| کد مطلب: ۱۱۴۲۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

بررسی تحقق وفاق ملی میان دولت و جامعه

شفافیت، کارآمدی، صداقت

آرمان ملی- حمید شجاعی: «مردم ولی نعمت ما هستند»، شاید اگر این جمله تاریخی از امام خمینی(ره) در همه مقاطع و دهه‌ها مدنظر قرار می‌گرفت امروز شاهد برخی نارضایتی‌ها در جامعه نسبت به برخی روندها، رویکردها و تصمیمات نبودیم و مردم نیز بیش از گذشته با مسئولان همراه بودند.

شفافیت، کارآمدی، صداقت

 واقعیت امر بر آن است که جامعه طی سال‌های اخیر نسبت به بسیاری از مسائل با دید نارضایتی نگریسته و آینده را نیز توام با تردید و بعضا نا امیدی دیده‌اند. در چنین شرایطی مسعود پزشکیان با شعارها و وعده‌هایی از جنس مردم پای به انتخابات نهاد و توانست همراهی و حمایت بخشی از جامعه را به‌دست آورد و دولت چهاردهم را تشکیل دهد. دولتی که آن را وفاق ملی نام نهاده و حداقل خودش در مقام رئیس‌جمهور می‌کوشد تا در تعامل با سایر قوا، نهادها و دستگاه‌ها این وفاق را گسترش داده و در میان نخبگان و سیاستمداران وفاق ایجاد کند. اما به اندازه‌ای که ایجاد وفاق میان دستگاه‌ها اهمیت دارد به همان میزان و حتی شاید بیشتر باید برای ایجاد وفاق در جامعه تلاش کرد. آن هم جامعه‌ای که در انتخابات اخیر به گونه‌ای خاص خود اظهارنظر کرد. انتخاباتی که مانند گذشته از سوی مردم پاسخ نگرفت. لذا باید زحمت کشید و تلاش کرد تا ضمن حفظ آن تعداد که پای صندوق آمدند شرایط را به نحوی فراهم کرد که آن بخشی که نگاه و نظر متفاوتی داشتند و حتی بی‌تفاوت‌ها نیز دولت را باور کنند و آن را در خدمت خود بدانند. بدیهی است که علاوه بر پیگیری سیاست‌های کلی نظام، پزشکیان و دولتمردانش باید شنونده مطالبات جامعه باشند، حقوق جامعه اعم از همه اقشار را به رسمیت بشناسند و در راستای احقاق آن حقوق کوشش کنند. اتفاقا نقطه تمایز دولت پزشکیان باید این باشد که اگر از مردم می‌گوید باید طبق گفته‌ها و وعده‌ها عمل کند. در همین راستا چندی پیش بود که دکتر هادی خانیکی از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب در باب وفاق ملی سه مولفه «احساس بی‌عدالتی»، «فرسایش سرمایه اجتماعی و بالا رفتن احساس بی‌اعتمادی» و «بالا رفتن سطح نارضایتی» در جامعه را از موضوعات مهم و قابل مطالعه‌ای بر شمرد که هر چه بیشتر در مسیر حل و فصل آنها کوشش بسیار بیشتر و بهتر می‌توان وفاق ملی را در جامعه گسترش داد. لذا می‌توان به این نکته اذعان کرد که دولت باید در عمل وفاق را با زیر شاخه‌های مشخص  و قابل لمس برای جامعه گسترش دهد تا به واقع شرایط را به آن جمله که مردم ولی نعمت هستند نزدیک‌تر کند. قطعا اقدام هر چه بیشتر دولت در این عرصه باورپذیری بیشتری را از سوی جامعه با خود به همراه خواهد داشت.

* حاکمیت کارآمد؛ دولت کارآمد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص مواجهه دولت در نگاه وفاق ملی با مردم اظهار داشت: در  گفتمان انتقادی آقای پزشکیان در دوره تبلیغات ریاست جمهوری افعالی که در انتقاد از وضع موجود به کار برده می‌شد افعال دوم شخص جمع بود مثلا می‌گفت که مردم به ما انتقاد دارند مردم از عملکرد ما راضی نیستند، ما فلان جا خوب عمل نکردیم یا در فلان موضوع به خوبی انجام ندادیم این دوم شخص جمعی که رئیس‌جمهور می‌گفت در واقع  به نحوی سوم شخص جمع بود ولی به‌خاطر اینکه مصالح ایجاب می‌کرد با فعل دوم شخص جمع می‌گفت. احمد شیرزاد به «آرمان ملی» گفت: سوم  شخص جمع در واقع جناح حاکم، جریان مقابل، دولت گذشته و دولت‌های گذشته بود که آقای پزشکیان  این انتقادها را به آنها وارد می‌کرد. اما به‌خاطر اینکه خود را در جبهه اپوزیسیون قرار ندهد از دوم شخص استفاده می‌کرد و هنوز هم در برخی جمع‌ها از این فعل استفاده می‌کند. شاید آقای ظریف نیز بر همین مبنا صحبت کرده است. وی افزود: اما اینکه در قبال این گفتمان آیا همه حاضر هستند که گوش شنوا باشند و مسیرهایی را که به سمت نادرست رفته اصلاح کنند، ا... اعلم. نماینده اسبق مجلس در مورد باورپذیری گفته‌های دولت از سوی جامعه بیان کرد: به هر حال بعد از مدتی دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه تکلیف خودش را مشخص کند. آنجایی‌که موضعش با بخش‌های دیگری از کسانی‌که مسئولیت دارند متفاوت است مجبور است موضع مشخصی اتخاذ کند. مردم خیلی تفاوتی بین مسئولان قائل نمی‌شوند. لذا دولت در جاهایی بالاخره ناچار است که موضع‌گیری صریح‌تری داشته باشد که مثلا فلان فرایند را قبول داریم یا قبول نداریم. شیرزاد تصریح کرد: آنچه که مهم است و به‌نظر من دستور کار جدی دولت است اینکه بتواند واقعا یک دولت کارآمد تشکیل دهند. ما بیشترین توقعی که می‌توانیم از دولت داشته باشیم افزایش کارآمدی در ابعاد اقتصادی و مدیریتی است. اگر مردم از دولت کارآمدی بیشتر ببینند به طور طبیعی رضایتمندی در جامعه بیشتر خواهد شد.

* جامعه قوی با دولت خدمتگزار

معاون راهبردی رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم گفت‌وگو برای پیشرفت، اظهار داشت: گفت‌وگو را باید از داخل خانه شروع کرد و در نهایت به جهان رسید. ما منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها بودیم. باید بپذیریم که باید گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو با شنیدن شروع می‌شود. باید بشنویم نسل جوان ما، بانوان ما به‌عنوان نیمی از جامعه و آن بخشی که در انتخابات شرکت نکردند، چه می‌گویند. برای حل مشکل باید گوش داد. ما شنیدیم که آب مشکل اساسی برای اصفهان عزیز ما است که باید از راه گفت‌وگو و شنیدن آن را حل کنیم. محمدجواد ظریف گفت: باید مساله را بشناسیم و بعد آن را با شنیدن، گفت‌وگو و همدلی حل کنیم. وفاق یعنی همدلی. برای رسیدن به راه‌حل باید نگرانی دوطرفه را در نظر بگیریم و در غیر این صورت راه‌حل را یا نخواهیم یافت و یا ناپایدار است. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم صاحب اختیار ما هستند. باید بفهمیم که کُت تن مردم است. اینکه امام راحل فرمودند: مردم ولی‌نعمت‌اند، تنها یک شعار نبوده و بلکه رمز بقای ایران است. امیدوارم همیشه یادمان باشد که این لباس خدمت است، نه سرپرستی مردم. وی با تاکید بر اینکه مردم ما همیشه هوشیار بوده‌اند و همیشه هوشیارانه با دولت‌ها برخورد کرده‌اند، تصریح کرد: انتخاب دکتر پزشکیان از نظر ما انتخاب هوشیارانه‌ای بود، اما ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. باید امروز یاد بگیریم که وفاق، تنها میان حاکمیت نیست، گرچه وفاق در بین زمامداران و حاکمان خیلی مهم است، وفاق در بین ۲۰ درصدی که به جناح مختلف دکتر پزشکیان و ۳۰ درصدی که رئیس‌جمهور رای دادند، بسیار مهم است. معاون راهبردی رئیس جمهور اظهار کرد: ما نیازمند وفاق با ۵۰ درصدی هستیم که به هیچ‌کس رای ندادند و باید نگاه ما در این وفاق بیش از همه به آن اکثریت باشد و تلاش کنیم آن اکثریتی که در انتخابات شرکت نکردند، در کنار رای‌دهندگان و مسئولان، همراه و همگام برای ساختن یک ایران بهتر حضور داشته باشند. ظریف خاطرنشان کرد: برای پیشرفت به یک جامعه قوی و دولت خدمتگزار نیاز داریم، نه یک دولت فربه و جامعه‌ای که چشم انتظار تصمیمات دولت است. این تصور که راه‌حل‌ها در اختیار ماست، اشتباه بزرگی است؛ مردم راه‌حل‌ها را دارند و همیشه راه‌گشا و امیدآفرین بوده‌اند و آینده کشور را ساخته‌اند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار