| کد مطلب: ۱۱۴۲۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

شرایط منطقه به شکلی است که نمی‌توان ریسک کرد

آرمان ملی- احسان انصاری: شهادت یحیی سنوار چه پیامدهایی برای جبهه مقاومت خواهد داشت؟ ایران چگونه در شرایط کنونی می‌تواند جبهه مقاومت را تقویت کند؟ رفتارشناسی نخبگان در داخل کشور درباره شرایط حساس کنونی به چه صورت است؟

شرایط منطقه به شکلی است که نمی‌توان ریسک کرد

«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با کمال‌الدین پیرموذن نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. پیرموذن معتقد است: «تحولات داخلی کشور آمریکا و پیرامونی کشور ما به‌ویژه جنگ‌طلبی‌ها و جنایت‌ها و نسل‌کشی کم نظیر اسرائیل با مشارکت آمریکا و جهان سلطه در هفته‌های اخیر، کشور را در شرایط حساس و ویژه قرار داده است. شهادت قهرمانانه سنوار نیز در چنین شرایطی رخ داده است. سنوار تا آخرین لحظه حیات در مقابل رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم جنایتکار ایستادگی کرد و شجاعانه شهید شد. من معتقدم در چنین شرایطی هرگونه خطا و لغزشی از نیروهای سیاسی و یا عملکرد محاسبه نشده نخبگان، می‌تواند به مشکلات بزرگ منجر شود که هیچ ایرانی شرافتمند و آزاده، خواهان آن نیست.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

* شهادت یحیی سنوار چه تأثیری در روند جبهه مقاومت خواهد داشت؟

تحولات داخلی کشور آمریکا و پیرامونی کشور ما به‌ویژه جنگ‌طلبی‌ها و جنایت‌ها و نسل‌کشی کم‌نظیر اسرائیل با مشارکت آمریکا و جهان سلطه در هفته‌های اخیر، کشور را در شرایط حساس و ویژه قرار داده است. شهادت قهرمانانه سنوار نیز در چنین شرایطی رخ داد. سنوار تا آخرین لحظه حیات در مقابل رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم جنایتکار ایستادگی کرد و شجاعانه شهید شد. من معتقدم در چنین شرایطی هرگونه خطا و لغزش از نیروهای سیاسی و یا عملکرد محاسبه نشده نخبگان، می‌تواند به مشکلات بزرگ منجر شود که هیچ ایرانی شرافتمند و آزاده، خواهان آن نیست. امروز ما شاهد تهدیدات و اقدامات جنگ‌طلبانه رئیس‌جمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس و به‌ویژه وحشی‌گری‌های اسرائیل هستیم. از سوی دیگر در کشورهای پیرامونی ما، جنگ افروزی‌ها و جنایت آمریکا و اسرائیل بیداد می‌کند و حکمرانان برخی از کشورهای منطقه در حق فلسطین، لبنان، یمن و سوریه و... جسارت کرده و به دنبال سازش ذلت بار با جنگ افروزان صهیونیستی هستند. همچنین تبلیغات علیه ایران در خارج، ذیل شعارهای رنگارنگ خاصه مقابله با رژیم صهیونیستی و مبارزه با آن کشور و تروریسم با استقرار تجهیزات جنگی بسیار پیشرفته آمریکا، در منطقه و اسرائیل، دوچندان شده است.

* این تنش‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

مهار این تنش‌ها در مواردی بستگی به اراده رهبران سیاسی کشورهای درگیر در ماجرا دارد که در شرایط کنونی چنین اراده‌ای دیده نمی‌شود. کثرت جنگ‌افراز پیچیده و سلاح، درشت گویی و تهدید، صاحب زر و زور بودن و چشم فروبستن بر جنایات رژیم صهیونیستی و اعمال فشار علیه ملت‌های صاحب استقلال لبنان، یمن، سوریه، عراق و... قدرت واقعی نیست. قدرت واقعی از آن ملتی است که صاحب سرمایه‌های معنوی و فرهنگی، ایمان و عقیده‌ای الهی، اراده‌ای استوار و روحی تسخیر ناپذیر باشد و از این نظر ملت بزرگ ایران در میان ملل جهان، با برخورداری از رهبری حکیم، در صفوف مقدم این عرصه قرار دارد. در چنین شرایطی دل بستن به ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه پرنشاط و پویا و متنوع ایران و سوءاستفاده از آن برای شرارت‌طلبان، خیال خامی بیش نخواهد بود. ملت بزرگ ایران اسلامی، متحد و یکصدا ضمن ایستادگی در دفاع از حریم استقلال و آزادی ایران بر این باور است که مواضع تازه حاکمان آمریکا که فشار رژیم صهیونیستی و حامیان آن در پشت آن نمایان است، تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی است و ضروری است همه ملت‌های حق‌طلب و آزاده جهان در برابر آتش‌افروزی و بی‌خردی که منطقه را شعله‌ور کرده بایستند و اجازه ندهند خشونت‌طلبی ناصواب بر جهان غالب شود. اکنون می‌بینیم زور، تهدید و ثروت، بر جهان حاکم شده و کشورهایی اندیشه‌های جنگ‌طلبانه را در دنیایی دنبال می‌کنند که امروز بیش از هر زمان به صلح و دوستی و مدارا محتاج است.

ضروری است همه ملت‌های حق‌طلب و آزاده جهان در برابر آتش‌افروزی و بی‌خردی که منطقه را شعله‌ور کرده بایستند و اجازه ندهند خشونت‌طلبی ناصواب بر جهان غالب شود

*رفتارشناسی نخبگان در داخل کشور در شرایط متشنج منطقه‌ای به چه صورت بوده است؟

به هر حال همه می‌دانیم که در شرایط سخت و خطیری قرار گرفته‌ایم و هر روز توطئه و دسیسه جدیدی علیه ملت‌های منطقه و به خصوص ایران طراحی می‌شود. نخبگان جامعه نیز شرایط را درک می‌کنند. بدون تردید اگر اداره امور جهان به صاحبان فرهنگ واگذار می‌شد دنیای امروز ما، دنیای صلح و دوستی بود و عداوت و خشونت و دشمنی و خونریزی که ریشه در بی‌فرهنگی دارد، در آن جایی نداشت. در آن صورت جهان امروز شاهد ظهور اندیشه‌ای نبود که با زورمداری وحشیانه بمب‌های دهشتناک سنگرشکن بر سر مردم مظلوم می‌ریختند و در همان حال فریاد می‌زنند که ایران، مواضع خود را در خصوص جنگ یا صلح با کشور جانی و جنایتکار جنگی عصر حاضر مشخص کند. ملت صاحب تمدن و دلاور ایران، در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود اثبات کرده است که تهاجم هیچ بیگانه‌ای را برنمی‌تابد و اجازه توفیق و سلطه قدرت‌های خارجی و نظامی را در صحنه ایران به احدی نمی‌دهد. امروز نیز مردم ایران، به رغم همه دشواری‌ها، سختی‌ها و اختلاف سلایق موجود در عرصه سیاست، در برابر تهاجم هر بیگانه و جسارت هر دولتی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیان آنها، صف‌های آهنین خود را مستحکم‌تر از گذشته تشکیل داده و اجازه عبور از سد استقلال و آزادی خویش را به احدی نخواهد داد. این مهم صرف نظر از آن است که مردم ما، در پی رشد اقتصادی، رفع تورم، گرانی، بیکاری و نیز پاسخگویی مسئولان به مطالبات‌شان هستند. بدون تردید ناتوانی در تأمین خواست‌های معیشتی مردم شکاف بین مردم و مسئولان را عمیق کرده، بی‌اعتمادی‌ها، تفرقه‌افکنی و اختلافات را تشدید کرده و ای‌بسا موجب غلط‌کاری دشمنان ملت شده و دامنه تهدیدات را بیشتر کند.

*ایران در چنین شرایطی چگونه می‌تواند کشورهای منطقه را در راستای وحدت و مقابله با اسرائیل همراستا کند؟

کشورهای منطقه متوجه خباثت و جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده‌اند اما فعلا دیده نمی‌شود که بخواهند در این زمینه هزینه بپردازند. برخی کشورها نیز با سوء نیت با موضوع برخورد می‌کنند. در چنین شرایطی حفظ وحدت و انسجام و وفاق ملی اولویت داشته، به عنوان یک ضرورت خطیر باید سرلوحه فعالیت‌های مجموعه دلسوزان نظام قرار گیرد. با توجه به اینکه مطلق حاکمان خودفروش برخی کشورهای جهان، همگی ملعبه‌ای دست صهیونیست‌ها شده‌اند، لازم است در هر فعالیتی آگاهی را سرلوحه کار قرار داد. دیگر این امکان وجود ندارد که کسانی بخواهند ماجراجویی کرده، برای خودشان رجزخوانی راه بیندازند و مسائل و موقعیت کشور را در نظر نگیرند. نمایندگان تازه از راه رسیده در مجلس نیز لازم است توجه داشته باشند که نمی‌توانند بی‌توجه به سیاست‌های کلی کشور در موارد جناحی و سیاسی تندروی کنند. هرچند از این امور کاسته شده و دیگر مانند سابق نیست، اما هیچ گروهی با خودسری نمی‌تواند بدون توجه به اخطارها و نصایح دلسوزانه، مطابق میل و سلیقه خود عمل کند و در هر حال همگان باید وضعیت کشور را در نظر بگیرند. هر سیاستی که بخواهد سخت‌گیری و تندروی کرده و با نامهربانی برخی حقوق مصرح در قانون را نادیده بگیرد، غیر از تضعیف وحدت ملی و افزایش احتمال آسیب پذیری کشور در برابر تهدیدات زیانبار کنونی نتیجه‌ای نخواهد داشت. بدون تردید مشروعیت مردمی، با اعطای حقوق ملت و با در نظر گرفتن خواست عمومی و شنیدن صدای مردم و نافذ شدن رأی و نظر آنان بیشتر می‌شود. مسئولان باید در حفظ حقوق مردم و توجه به اقتصاد و تأمین معیشت ملت از هیچ کوششی دریغ نکنند. در این هنگام که کشور نیازمند همدلی و اتحاد ملی و پرهیز از هرگونه تنش است، تخریب رئیس‌جمهور، دولت و چهره‌های محبوب جامعه نمی‌تواند در راستای تحکیم وحدت ملی و تقویت اقتدار ملی تفسیر شود، بلکه موجب دلسردی مردم می‌شود و دولت را تضعیف و به سرمایه ارزشمند اجتماعی لطمات فراوانی وارد می‌کند. سوال مهمی که در شرایط کنونی مطرح است این است که دنیایی که امروز حقوق بشر و حق حاکمیت مردم بر سرنوشتشان را می‌ستاید چگونه است که در برابر کشتار بی‌شمارِ بی‌رحمانه فلسطینیان و کودکان آنان به‌دست سربازان غاصب اسرائیل و جنگنده‌های جانبی آنان و پایمال شدن مطلق حق حاکمیت یک ملت در موطن خود، دچار لکنت زبان و نارسایی اقدام شده است؟ چگونه است مفاهیم انسانیت، صلح، آزادی و دموکراسی حق تعیین سرنوشت به‌عنوان حقوق اولیه و حتی حق زنده بودن و زندگی کردن فلسطینیان در غزه و کشور فلسطین و سرزمین‌های اشغالی نادیده گرفته می‌شود؟ چرا و چگونه جهان غرب خاصه انگلیس، آلمان، فرانسه و به‌ویژه آمریکای پرمدعا، در برابر این ظلم‌ها و جنایات گسترده آشکار و نسل‌کشی نه تنها خویشتن‌دار بلکه جانبدار بوده و به کمک ظالمان و جنایتکاران شتافته‌اند؟ انسانیت ایجاب می‌کند همه ملت‌ها و جهانیان خصوصاً مسلمانان و به‌ویژه کشور‌های عربی و اسلامی، به هر طریق ممکن به یاری مردم ستمدیده و در حال شهید شدن فلسطینی بشتابند و با متحول کردن اذهان بیمار حاکمان سلطه‌طلبی که دست‌شان در خون مردم مظلوم منطقه فرو رفته است، در راستای آزادگی و انسانیت حرکت کنند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار