| کد مطلب: ۱۱۴۲۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

وزیر خارجه ایران با پادشاه اردن دیدار کرد

ادامه دیپلماسی برای صلح

آرمان ملی- احسان اسقایی: وزیرخارجه ایران با چراغ صلح در دست به کشورهای منطقه سفر می‌کند تا در زمانی که عملا دیپلماسی برای رسیدن به آتش بس از سوی کشورهای عربی به رهبری مصر متوقف مانده، تهران مسیر آتش بس را هموار می‌کند تا بار دیگر کشورهای منطقه بتوانند به جنگ در غرب آسیا پایان دهند.

ادامه دیپلماسی برای صلح

به رغم اینکه جنوب لبنان به شدت زیر آتش جنگنده‌های ارتش اسرائیل قرار دارد اما در بخش‌های دیگر از جمله ضاحیه بیروت از میزان بمباران‌ها کاسته شده است. البته این در آن معنا نیست که خبری از بمباران در ضاحیه بیروت نیست بلکه رژیم اسرائیل کماکان تلاش می‌کند رهبران حزب‌ا.. و فرماندهان نظامی را در این نقطه از میان بردارد. در مجموع معادله خاصی در نوع موشک‌پرانی‌های حزب‌ا.. و بمباران‌های اسرائیل در حال شکل گیری است. به طوری که به هر میزان از حملات حزب‌ا... علیه حیفا کاسته می‌شود ضاحیه جنوبی نیز به همان میزان کمتر مورد حمله رژیم اسرائیل قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر معادله حیفا در برابر ضاحیه بیروت و از سوی دیگر تل‌آویو در برابر بیروت در صحنه نبرد در بین اسرائیل و حزب‌ا... در حال شکل گیری است. موردی که باعث شده از شدت بمباران‌های رژیم اسرائیل در برخی نقاط مانند اطراف بیروت و ضاحیه جنوبی کاسته شود.

*تلاش‌های ایران برای برقراری صلح

ایران به رغم تهدیدات رژیم اسرائیل اما دستگاه دیپلماسی خود را برای برقراری صلح در منطقه بسیج کرده است و روزی نیست که خبرهایی از سفر وزیر خارجه به یکی از کشورهای منطقه نرسد و یا اینکه او با مقامات کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا در ارتباط با لزوم برقراری آتش بس به صورت تلفنی صحبت نکند. سخنگوی دولت ایران در واکنش به سفرهای عباس عراقچی به کشورهای منطقه گفت: سفر وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه در راستای تلاش‌های ما برای برقراری صلح صورت می‌گیرد. در دفاع از امنیت و منافع خود کوتاهی نخواهیم کرد و نباید قدرت نظامی ما را آزمایش کرد ما به دنبال صلح در منطقه هستیم.

*سفر عراقچی به اردن

 روز گذشته عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران بعد از سفرهای مختلفی که به کشورهای گوناگون منطقه انجام داد به اردن رفت و با مقامات این کشور در ارتباط با لزوم برقراری آتش بس و صلح در منطقه مذاکره کردند. عراقچی در دیدار همتای اردنی، «بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای توقف ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد.» در این دیدار، موضوعات مورد علاقه طرفین در روابط دوجانبه و تحولات جاری منطقه مورد تبادل‌نظر و مشورت قرار گرفت. طبق بیانیه وزارت خارجه ایران، عراقچی ضمن مروری بر وضعیت بحرانی منطقه در نتیجه تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم گسترده آن به لبنان، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه تاکید کرد.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز با ابراز نگرانی شدید از وخامت شرایط امنیتی منطقه، موضع کشورش مبنی بر ضرورت پایان دادن به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و لبنان و نیز توقف تجاوزات علیه لبنان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه را مورد تاکید قرار داد. طرفین همچنین بر اهمیت بسیج کشورهای منطقه و جامعه جهانی جهت کمک به آوارگان در غزه و لبنان و سوریه تاکید کردند. همچنین عراقچی در این سفر با پادشاه اردن نیز دیدار کرد.

*سفر عراقچی به مصر

همچنین قرار است عباس عراقچی بعد از سفر به اردن به مصر وترکیه هم سفر کندبه گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر منطقه‌ای خود به مصر سفر خواهد کرد. «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر روز چهارشنبه و در کنفرانس خبری مشترک با «مانوئل آلبارس» همتای اسپانیایی خود در قاهره، این خبر را اعلام کرد. عبدالعاطی گفت سفر عراقچی به قاهره در جهت «تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در منطقه است.» عراقچی که در اردن حضور دارد، پیش از این به لبنان، سوریه، عربستان، عراق و عمان سفر کرده بود. «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه «دیپلماسی ایران برای صلح و ثبات منطقه ادامه دارد»، از سفر عراقچی به مصر و ترکیه خبر داده بود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار