| کد مطلب: ۱۱۴۲۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد

ناصر ابراهیمی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

به جای قلعه‌نویی از فدراسیون انتقاد کنید

آرمان ملی- احسان انصاری: در حالی که تیم‌ملی نتایج بدی نگرفته، اما کادر فنی همواره در معرض انتقاد هستند. ایران در یک بازی جذاب موفق شد قطر به عنوان قهرمان آسیا را با چهار گل شکست دهد.

  به جای قلعه‌نویی از فدراسیون انتقاد کنید

 این در حالی است که در حین همین بازی نیز گزارشگر بازی نسبت به عملکرد تیم‌ملی انتقاد می‌کرد. شرایط به شکلی شده که منتقدین حضور هر مربی خارجی را نسبت به مربی ایرانی حتی اگر موفق نیز باشد ترجیح می‌دهند. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوع و عملکرد قلعه‌نویی در تیم‌ملی با ناصر ابراهیمی مربی پیشین تیم‌ملی و پرسپولیس گفت‌وگو کرده است. ابراهیمی معتقد است: « من به عنوان کسی که50 سال مربی بوده‌ام معتقدم عملکرد آقای قلعه‌نویی در تیم‌ملی خوب و موفق بوده است. این در حالی است که بازیکنانی که ما در گذشته در تیم‌ملی و پرسپولیس در اختیار داشتیم به مراتب از بازیکنان تیم‌ ملی بهتر و قوی‌تر بودند. ما46 سال است که هنوز نتوانسته‌ایم قهرمان آسیا شویم و این ربطی به آقای قلعه‌نویی ندارد. آیا اگر امروز قلعه‌نویی برود و یک مربی خارجی بیاید ما قهرمان آسیا خواهیم شد؟ من فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد و این موضوع ارتباطی به سرمربی ندارد و بلکه بیشتر به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری است که روی فوتبال انجام خواهیم داد. همه مربیان تیم‌ملی کاربلد بوده‌اند پس چرا ما نتوانسته‌ایم قهرمان آسیا شویم؟. در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*چرا به‌رغم اینکه تیم‌ملی فوتبال نتایج خوبی گرفته، اما کادر فنی تیم‌ملی همواره با انتقاد جدی مواجه هستند؟

 کسانی که انتقاد می‌کنند باید از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال انتقاد کنند و نه سرمربی تیم‌ملی. در شرایط کنونی تهران نزدیک به14 میلیون جمعیت دارد، اما یک بازیکن در پرسپولیس ندارند و همه بازیکنان شهرستانی هستند. این وضعیت نشان می‌دهد که سازندگی و توجه به استعدادها و مسابقات مدارس و نوجوانان را تعطیل کرده‌اند. امثال پرویز قلیچ‌خانی و همایون بهزادی بازیکنان خوب مدارس و زمین خاکی‌ها بودند که پس از آن رشد کردند و به تیم‌ملی رسیدند. در شرایطی که همه‌چیز را تعطیل کرده‌اند آیا انتظار دارند سرمربی تیم‌ملی بتواند قهرمانی جهان را به دست بیاورد. این وضعیت درباره دیگر ورزش‌ها نیز وجود دارد. در سال‌های اخیر کشتی ما نیز ضعیف شده و در حال از بین رفتن است. بقیه ورزش‌ها نیز در همین شرایط قرار دارند. این وضعیت نشان می‌دهد که هر کسی سرجای خودش نیست و کسانی درباره ورزش تصمیم می‌گیرند که از تخصص کافی برخوردار نیستند. اغلب بازیکنان تیم‌ملی کسانی هستند که در دوران کی روش به تیم‌ملی دعوت شدند و امروز در پایان دوران حضور در تیم‌ملی هستند. سوال این است که اگر این بازیکنان کنار بروند چه کسانی قرار است جای آنها را بگیرد؟ در گذشته ما تیم‌ملی نوجوانان، جوانان و امید داشتیم که به تیم‌ملی بزرگسال بازیکن می‌داد. هنوز پس از46 سال نتوانسته‌ایم قهرمان آسیا شویم. در دوره جدید سهمیه جام‌جهانی در آسیا8 تیم است و ما به عنوان تیم اول و دوم هم به جام‌جهانی نرفتیم به عنوان تیم سوم و چهارم به جام‌جهانی خواهیم رفت. سوال این است که رفتن به جام‌جهانی به چه درد ما می‌خورد؟ آیا رفتن به جام‌جهانی مشکلات فوتبال ما را حل می‌کند؟

*پس چرا فدارسیون فوتبال تمرکز خود را روی رفتن تیم‌ملی به جام‌جهانی گذاشته است؟

فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به دلیل اینکه برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌ها و استعدادیابی ندارند ترجیح می‌دهند برای اقناع افکار عمومی تلاش کنند تیم‌ملی به جام‌جهانی برود. البته رفتن به جام‌جهانی برای ایران لازم است و ما در دوره‌های اخیر همواره در جام‌جهانی حضور داشته و بازی‌های خوبی هم به نمایش گذاشته‌ایم. با این وجود هدف اصلی تیم‌ملی نباید رفتن به جام‌جهانی باشد. آیا رفتن به جام‌جهانی پایه‌های فوتبال ما را درست می‌کند؟ برخی منتظرند تیم‌ملی نتیجه نگیرد تا سرمربی تیم‌ملی را زیر سوال ببرند. آیا مربیان قبلی تیم‌ملی با همه امکاناتی که در اختیار داشتند موفق شدند تیم‌ملی را قهرمان آسیا کنند؟ هیچ کدام نتوانستند این کار را انجام دهند چون زیرساخت‌های فوتبال ما مشکل دارد. قطر سرمایه‌گذاری زیادی روی فوتبال کرده و در دو دوره اخیر قهرمان آسیا شده است. با این وجود در مقابل تیم ایران چهار گل خورد که البته می‌توانست هفت یا هشت گل بخورد که شانس آورد. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران گل اول را نیز دریافت کرد و پس از آن موفق شد چهار گل به قطر بزند. تجربه نشان داده هر زمان تیم‌ملی اول گل می‌خورد بهتر بازی می‌کند و در بازی با قطر نیز همین اتفاق رخ داد. در شرایط کنونی که قطر چهار گل از ایران خورده آیا باید مربی تیم قطر را برکنار کرد؟ اگر پاسخ مثبت است پس می‌توان با به خدمت رفتن بهترین مربی دنیا قهرمان جهان شد. مگر قرار است مربی در زمین بازی کند؟ کار مربی این است که تاکتیک را مشخص کند و از بهترین افراد برای اجرا کردن این تاکتیک استفاده کند.

*یکی از انتقاداتی که به تیم‌ملی وارد می‌شود نوسان در بازی‌های مختلف است و عنوان می‌شود تیم‌ملی از سطح یکنواختی برخوردار نیست. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

بازیکنانی که امروز در تیم‌ملی حضور دارند از زمان کی‌روش تاکنون در تیم‌ملی حضور داشتند و از تجربه کافی برخوردارند. همه تیم‌ها در جهان روزی خوب و ممکن است روزی هم بد باشند. البته علم روز فوتبال باعث شده تیم‌های سطح اول جهان کمتر دچار نوسان شده و همواره بازی‌های یکسانی از خود نشان دهند. این موضوع به سرمربی تیم‌ملی و مسائل روحی و روانی بستگی دارد. برخی نسبت به بازی ایران در مقابل ازبکستان انتقاد دارند. این در حالی است که ازبکستان تیم دست و پا بسته‌ای نیست و همواره مزاحم فوتبال ما بوده است. نکته دیگر اینکه در بازی با ازبکستان تیم‌ملی خیلی زود 10 نفره شد و به همین دلیل فشار زیادی را تحمل کرد. نکته دیگر اینکه اگر نسلی که امروز در تیم‌ملی حضور دارد کنار برود فوتبال ایران به یک فوتبال درجه سه در آسیا تبدیل خواهد شد. استعدادیابی در تیم‌ملی از بین رفته است و اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد ما برای تغییر نسل بازیکنان تیم‌ملی با چالش جدی مواجه هستیم.

*به‌رغم اینکه آقای قلعه نویی نتایج بدی هم در تیم‌ملی نگرفته اما انتقادات بیشتر به سمت وی است. به نظر می‌رسد منتقدان مربی خارجی را به مربی ایرانی ترجیح می‌دهند. در چنین شرایطی آیا مربی خارجی می‌تواند بیشتر به تیم‌ملی کمک کند؟

این گونه انتقادات از سر دلسوزی نیست و بیشتر برای منافع شخصی است که البته فشار بیشتری با کادر فنی تیم‌ملی وارد می‌کند. در صورتی که مربی خارجی به تیم‌ملی بیاید ما قهرمان جهان خواهیم شد؟کی‌روش سال‌ها سرمربی تیم‌ملی بود. کسانی که نسبت به عملکرد قلعه‌نویی انتقاد می‌کنند بگویند کی روش چه کاری برای فوتبال ایران کرد و چه دستاوردی برای فوتبال ما داشت؟ این در حالی است که نسلی که در اختیار کی روش قرار داشت از بهترین نسل‌های فوتبالی ما بود. نباید دلال‌ها برای فوتبال ایران تصمیم‌گیری کنند. اگر قرار است فوتبال ما تغییر کند باید به دنبال پیدا کردن استعدادها در مدارس و آموزشگاه‌ها باشیم. امروز با نسل موفقی در تیم‌ملی مواجه هستیم که به پایان کار خود نزدیک شده است. در چنین شرایطی ما باید به فکر نسلی جایگزین برای آنها باشیم که این اتفاق نیفتاده است و اگر همین روند ادامه پیدا کند در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود.

*مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف آقای قلعه نویی را در تیم‌ملی چه می‌دانید؟

من به عنوان کسی که50 سال مربی بوده‌ام معتقدم عملکرد آقای قلعه‌نویی در تیم‌ملی خوب و موفق بوده است. این در حالی است که بازیکنانی که ما در گذشته در تیم‌ملی وپرسپولیس در اختیار داشتیم به مراتب از بازیکنان تیم‌ملی بهتر و قوی‌تر بودند. ما46 سال است که هنوز نتوانسته‌ایم قهرمان آسیا شویم و این ربطی به آقای قلعه‌نویی ندارد. اگر امروز قلعه‌نویی برود و یک مربی خارجی بیاید ما قهرمان آسیا خواهیم شد؟ من فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد و این موضوع ارتباطی به سرمربی ندارد و بلکه بیشتر به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری است که روی فوتبال انجام خواهیم داد. همه مربیان تیم‌ملی کاربلد بوده‌اند پس چرا ما نتوانسته‌ایم قهرمان آسیا شویم؟ کی روش8 سال سرمربی تیم‌ملی بود. چرا نتوانست تیم‌ملی قهرمان کند؟ در نهایت نیز پولش را گرفت و رفت. به محض اینکه تیم‌ملی نتیجه نمی‌گیرد همه انتقادها به سمت سرمربی تیم‌ملی می‌رود. این در حالی است که تیم‌ملی بازیکن ندارد و بازیکنانی که امروز در تیم‌ملی بازی می‌کنند تتمه کار هستند. برای تغیر نسل در فوتبال نیز باید صبر و تحمل داشت و این کار یک شبه به وجود نمی‌آید.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار