینجا ما در خلأ این حرف را میزنیم.
او درباره نظر شخصی خود درباره این طرح افزود: نظر خود شخص من این است که ما شرایط عادلانه را برای آموزش ایجاد نکردیم. یعنی شما دانشآموزی را که در فلان منطقه مینشیند با دانشآموزی که در منطقه محروم زندگی میکند، قاعدتا شرایط یکسانی ندارند، لذا من از این جهت بهخاطر اینکه پیوست عدالت ندارد، درش خدشه وارد میکنم. حقیقت ماجرا این است که شرایط عادلانه نیست. لذا من در شرایط کنونی این مصوبه را مبتنی بر عدالت نمیدانم.
ارسال نظر