| کد مطلب: ۱۱۴۲۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از سفر عراقچی به ترکیه

وزیر خارجه ایران به دنبال آتش‌بس در منطقه

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: عباس عراقچی نماینده دولت ایران و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سفر منطقه‌ای مهمی را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد او در این سفر دو دستور کار مهم را پیگیری می‌کند؛ اول اتمام حجت با تمام کشورهای منطقه که نباید اجازه دهند اسرائیل از خاک و حریم هوایی آنان به منظور حمله به ایران استفاده کند.

 وزیر خارجه ایران به دنبال آتش‌بس در منطقه

اقدامی که اگر صورت بگیرد پاسخ تهران را در پی خواهد داشت. ظاهرا او در این ماموریت موفق بوده چرا که کشورهای منطقه به او اطمینان داده‌اند که اجازه استفاده از حریم هوایی آنها برای حمله به ایران توسط اسرائیل را نخواهند داد. ماموریت دیگری که او در دستور کار دارد این است که کشورهای منطقه را در جهت فشار به آمریکا و اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه تحریک کنند چرا که اگر بیش از این منطقه گرفتار تنش شود احتمال اینکه آتش جنگ کل منطقه را فرا بگیرد دور از ذهن نیست. او در این راستا سفرهای مهمی را انجام داده به عربستان، کشورهای عربی منطقه، مصر و به ترکیه سفر کرده است. به نظر می‌رسد او توانسته پیام‌های دقیقی را از این طریق به کشورهای مختلف ارسال کند که باید جلوی اسرائیل را گرفت چرا که اگر آمریکایی‌ها بیش از این منافع اسرائیل را در نظر بگیرند ممکن است حتی منافع خود آنها در منطقه گرفتار آتش کینه از سوی ملت‌های مسلمان منطقه قرار گیرد.

*پا پس کشیدن رژیم صهیونیستی

 با دیپلماسی که وزارت خارجه ایران در دستور کار خود قرار داده و به موازات صدماتی که رژیم صهیونیستی این روزها از جبهه مقاومت متحمل شده، اسرائیل نیز تا حدودی پیام ایران را دریافت کرده است. ظاهرا اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌اند که پاسخ آنها به ایران به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شده است. در این بین رئیس جمهور آمریکا بعد از اتمام سفرش به اروپا به رسانه‌ها گفته است که آمریکا از زمان حمله اسرائیل به ایران اطلاع پیدا کرده است. موضوعی که با واکنش مقامات وزارت خارجه ایران روبه‌رو شد و آنها اخطار داده‌اند که هرگونه حمله به ایران از سوی اسرائیل با واکنش سنگین ایران روبه‌رو خواهد شد و توصیه کرده‌اند که از هرگونه حمله به ایران جلوگیری شود تا منطقه بیش از این گرفتار تنش و جنگ و خونریزی نشود.

*سفر مهم عراقچی به ترکیه

 بعد از سفر عراقچی به کشورهای منطقه و مصر در شرایطی که او از هر طرحی که به کاهش تنش در منطقه بینجامد حمایت کرد، مصر را به مقصد ترکیه ترک نمود و در ترکیه مورد استقبال مقامات ترک و وزیر امور خارجه این کشور قرارگرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف در خصوص توسعه روابط و مناسبات و افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و البته مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه از جمله جنایات و حملات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. همچنین روز گذشته عراقچی و وزرای خارجه حاضر در اجلاس با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم دیدار و تبادل نظر داشتند. وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد «با سیاست‌های اسرائیل منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در معرض خطر قرار دهد.» عراقچی با اشاره به برگزاری نشست گروه ۳+۳ در استانبول ترکیه درباره موضوع قفقاز گفت: ما در این نشست اراده جمعی خود را برای توسعه اقتصادی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه اعلام کردیم. وزیر خارجه ایران با اشاره به دیدار «بسیار سازنده» با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، تاکید کرد: ما هیچ‌گونه حد و مرزی برای توسعه روابط با ترکیه قائل نیستیم و بر گسترش روابط مصمم هستیم. او با بیان اینکه در دیدار همتای ترکیه‌ای خود، درباره مسائل منطقه بحث و رایزنی کرده است، گفت: کشتار مردم در لبنان و غزه و رویکرد رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه مورد قبول هیچ‌کس در منطقه به‌خصوص ایران و ترکیه نیست و همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی باید از ابزارهای اقتصادی و سیاسی خود برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیستی استفاده کنند. عراقچی با هشدار درباره اینکه «با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم اشغالگر، منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در معرض خطر قرار دهد»، گفت: احتمال بروز جنگ در منطقه احتمال جدی است و هیچ‌کس در منطقه بجز رژیم صهیونیستی خواهان این وضعیت نیست. ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم اما همان‌ طور که بارها اعلام کردیم، برای هر سناریویی آمادگی لازم را داریم. عراقچی همچنین با اشاره به شهادت یحیی سنوار رئیس شاخه سیاسی جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی و گرامی‌داشت یاد این فرمانده شهید مقاومت گفت: تجربه نشان داده که این‌گونه ترورها هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین ایجاد نمی‌کند و آن‌ها با انگیزه بیشتری مبارزه خود علیه اشغالگران را ادامه می‌دهند. وزیر خارجه ایران ادامه داد: نگرانی مشترک درباره افزایش تنش و احتمال وقوع جنگ فراگیر نیز وجود دارد. موضوعی که رژیم صهیونیستی به‌دنبال آن است. همه کشورهای منطقه درباره این موضوع هوشیار هستند. او با بیان اینکه کشورهای منطقه «تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آن‌ها علیه ایران استفاده شود»، ادامه داد: مجموعه تلاش‌هایی در حال انجام است که اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در مورد تحولات اخیر در منطقه برگزار شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان کرمانشاهی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار