| کد مطلب: ۱۱۴۲۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد

وعده‌های مهم‌ پزشکیان در بوته امتحان مردم

از فیلترینگ تا FATF

آرمان ملی- سهیل ثابت: مسعود پزشکیان در قامت نامزد انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن در قامت رئیس‌جمهور مسائل مختلفی را که از قضا جزو دغدغه‌های جامعه بود را مطرح کرد و بر پایه همین امر نیز با حمایت و اعتماد جامعه توانست پیش‌ آید. در این میان شاید اگر از هر کسی پرسیده شود که اولین مشکل جامعه و مطالبه از دولت چیست قاطبه جامعه حل مشکلات اقتصادی را مطرح می‌کنند و خواستار حل مشکلات اقتصادی از راه‌های مختلف می‌شوند.

از فیلترینگ تا  FATF

اما از آنجا که حل مشکلات اقتصادی مقداری زمان‌بر است و برنامه‌ریزی و.... می‌طلبد و از آن مهم‌تر باید برخی مسائل مثل تحریم‌ها بین‌المللی مرتفع گردد؛ لذا مردم به‌دنبال مطالبات کوتاه‌مدت و قابل دستیابی خود هستند. در این میان و از اینگونه مطالبات نیز می‌توان به مسائل مختلفی مثل نحوه برخورد دولت در مورد ابلاغ یا عدم ابلاغ لایحه عفاف و حجاب یا مساله FATF پرداخت. آنچه که مسلم است رسیدگی و حل و فصل مساله FATF  همان‌طور که رئیس‌جمهور پیش از این نیز در مورد لزوم رسیدگی به این مساله صحبت کرده بود باید طی هماهنگی میان دولت و مجمع تشخیص شاهد تایید لوایح FATF  پس از ‌سال‌ها در مجمع باشیم. لذا در مجموع دولت با حل این مسائل می‌تواند ضمن عبور از چالش‌های پیش‌رو جامعه را به طور کامل با خود همراه و سرمایه اجتماعی را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. با این حال شاید FATF نیز اولویت اول قاطبه اقشار جامعه نباشد و آنها به‌دنبال مساله مهم‌تری که با زندگی آنها در ارتباط است باشند و آن چیزی نیست جز مطالبه رفع فیلترینگ. امروز بحث فیلترینگ به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی جامعه که همه قشرها را نیز در بر می‌گیرد بسیار مطرح است و اینکه دولت قرار است بالاخره با فیلترینگ چه کند. بر اساس آنچه پیش از این غلامرضا مصباحی مقدم؛ فعال سیاسی اصولگرا از تلاش دولتمردان چهاردهم برای رفع فیلترینگ روایت کرده و پیش از آن هم پزشکیان از نوشتن یک نامه توسط وزیر ارتباطات برای رفع فیلترینگ و بررسی آن در شورایعالی فضای مجازی گفته بود، دولتی‌ها کار سخت و پرمشقتی را برای برطرف‌کردن محدودیت‌های فضای مجازی دارند. چنانچه که با بررسی مواضع اعضای حقوقی و حقیقی این شورا می‌توان دریافت که اگر همه اعضای دولت را موافق رفع فیلترینگ در نظر بگیریم، سهم آنان در میان ۲۸ نفر، فقط ۸ رأی است؛ مسعود پزشکیان (رئیس‌جمهور)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور. اما کار سخت پزشکیان برای رفع فیلترینگ، تقابل با موافقان سر سخت آن و تلاش برای راضی‌کردن اعضای حقیقی این شورا است که وزنه سنگینی را دارا هستند؛ در حقیقت افرادی چون رضا تقی‌پور، مسعود ابوطالبی و... از موافقان فیلترینگ در کشور به حساب می‌آیند و بدون توجه به خواست و رضایت عمومی آشکارا از موافقت خود با محدودیت‌ها و مسدودسازی‌های فضای مجازی روایت می‌کنند.

* رفع فیلترینگ؛ مطالبه مهم جامعه

اما شاید از هر دری که به بحث فیلترینگ بپردازیم در نهایت به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برسیم. ستار هاشمی که از ابتدای قول و وعده‌های پزشکیان در راستای رفع فیلترینگ او هم همه تلاش خود را برای این موضوع انجام داده و همواره صحبت از خبر خوش در آینده‌ای نزدیک در حوزه فیلترینگ داده است. چنانکه وی چندی پیش درباره این‌که درحال حاضر دولتمردان و شخصیت‌های کشور در شبکه ایکس اجتماعی حساب کاربری دارند و از طریق آن اطلاع‌رسانی می‌کنند، آیا وقت آن نرسیده که این شبکه‌ها، رفع فیلتر شوند، گفت: «یک طرح کلی در این خصوص مطرح است و سامانه‌ها یا پلتفرم خاصی را مصداقی بیان نکردیم، کلا صحبتی که در این طرح مطرح است، یک بسته است. الان وضعیت با ادله مختلف، وضعیت مناسبی نیست این را صحبت کرده‌ایم که در یک برنامه مشخص امیدواریم پیش ببریم.» وزیر ارتباطات همچنین روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته آینده جلسه‌ای با حضور خبرنگاران برگزار خواهیم کرد و درباره تمامی موضوعات مرتبط با وزارت ارتباطات از خدمات پست تا شبکه‌ اینترنت با آنان گفت‌وگو خواهیم کرد. وی درباره وضعیت سرعت اینترنت کشور، بیان داشت: این وضعیت مقداری به شرایط منطقه و وضعیت سایبری بازمی‌گردد و طبیعتا گزارش دقیق و کارشناسی آن را هفته آینده با آمار و ارقام به خبرنگاران اعلام می‌کنیم. وی درباره وضعیت بررسی لایحه حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس، اظهار کرد: این لایحه از صحن به کمیسیون‌ بازگشته و در کمیسیون در حال بررسی و نهایی شدن است. امیدوارم در آینده نزدیک جمع‌بندی شود.

 وعده‌های رئیس‌جمهور در حال پیگیری است

سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران مواضع جدید دولت در خصوص مسائلی چون فیلترینگ و FATF را بیان کرد. فاطمه مهاجرانی در پاسخ به این پرسش «آرمان ملی» که رئیس‌جمهور وعده‌هایی در انتخابات و بعد از انتخابات دادند و به طور مشخص دو وعده فیلترینگ و FATF را مطرح کردند که با جدیت این دو مساله را پیگیری خواهیم کرد در طول ماه‌های گذشته هم ارکان مختلف ارکان دولت صحبت‌هایی در مورد پیگیری دادند؛ در نهایت این وعده‌ها به کجا خواهد رسید، گفت: در مورد FATF وزیر محترم اقتصاد امور اقتصادی و دارایی مفصل هم توییت زدند و هم صحبت کردند که موضوع در حال پیگیری است و در مورد فیلترینگ هم همان‌طورکه چندین بار توضیح داده شده و خود آقای دکتر هاشمی به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبت کردند موضوع در حال پیگیری است. وی افزود: نکته‌ای که ممکن است بگویند چرا اینقدر پیگیری طول می‌کشد این است که وقتی موضوعاتی در داخل یکسری از شوراها بررسی می‌شود تا قانون و لایحه شود و تا بخوانند و برگردانند زمان‌بر است. لذا خیلی از موضوعات از آنچه که ما فکر می‌کنیم برگرداندنش زمان بیشتری می‌برد. ولی موضوعات در همان عهدی که آقای دکتر پزشکیان بستند پیش می‌رود و موضوعات دنبال می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار