| کد مطلب: ۱۱۴۲۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

پزشکیان استاندار زن انتخاب کند

آرمان ملی- احسان انصاری: سهیلا جلودارزاده نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار پنجم، ششم و هفتم و دهم، عضو شورای مرکزی خانه کارگر، عضو جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، مسئول تدوین سیاست‌های کلان نظام در مورد خانواده در کمیته بانوان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت است و رئیس اتحادیه زنان کارگر است.

پزشکیان  استاندار زن انتخاب کند

 «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی مهم‌ترین اولویت‌ها و چالش‌های پیش روی دولت پزشکیان با جلودارزاده گفت‌وگو کرده است. وی معتقد است: « در شرایط کنونی جامعه به یک آرامش نسبی رسیده که نشان می‌دهد پزشکیان در آرام کردن وضعیت موجود موفق بوده است. این آرامش نسبی نیز به خوبی درک مردم نسبت به اتفاقات منطقه و وضعیت جامعه را نشان می‌دهد. به همین دلیل نیز باید عنوان کرد انتقاد کردن هم زمان مشخصی دارد که امروز و در شرایط کنونی نیست. کسانی که امروز به دولت انتقاد می‌کنند باید همه جوانب و به خصوص تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای را نیز باید در نظر بگیرند. در چنین شرایطی است که می‌توانند قضاوت منصفانه‌ای نسبت به عملکرد دولت داشته باشند. البته شرایط همیشه مانند امروز نیست و روزی عملکرد دولت پزشکیان مشخص می‌شود و در آن روز است که مردم دولت را نسبت به شعارها و وعده‌هایی که به آنها داده مورد قضاوت قرار می‌دهند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*دولت پزشکیان با شعار وفاق ملی کار خود را آغاز کرده است. به نظر شما تاکنون پزشکیان به چه میزان در تحقق این شعار موفق بوده است؟

فکر می‌کنم اگر خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم تاکنون در حدود30 درصد شعار وفاق ملی محقق شده است. ما در کشور دو جریان سیاسی عمده داریم و به همین دلیل انتظار این است که از ظرفیت‌های انسانی و فکری این دو جریان استفاده شود. این در حالی است که یکی از جریان‌های سیاسی از نظر فکری و نیروی انسانی در وضعیت بهتری قرار دارد و در صورتی که از ظرفیت‌های آن استفاده شود بیشتر می‌تواند به دولت کمک کند. در چنین شرایطی آقای پزشکیان از ظرفیت‌های این دو جریان سیاسی به صورت کامل استفاده نکرده و در صورتی که شرایط برای چنین کاری وجود داشت. به هر حال جریان اصولگرایی که امروز برخی از گروه‌های آن در مقابل دولت قرار گرفته‌اند در دولت آقای رئیسی قدرت را در اختیار داشتند و نشان دادند که در برخی زمینه‌ها دارای ضعف‌های مهمی هستند. کارنامه آنها در گذشته نیز نشان می‌دهد در صورتی که در قدرت حضور داشته باشند چه رویکردی در پیش می‌گیرند و چه دغدغه‌هایی را دنبال می‌کنند. بسیاری از این افراد در شرایط کنونی که جریان آنها در انتخابات شکست خورده و نتوانستند در قدرت حضور داشته باشند امروز منتقد دولت شده‌اند و بر علیه دولت فعالیت می‌کنند. فکر می‌کنم تحقق30 درصد از شعار وفاق ملی نیز در شرایط کنونی که مشکلات هنوز حل نشده قابل قبول است. همه چیز بستگی به عملکرد دولت در آینده دارد. دولت می‌تواند عملکردی از خود نشان دهد که این درصد در آینده افزایش و یا اینکه به شکلی عمل کند که کاهش پیدا کند. امروز شرایط تغییر برای دولت فراهم شده و فکر می‌کنم حاکمیت نیز از دولت حمایت لازم را انجام می‌دهد. به همین دلیل نیز همه چیز به عملکرد دولت بستگی دارد.

*نکته مهمی که وجود دارد رویکردی است که دولت نسبت به کسانی که در انتخابات شرکت نکردند و نسبت به وضعیت موجود انتقاد دارند. دولت در این چند ماه به چه میزان موفق شده این بخش از جامعه را با خود همراه کند؟

در شرایط کنونی مردم منتظر عملکرد دولت پزشکیان هستند تا ببینند به چه میزان نسبت به حل مشکلات آنها جدی است. ما مردم منصفی داریم که بهترین قضاوت‌ها را انجام می‌دهند و از تحلیل و بینش خوبی برخوردار هستند. نکته قابل تأملی که در این زمینه وجود دارد این است که عده‌ای از موافقان و مخالفان نسبت به عملکرد دولت انتقاد دارند و در حالی که هنوز دولت در ابتدای راه است به شکلی رفتار می‌کنند که در راستای منافع ملی نیست و بیشتر در راستای منافع شخصی و سیاسی آنهاست.

برخی هنوز دولت تشکیل نشده بود به پزشکیان و نزدیکان ایشان انتقاد می‌کردند. مردم متوجه شرایط هستند و حساب خود را از این افراد جدا می‌کنند. به نظر می‌رسد کار اصلی برخی تندروها تولید محتوا علیه رئیس‌جمهور و اعضای کابینه است. شرایط به شکلی است که هر اقدامی که رئیس‌جمهور انجام می‌دهد با انتقاد این افراد مواجه می‌شود و تنها به دنبال بهانه هستند. البته انتقادها تنها به جریان رقیب خلاصه نمی‌شود و برخی از دوستان نیز که انتظار داشتند پس از روی کار آمدن پزشکیان یک قلع و قمع مدیریتی در کشور صورت بگیرد و تا اکنون رخ نداده دست به انتقاد از دولت می‌زنند. این افراد به دلیل اینکه احساس می‌کنند زمان در حال از دست رفتن است و به اهداف خود نرسیده‌اند دست به انتقاد از دولت می‌زنند. با این وجود آنچه ملاک است قضاوت مردم خواهد بود که در نهایت چه قضاوتی نسبت به عملکرد دولت خواهند داشت.

ما در کشور دو جریان سیاسی عمده داریم و به همین دلیل انتظار این است که از ظرفیت‌های انسانی و فکری این دو جریان استفاده شود. این در حالی است که یکی از جریان‌های سیاسی از نظر فکری و نیروی انسانی در وضعیت بهتری قرار دارد و در صورتی که از ظرفیت‌های آن استفاده شود بیشتر می‌تواند به دولت کمک کند

*تنش‌های منطقه‌ای و اتفاقاتی که در منطقه در حال رخ دادن است به چه میزان عملکرد دولت را تحت تأثیر قرار داده است؟

در شرایط کنونی جامعه به یک آرامش نسبی رسیده که نشان می‌دهد پزشکیان در آرام کردن وضعیت موجود موفق بوده است. این آرامش نسبی نیز به خوبی درک مردم نسبت به اتفاقات منطقه و وضعیت جامعه را نشان می‌دهد. باید عنوان کرد انتقاد کردن هم زمان مشخصی دارد که امروز و در شرایط کنونی نیست. کسانی که امروز به دولت انتقاد می‌کنند باید همه جوانب و به خصوص تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای را نیز در نظر بگیرند. در چنین شرایطی است که می‌توانند قضاوت منصفانه‌ای نسبت به عملکرد دولت داشته باشند. البته شرایط همیشه مانند امروز نیست و روزی عملکرد دولت پزشکیان مشخص می‌شود و در آن روز است که مردم دولت را نسبت به شعارها و وعده‌هایی که به آنها داده مورد قضاوت قرار می‌دهند.

*آیا پزشکیان از زنان جامعه به صورتی که مورد مطالبه جامعه زنان بود استفاده کرد؟

مطالبه اصلی زنان جامعه مشارکت در تصمیم‌گیری است و نه اینکه چند نفر را به عنوان سمبل در سمت‌های مختلف انتخاب کنند. آنچه برای زنان جامعه حائز اهمیت است این است که در تصمیم گیری‌های کشور و آن چیزی که به سرنوشت آنها ارتباط پیدا می‌کند مشارکت مستقیم داشته باشند. مشارکت زنان یعنی اگر قرار است یک وزیر یا مدیر انتخاب شود حتما در کنار مردان، زنان نیز کاندیدا باشند و پس از بررسی شایستگی‌ها و توانایی‌های آنها وزیر یا مدیر انتخاب شود. این در حالی است که چنین وضعیتی وجود ندارد و انتخاب‌هایی که صورت گرفته در راستای مشارکت زنان در عرصه تصمیم‌گیری نبوده است. به همین دلیل نیز من معتقدم که جامعه زنان به اندازه‌ای که در حمایت از پزشکیان در انتخابات سرمایه‌گذاری کرده‌اند نتیجه نگرفته‌اند و دولت نتوانسته انتظارات بخشی از زنان را برآورده کند. در شرایط کنونی وزرا انتخاب شده‌اند اما هنوز هم دولت می‌تواند در معاونت‌های وزراتخانه‌ها و همچنین در انتخاب استانداران از زنان استفاده کند. انتخاب استانداران به دلیل اینکه به صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند از جهات مختلف می‌تواند حائز اهمیت باشد. در اغلب کشورهای جهان از زنان در سمت‌هایی مانند استاندار استفاده می‌کنند که ما نیز امیدواریم این اتفاق در دولت چهاردهم رخ دهد. البته رویکردی که دولت و وزارت کشور درباره انتخاب استانداران در پیش گرفته امیدوارکننده بوده است. مردم متوجه شرایط هستند که چه چیزی به سود آنها است و چه چیزی به ضرر آنها تمام می‌شود. در نتیجه هنگامی که مشاهده می‌کنیم مردم سکوت کرده‌اند نشان دهنده رضایت نسبی آنها از وضعیتی است که پس از روی کارآمدن دولت چهاردهم در کشور به وجود آمده است.

*مهم‌ترین اولویت‌های دولت پزشکیان را چه می‌دانید؟

در شرایط کنونی مهم‌ترین اولویت‌های دولت پزشکیان کنترل تنش‌های بین‌المللی و البته کاهش آنهاست. این در حالی است که در عرصه داخلی نیز دولت با چالش‌هایی جدی مواجه است که مهم‌ترین آنها بهبود وضعیت اقتصادی مردم است. این اولویت‌ها نیز به هم ارتباط دارند و به همین دلیل نیز باید به صورت همزمان در دستور کار دولت قرار گیرد. مهم‌ترین کاری که دولت چهاردهم می‌تواند انجام دهد این است که چهره‌ای متعادل و خواهان تعامل با جهان را در عرصه بین‌المللی از کشور نشان دهد. این خواست و مطالبه جدی مردم از آقای پزشکیان است. در زمینه داخلی نیز ما با چالش‌های جدی مواجه هستیم که امیدواریم دولت بتواند این چالش‌ها را حل کند و در وضعیت موجود جامعه تغییر ایجاد کند

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار