| کد مطلب: ۱۱۴۳۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

پزشکیان کرسی‌های قدرت را در اختیار مخالفان خود قرار داده است

«آرمان ملی»- احسان انصاری: «اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که پزشکیان به مخالفان صددرصدی خود کرسی‌های قدرت را واگذار می‌کند. این در حالی است که کسانی که از وی حمایت کرده و در انتخابات هزینه‌های مختلف داده‌اند به دلایل نامشخص بیرون گود مانده‌اند.

 پزشکیان کرسی‌های قدرت را در اختیار مخالفان خود قرار داده است

کسانی که در انتخابات از جان و مال و آبروی خود گذشتند امروز کنار گذاشته شده‌اند بدون اینکه کسی به آنها خسته نباشید بگوید. در سوی دیگر به کسانی پست داده می‌شود که در انتخابات نه تنها همراهی با پزشکیان نداشتند بلکه علیه او تلاش کردند. کسی که در مرحله اول انتخابات به جلیلی رأی داده و در مرحله دوم در فضای مجازی هشتک زد که «نه به دولت مسدود مسعود» چرا باید به عنوان وزیر معرفی شود؟ جملات ذکر شده اظهارات دکتر غلامعلی جعفرزاده نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» است. جعفرزاده در این گفت‌وگو به مهم‌ترین چالش‌های احتمالی انتصابات اخیر در دولت پزشکیان پرداخته که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

*در روزهای اخیر انتصاباتی در دولت صورت گرفته که دوباره انتقادها را افزایش داده است. آیا انتخاب استانداران اصولگرا را در راستای شعار وفاق ملی که آقای پزشکیان عنوان کرده‌اند می‌دانید؟

 من خیلی تلاش می‌کنم که آقای پزشکیان و شرایطی که با آن مواجه است را درک کنم و به این نکته واقف هستم که اظهارنظر در دوران انتخابات با دوران پس از آن چه تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال آقای بایدن در زمانی که در رقابت‌های انتخاباتی در یکی از دانشگاه‌های آمریکا حاضر شد به دانشجویان وعده داد که در صورتی که رئیس‌جمهور شود همه وام‌های دانشجویی آنها را می‌بخشد. با این وجود هنگامی که رئیس‌جمهور شد متوجه شد که اختیار چنین کاری را ندارد و به همین دلیل از آنها عذرخواهی کرد. روشن است که برخی از شعارهایی که در دوران انتخابات داده می‌شود در مرحله اجرا با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. به همین دلیل نیز عنوان می‌کنم تلاش می‌کنم آقای پزشکیان را درک کنم. این در حالی است که در ایران هسته‌های قدرت و هسته‌هایی که در تصمیم‌گیری‌ها نقش ایفا می‌کنند به نسبت قبل بیشتر شده و قدرت دولت در مقابل آنها کمتر از گذشته است. واقعیت این است کسانی که به پزشکیان رأی دادند به دلیل اظهارات او درباره رفع فیلترینگ، کاستن از برخی مشکلات و سخت‌گیری‌ها در حوزه اجتماع، رسیدگی به اخراج اساتید و دانشجویان و تلاش برای تجدیدنظر در برخی سیاست‌ها در عین همراهی ارکان دیگر کشور بوده است. برای همین انتظار دارند آقای پزشکیان به وعده‌هایی که به آنها داده عمل کند. این در حالی است که در سه سال دولت آقای رئیسی با بچه‌های انقلاب و نظام و کسانی که در دولت روحانی حضور داشتند رفتار خوبی نشد. شرایط به شکلی بود که هر کسی که در دولت روحانی حضور داشت و یا مدیریتی را در اختیار داشت، حتی اگر با سیاست‌های دولت همسو نبود نیز برکنار و خانه نشین شد. ملاطفتی که آقای پزشکیان از خود نشان می‌دهد، قدری بیشتر از چیزی است که با شعار وفاق ملی همخوانی دارد.

*چه ملاطفتی پزشکیان از خود نشان می‌دهد که با شعار وفاق ملی همخوانی ندارد؟

 وفاق ملی یک مسیر یک طرفه نیست، اما با روشی که در پیش گرفته شده در حال تبدیل شدن به یک مسیر یک طرفه است. نکته دیگر اینکه ما باید از آقای قالیباف تشکر کنیم که پاسخ مناسبی به وفاق مورد نظر آقای پزشکیان داد. آقای قالیباف در ماجرای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد با آقای پزشکیان به خوبی همراهی و همکاری کرد. در سوی دیگر تیم آقای جلیلی و به خصوصی اعضای جبهه پایداری کوچک‌ترین همراهی با دولت نکرده‌اند. تردید نکنید طرفداران آقای جلیلی و پایدارچی‌ها پس از اینکه به خواسته‌های خود برسند زیر میز خواهند زد. به اعتقاد من اعضای پایداری باید در عمل نشان بدهند که قاعده‌پذیر و قاعده‌مند هستند. به همین دلیل نیز من امیدوارم آقای پزشکیان از انتصاباتی که انجام می‌دهد پشیمان نشود. با شناختی که از پایداری‌ها دارم معتقدم آقای پزشکیان توجه داشته باشد هر عضو جبهه پایداری را که در دولت به کار بگیرد، به احتمال بسیار زیاد دچار مشکل خواهد شد. این گروه به غیر از خودشان به هیچ‌کس دیگر نمی‌توانند وفادار باشند. آنها به دنبال سرزمین موعودی هستند که در ذهن دارند و تصور نمی‌کنم آقای پزشکیان را قبول داشته باشند. آن چیزی که امروز مشخص است این است که آقای پزشکیان در اتوبان یک طرفه وفاق ملی فقط امتیاز می‌دهد. از حق نگذریم که اگر آقای پزشکیان به تیم قالیباف امتیاز می‌دهد، در مقابل از آنها امتیاز هم گرفته است و آنها به دولت کمک کردند. سیاست درست همین است اما این وضعیت درباره تیم آقای جلیلی وجود ندارد.

*پزشکیان چرا در اتوبان یک طرفه ناچار به امتیاز دادن شده است؟

 در این زمینه لازم می‌دانم چند نکته خدمت آقای پزشکیان عرض کنم. نخست اینکه پزشکیان باید با حامیان دولت و کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری برای پیروزی وی تلاش کردند صحبت کند و آنها را نسبت به تصمیم‌هایی که می‌گیرد قانع کند. امروز مردم از کسانی که در رقابت‌های انتخاباتی برای آقای پزشکیان تبلیغ می‌کردند و مردم را به رأی دادن به پزشکیان تشویق می‌کردند این سوال را می‌پرسند که وعده‌هایی که به مردم داده شد به کجا رسید؟ اما پاسخ قانع کننده‌ای وجود ندارد که به آنها داده شود. آقای پزشکیان باید به مردم بگوید که وفاق ملی که مورد نظر ایشان است تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ به هر حال نزدیک به60 درصد کابینه که از جریان حامی پزشکیان نیست و به جریان‌های دیگر تعلق دارد. از بین استانداران نیز تعداد هستند که در انتخابات برای آقای پزشکیان فعالیت می‌کردند، اما عده‌ای دیگر کوچک‌ترین تلاشی برای پیروزی آقای پزشکیان نکردند. این سوال بسیار عملگرایانه و واقعی است که با وجود چنین سابقه‌ای واقعا آقای پزشکیان از چنین افرادی انتظار دارد که نماینده عالی دولت در استان باشند؟ برخی از این افراد به صراحت عنوان می‌کردند که ما آقای پزشکیان را قبول نداریم و مردم را تشویق می‌کردند به فرد دیگری رأی بدهند. این افراد نوع نگاه و طرز تفکر دولت وفاق ملی را قبول ندارند و رویکرد دیگری را دنبال خواهند کرد. ما خصومتی با کسی نداریم و به دنبال این هستیم که دوران ریاست جمهوری پزشکیان هشت ساله شود که من فکر می‌کنم با این مدل احتمال دارد که دولت در کارش موفق نشود.

*چرا دوران ریاست جمهوری پزشکیان هشت ساله نمی‌شود؟

اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که پزشکیان به مخالفان صددرصدی خود کرسی‌های قدرت می‌دهد. اما همان‌طور که گفتم به کسانی که از آقای پزشکیان حمایت کرده و در انتخابات هزینه دادند به دلایل نامشخص بیرون گود مانده‌اند. کسانی که در انتخابات تمام توان خود را به کار گرفتند امروز کنار گذاشته شده‌اند، دریغ از یک خسته نباشید. در سوی دیگر به کسانی پست داده می‌شود که در انتخابات نه تنها همراهی با پزشکیان نداشتند بلکه علیه او تلاش کردند. کسی که در مرحله اول انتخابات به جلیلی رأی داده و در مرحله دوم در فضای مجازی هشتک زد که «نه به دولت مسدود مسعود» چرا باید به عنوان وزیر معرفی شود؟ این وضعیت درباره استاندارانی که انتخاب شده‌اند نیز وجود داشته است. اگر به سخنرانی این افراد در دولت انتخابات دقت کنید متوجه خواهید شد که این افراد از نظر فکری هیچ سنخیتی با دولت پزشکیان ندارند، اما کسانی که با گوشت و پوست و استخوان خود حامی پزشکیان بودند امروز خانه‌نشین شده‌اند. آقای پزشکیان باید این تناقض را حل کند. ایشان باید توجه داشته باشند که به قول و قرارهای کسانی که در سمت دیگر ایستاده، به روش و بینش دولت کوچک‌ترین اعتقادی ندارد، نمی‌توان اتکا کرد. درباره پایداری‌چی‌ها چنین عدم اعتمادی بیشتر هم می‌شود. همان‌طور که گفتم این گروه به اصولی که آقای پزشکیان خود را متعهد می‌داند، اعتقاد ندارد. اجازه بدهید سهم خود را از استانداران و مدیران بگیرند بعد مشاهده خواهید کرد که به چه صورت علیه دولت دست به کار خواهند شد. به نظر من در نهایت این اعتبار آقای پزشکیان است که توسط این گروه مورد خدشه جدی قرار خواهد گرفت. آقای پزشکیان اولین کسی است که از این گروه ضربه خواهد خورد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار